• mellieB

Tappar massa hår, ammar ej!

Hej! Min dotter är 5,5mån nu och jag har sen ca 2mån tillbaka tappat/tappar sjuukt mycket hår! Drar jag fingrarna igenom så kommer stora tussar för att inte snacka om när jag duschar så är hela duschen full. Jag vet att man kan tappa hår om man ammar men jag har inte ammat henne nånting. Nu har jag märkt att längs pannan och öronen så är de typ stubb nu=( är de normalt att man börjar tappa här så "långt" efter förlossningen? Eller kan de vara nåt annat? Jag tvättar kanske håret var 3-4dag jag borstar de aldrig blött använder verken hårfön eller platttång eller några staylings produkter borstet från spray nån gång om man ska vara extra fin hehe.. Nån med erfarenhet?!

• Svar på tråden Tappar massa hår, ammar ej!
  • Annelie 76

När du var gravid tappade du nästan inget hår alls. Det är det som trillar av nu. Har absolut inget med amning att göra, utan med graviditetshormoner i allmänhet. Den som ammar och äter dåligt kan tappa ytterligare hår pga näringsbrist men det är en annan sak.

• Dr Mupp

Helt normalt. Du tappar helt enkelt de hår du inte tappade under graviditeten. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LillStinis

Jag tappade massor med hår när jag slutade amma. Tror att hormonerna avtar. Det ger med sig, men det är inte roligt.

• OrdinaryMe

Det har inget med amningen att göra.. När du är gravid tappar du mycket mindre hår, sen lossnar det allt på en gång istället...

• LillStinis

Med andra ord handlar det om hormoner. Under graviditeten har man hormoner som bl.a. Gör att man inte tappar håret och det har bättre kvalité. När man slutar ammar och för vissa efter förlossningen försvinner dessa hormoner och det hår du normalt skulle tappa tappar man ganska snabbt och under en kortare period. Man upplever det mer påtagligt eftersom det blir märkbart än om man tappar hår i normal mängd och takt.

• Mabaja

Det är som de tidigare säger, inget med amning att göra. Och oftast börjar det vid 3 mån vilket verkar stämma överens med det du skriver.

• mellieB

Okej tack för era svar=) jag hoppas på att de är därför då hehe börjar se lite konstigt ut runt pannan m.m men hoppas de slutar snart=)

• Mabaja

Ts: min dotter är 5 mån och jag lossar ofantliga mängder hår. Det är bara inte de långa som släpper utan mitt i går håret av. Så håret är ju inte direkt jämnt och fint. ;)

• EhjärtarP

Jag tappar också sjuka mängder hår! Min dotter är 3 månader nu och detta började för några veckor sedan. IDag när jag duschade tappade jag så mycket hår att jag blev helt förskräckt.. fick tips om Priorin så har köpt hem det nu. Man fick äta det när man ammar också så jag hoppas det ska hjälpa! För dom pengarna (400kr och räcker i 30 dagar) hoppas jag verkligen på resultat :)

• KlarasMamma10

När jag var gravid med min son tappade jag nästan inget son men mitt hår var sjukt slitet hur mkt jag än klippte topparna var det slitet efter tre fyra veckor i gen.. och nej jag använder inget i mitt hår mitt hår e mitt allt.. så ..
    Däremot tappade jag sjukt mkt hår ca 5 månader efter födslen.. och det fortsatte jag göra ända tills jag slutade amma..

Nu är jag gravid i gen och denna gången har jag börjat tappa hår redan under graviditeten,, så jag väntar med spänning på att se om jag tappar hela peruken efter förlossningen.. 

banani
Svar på tråden Tappar massa hår, ammar ej!