• Aapple

Mitt barn vägrar åka bakåtvändt i bilen

Ja hur ska jag göra? Mitt barn tar sig ur bilbarnstolen och står och vill kolla framåt, annars är det skrik hela resan eller försöker strypa mig på ena sidan bilbälte på babyskyddet, funderar nu på köpa en framåtvänd bilbarnstol. Jag vet man ska åka bakåt men vad ska jag göra??

• Svar på tråden Mitt barn vägrar åka bakåtvändt i bilen
  • Coyote

Hur gammalt är barnet? Spänner du åt nätet tillräckligt? Vad har du för stol?

• Blgebo

vi köpte en extrarem hos babyproffsen som man spände över bröstet, då kunde hon inte ta sig ur längre. Hon var sur för det, men det gick över efter ett tag. 

• Aapple

Barnet är snart 1 år en maxi cosi. Jag spänner mycket om jag gör för mycket skriks det som om barnet skall kvävas, panik får de.

• Skit i det du

Aapple skrev 2012-08-05 21:47:35 följande:
    Ja hur ska jag göra? Mitt barn tar sig ur bilbarnstolen och står och vill kolla framåt, annars är det skrik hela resan eller försöker strypa mig på ena sidan bilbälte på babyskyddet, funderar nu på köpa en framåtvänd bilbarnstol. Jag vet man ska åka bakåt men vad ska jag göra??

Spänna åt hårdare?

Låt han skrika annars, försök göra resan roligare med leksaker, finns en del kul saker du sätter framför dem.

Sen undrar jag, har han babyskydd eller bilstol nu?

En framåtvänd skall du absolut inte å över till nu.
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Coyote

Du har alltså babyskyddet kvar? Du måste spänna åt bältet ordentligt, men å andra sidan är det hög tid att byta till en bakåtvänd bilstol, många barn trivs bättre i dessa än i babyskyddet.

• ialia

Köp såna där extra skydd som finns på babyproffsen så att de inte går att ta sig ur. Jag hade skitit i om barnet skriker för vad är viktigast om något sokulle hända? Ett barn som har större chans att klara sig men skriker eller ett barn som får som de vill vid 1 års ålder men som kan bryta nacken vid en olycka?

• Aapple

Har massa mutor framme piano leksaks telefon min iPhone iPad och även majs krokar mm. Fundrera på maxi cosi opal som är bakåtvönd till 13 kg sen framåt. Litet barn 9 kg

• vampyria2

Ett sånt litet barn ska åka bakåt och på något sätt måste du som förälder se till att barnet gör det även om barnet skriker, säkerheten går först.
    Om ni är envisa så kommer barnet att märka att det inte är någon ide och ge upp, kan ni inte försöka vara två som åker under en period och att den som åker med ser till att barnet sitter i stolen?

• Sisisisi

Hur kan en 1-åring ens ta sig ur selen?Du.måste ha spänt den alldeles för löst!! Köp en bakåtvänd stol tex britax maxway och en bröstbandshållare och spänn selen hårt!

• Coyote

Köp en Britax hi-way till ditt barn, och en extra bröstrem så hon inte kan ta sig ur.

• Skit i det du
    Aapple skrev 2012-08-05 21:59:33 följande:
    Har massa mutor framme piano leksaks telefon min iPhone iPad och även majs krokar mm. Fundrera på maxi cosi opal som är bakåtvönd till 13 kg sen framåt. Litet barn 9 kg
    Ja, väger din fyraåring inte mer än 13 kg så är det en tanke.
    Men jag antar att du är mycket medveten om riskerna med att vända för tidigt?

Det finns inga alternativ när det kommer till att ha barnet bakåtvänt. Så tänk om och hitta vägar att lösa det så bilresorna blir bättre ist för att riskera livet på ditt barn =)
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Aapple

Jag har försökt med allt, men ska kolla på ev ev britax hi way.

• Sisisisi

En 1-åring borde ha bytt från babyskyddet för flera månader sen så skynda dig och köp en ny bakåtvänd stol och spänn fast henne ordentligt. Har aldrig hört om en bebis som lyckas ta av sig bältet... Du kan inte spänna tillräckligt hårt.

• veh

Ja, om barnet sitter i ett babyskydd så är det inte konstigt att barnet inte gillar det. Mitt barn var ca 7 månader när vi bytte till en bakåtvänd stol, och redan då märktes det att hen blev mycket lugnare, när det gick att se sig omkring mycket bättre. Det säkraste för barnet är att sitta bakåtvänd till minst 4 års ålder, gärna längre. Så vi ser det inte som ett alternativ, barnet måste sitta så helt enkelt. Ålar sig barnet ur selen finns det bröstspänne att köpa. Jag har fått göra det till cykelsadeln, för att inte barnet ska åla sig ur bältet där.

• Misery

Kommer nog att bli mycket bättre, med en större stol. Hon kan inte sitta nå bekvämt i ett babyskydd. Och vänd för all del inte barnet framåt.

Svar på tråden Mitt barn vägrar åka bakåtvändt i bilen