Skulle ni berätta om barnet för chefen om du var jag?
Tänkte fråga er kloka här på Familjeliv. Velar väldigt fram och tillbaka om hur jag ska göra.
Jag är akademiker och jobbar kommunalt. Har just nu ett grav-vik som löper ut i januari 2013. I november kommer jag att få mitt första barn.
Tidigare har min chef (som inte känner till att jag är gravid) lovat mig en anställning till september nästa år. Men när jag får anställningsavtalet så står det som sagt december på det.
Jag har inte skrivit under kontraktet- eftersom jag vill ha en anställning till september nästa år, så som chefen har lovat mig.
Jag har nu lite ångest över att jag först kommer berätta för min chef att jag är gravid om 2 veckor när jag kommer tillbaka från semestern. Borde jag ta kontakt med chefen innan och berätta om min graviditet? Borde jag ligga på om hennes tidigare löfte om anställning till september 2013, det kostar ju ingenting för kommunen att ha mig anställd då jag har föräldrapenning.
För mig skulle en anställning till september 2013 innebär att jag får en fast tjänst (blir inlasad).
Ska jag ta kontakt med chefen innan jag kommer tillbaka från semestern eller inte? Att jag inte berättat tidigare är ju på grund av osäker anställningsform. Chefen måste anställa en vikarie för mig.