• Pudel

Skulle ni berätta om barnet för chefen om du var jag?

Tänkte fråga er kloka här på Familjeliv. Velar väldigt fram och tillbaka om hur jag ska göra.

Jag är akademiker och jobbar kommunalt. Har just nu ett grav-vik som löper ut i januari 2013. I november kommer jag att få mitt första barn.

Tidigare har min chef (som inte känner till att jag är gravid) lovat mig en anställning till september nästa år. Men när jag får anställningsavtalet så står det som sagt december på det.

Jag har inte skrivit under kontraktet- eftersom jag vill ha en anställning till september nästa år, så som chefen har lovat mig.

Jag har nu lite ångest över att jag först kommer berätta för min chef att jag är gravid om 2 veckor när jag kommer tillbaka från semestern. Borde jag ta kontakt med chefen innan och berätta om min graviditet? Borde jag ligga på om hennes tidigare löfte om anställning till september 2013, det kostar ju ingenting för kommunen att ha mig anställd då jag har föräldrapenning.

För mig skulle en anställning till september 2013 innebär att jag får en fast tjänst (blir inlasad).

Ska jag ta kontakt med chefen innan jag kommer tillbaka från semestern eller inte? Att jag inte berättat tidigare är ju på grund av osäker anställningsform. Chefen måste anställa en vikarie för mig.

• Svar på tråden Skulle ni berätta om barnet för chefen om du var jag?
  • Peppargranat

Du borde ligga på att tjata lite på din chef om anställningen. Du har inga krav på dig att förklara dig för att du är gravid.

Är i samma situation, dock inte så långt gången, och ska få fast fr. och med September, så väntar mer på
    att få skriva på papprena och sedan gå någon månad eller 2 till.

Hoppas det löser sig i alla fall! Glad 

• Pudel

Tack för ditt svar!

Jag "måste" ju berätta senast 1/9 om bebisen, men ni kan även en blind person se att jag är gravid.
    Jag har mailat min chef om anställingen, utan resultat. Jag har även bett chefen återkomma till mig utan resultat.

• MissNora

Fokusera på tjänsten och gör klart allt som gäller den först. Sedan när det lagt sig, då kan du om tillfälle ges berätta att du är gravid och ska vara hemma.

Ibland måste man se om sitt eget först och säkra framtiden. Släng iväg ett mejl till chefen och sedan ring upp för att prata vidare. När du kommer tillbaka ligger du på IRL så att säga. Spela lite fult och säg att du har fått andra erbjudanden men stortrivs. Så gjorde jag och då blev det faslig eld i baken.

• Pudel

Tack för även ditt svar.

Jag har ju kört lite fult (känns det som) eftersom jag inte berättat. Min arbetsplats har haft personaluppsägningar och min chef ansträngde sig för att behålla mig. Därav att jag har en tjänst överhuvudtaget (plus att jag är duktig på mitt jobb också)

Jag ska pressa chefen med mail och samtal imorgon. Bra råd.

• Bebis i Dec 2010

Tycker du ska be om ett personligt möte även om du är på semester. Säga att du gärna vill få fast tjänst OCH att du är gravid.
    Bättre att vara ärlig, annars kommer chefen veta hur du är som person i framtiden om du döljer för egen vinning... Inte bra sätt att börja på. Tycker jag. Ärlighet varar längst!

Svar på tråden Skulle ni berätta om barnet för chefen om du var jag?