• Partytält

Att skaffa häst hemma

Hej på er.

Jag har en fråga ang. att skaffa häst.  Har varit väldigt sugen på att skaffa häst länge i mitt liv.
    Hade först tänkt att lära mig rida ordentligt och lära mig hästarnas beteende på ridskola innan jag skaffar häst.

Men min fråga är; Hur mycket billigare kan det bli att ha hästen hemma?
    Vi bor på landet och har eget stall. 
    Dom som bodde här innan oss hade även dom hästar här. Men visst skulle stallet behöva rustas upp litegrann innan man skaffar häst. 

Har läst mycket att det är billigare att ha hästen hemma. Än att hyra någon boxplats någon annanstans.
    Min favorit av häst är Islandshäst. Har ridit litegrann på dem och fastnadet direkt :)

Så vad tycker ni? Ge mig förslag och gärna era åsikter.       

• Svar på tråden Att skaffa häst hemma
  • Mynta

Troligen är det billigare att ha den hemma. Boxhyra varierar enormt, från några hundralappar till ganska många tusenlappar i månaden, helt beroende på var, standard och vad som ingår (spån, mat, tillgång till ridhus etc). Dock måste hästen ha sällskap, så då lär du köpa/hyra/låna en extra häst, eller hitta någon som vill stalla upp sin hos dig.

• Pysan1

ja, oftast är det billigare. dock måste du göra allt själv + att du måste ha 2 hästar då dom inte får gå själva. Jag tycker det har varit smidigare att ha uppstallat i ett privatstall då man får hjälp med in/utsläpp, beställning av foder, hö etc & det är billigare än att ha på ridskola. 

• Partytält

Okej, jag förstår.
    Jag hade tänkt mig i såfall att låna ut en box till någon. Finns ju två andra stall kort bit ifrån mitt. 
    Den närmaste har nordsvenskar.
    Kanske lönar sig att ha hästen i ett annat stall.. Får tänka lite på saken. :)

tack för era svar.      

• Anna85

Ja att ha häst hemma är ju oftast ett billigare alternativ.. men då är du ansvig för:

In-/utsläpp alla dagar i veckan

Fodringar

Inköp av foder

Inköp av strö

Underhåll av stall

Underhåll av hagar (vinterhagar och sommarhagar)

Underhåll av paddock &/el ridhus               

Och så måste de ju finnas minst 2 hästar, om du hyr ut en boxplats och den flyttar sin häst så måste du snabbt kunna lösa sällskap till din häst. Har man fler inackorderingar kan man ju alltid dela upp fodringar/in-utsläpp m.m.   

För många så är det en dröm att kunna ha sin häst hemma, då det självklart är  många fördelar, men som sagt mkt att tänka på och planera innan. Min häst har jag i ett inackorderingsstall och de finns ju fördelar o nackdelar med det med. Har man sitt eget kan man ju bestämma själv hur man vill ha allt ect.

• Partytält

Tack för råd och åsikter!
    Här ska det tänkas och se till att allt blir bra för både mig och häst :)  

• MonaE

Jaaaa! Skaffa häst! Det är så superkul 

Islänningar har du på lösdrift, så det blir faktiskt inte så himla meckigt och uppbundet med det.

Man får så himla mycket mer av att kunna gå ut och mysa med hästen när som helst, än att köra iväg till ett stall, rida, fixa och köra hem. 

Lycka till! 

Svar på tråden Att skaffa häst hemma