• Anonym

vägra umgäne under vårdnadstvist efter interimistisk dom

Jag undrar om någon vet hur allvarligt det är för den slutliga domslutet när boendeföräldern väljer att vid flera tillfällen neka ens barn umgänge med umgängesföräldern när det finns en interimistisk dom.

Så inga påhopp kommer så är jag personligen inte med i en vårdnadstvist utan undrar utifrån en pågående vårdnadstvist som jag ser i min närhet.

• Svar på tråden vägra umgäne under vårdnadstvist efter interimistisk dom
  • Anonym (fd socialsekr)

Det kan vara allvarligt att inte medverka till umgänge även om man har den interimistiska vårdnaden. Försåvitt man inte har verkligt starka skäl att tro att barnet far riktigt illa genom misshandel, övergrepp etc så att man verkligen behöver skydda barnet -  men då utgår jag från att man också anmäler till polis och socialtjänst om det är så illa. Jag skulle rekommendera samråd med det juridiska ombudet innan umgänge nekas.

• Anonym
    Anonym (fd socialsekr) skrev 2012-08-03 21:36:18 följande:
    Det kan vara allvarligt att inte medverka till umgänge även om man har den interimistiska vårdnaden. Försåvitt man inte har verkligt starka skäl att tro att barnet far riktigt illa genom misshandel, övergrepp etc så att man verkligen behöver skydda barnet -  men då utgår jag från att man också anmäler till polis och socialtjänst om det är så illa. Jag skulle rekommendera samråd med det juridiska ombudet innan umgänge nekas.

Tack för det svaret. Det var ungefär det jag trodde. I detta fall finns i alla fall enligt vad jag känner till inga anklagelser om misshandel/övergrepp mot den som är umgängesförälder eller något annat som kan motivera nekande av umgänge somett försvar för att skydda barnet.

• Anonym (fd socialsekr)

Men finns det skäl för det så finns det ju också möjligheter att hitta alternativa former för umgänget; bara dagtid utan övernattning, med kontaktperson, eller på en familjecentral etc. Det kan man också prata med sitt ombud om och föreslå om man tycker det vore lämpligt.

Svar på tråden vägra umgäne under vårdnadstvist efter interimistisk dom