• Exra46

Ge häst ipren eller annat human medicin ?

Min häst har lite ont och jag funderar på om man kan ge honom ipren eller annan humanmedicin för att hjälpa honom lite på travet till att bli frisk.

Är det någon som har gjort det och i så fall hur mycket ska man ge ?

• Svar på tråden Ge häst ipren eller annat human medicin ?
  • Madick

Nej, det krävs enorma mängder och hur det verkar i hästen vet vi inte. Varför inte vända dig till veterinären och dels ta reda på varför han har ont och få antiinflammatoriskt som är menat för hästar.

• viseversa

Haha du tror att en ipren skulle hjälpa ett så stort djur? Krävs nog ett helt paket vilket inte är att rekomendera då även hästars lever kan ta skada och det inte ens är säkert att det funkar. Ring vet vet jag. 

• Pallas

Nej, du ska inte ge humanmedicin till djur. Det finns utmärkta NSAID-preparat för häst, kontakta en veterinär för korrekt behandling.

Jag frågar som de andra: varför har hästen ont? 

• Regnig måndag
    Pallas skrev 2012-08-03 16:49:49 följande:
    Nej, du ska inte ge humanmedicin till djur. Det finns utmärkta NSAID-preparat för häst, kontakta en veterinär för korrekt behandling.

Jag frågar som de andra: varför har hästen ont? 
    Men det gör man ju, ger humanmedicin till djur fast i anpassade doser efter rekommendation av veterinär. Min katt tex har ätit Pepcid och var aktuell för Sobril, bägge humanmediciner.
    Eller jag kanske fattar dig hel fel?

Appropå TS blir jag lite full i skratt när jag tänker på uttrycket "hästdoser".
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Pallas
    Regnig måndag skrev 2012-08-03 16:53:18 följande:
    Men det gör man ju, ger humanmedicin till djur fast i anpassade doser efter rekommendation av veterinär. Min katt tex har ätit Pepcid och var aktuell för Sobril, bägge humanmediciner.
    Eller jag kanske fattar dig hel fel?

Appropå TS blir jag lite full i skratt när jag tänker på uttrycket "hästdoser".
    Jo, men då har du fått det rekommenderat av veterinär? Jag har behandlat ögoninflammation på häst med salva som är för människor, men då har en vet rekommenderat det. Det är inget man ska laborera med på egen hand, menar jag.
  • Regnig måndag
    Pallas skrev 2012-08-03 17:25:46 följande:
    Jo, men då har du fått det rekommenderat av veterinär? Jag har behandlat ögoninflammation på häst med salva som är för människor, men då har en vet rekommenderat det. Det är inget man ska laborera med på egen hand, menar jag.
    Ja men det är ju självklart! Jag kan slarva som människa med människomedicin men med djur skulle jag aldrig drömma om att gå annat än via veterinär. Så jag håller med du.

Jag missuppfattade dig helt. Skäms
    Jag trodde att du menade att djur alltid ska ha läkemedel utvecklat bara för djur.

Har jag fått allt om bakfoten men just smärtstillande verkar vara som att det måste vara specialutvecklat? Tex till katt kan man aldrig drömma att trycka i lite människomedicin om man inte önskar livet ur dem. Gäller det fler djur än katt är alltså frågan och om just smärtstillande är mer känsligt än annan medicin?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Exra46

Oj. Vilka protester ! Kan ni förklara varför ni är så anti? Jag vet flera som gett ipren både salva o smörja o tabletter. Vet till o med dom som fått rek. av vet. .. Naturligtvis inget man ger ofta. Men någon enstaka gång kan väl inte skada.

Svar på tråden Ge häst ipren eller annat human medicin ?