• Tomas Brundin

Månadspeng 13-åring - nivå och krav

Hej,

Min son fyller snart 13. Vi tänkte då gå över till månadspeng. Enligt mina tafatta marknadsundersökningar är medelnivån ca 230 kronor/månad, men det är mer oklart vad som tonåringen själv då ska stå för. Vi tänker oss bio, godis, dataspel, äventyrsbad samt mobilkostnader som överstiger grundpotten (som vi står för). Vår grundtanke att att det ska bli pengar över så att han lär sig spara. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Månadspeng 13-åring - nivå och krav
  • fiasvitahörna

Vid 230kr anser jag inte att det finns så mycket över att spara. Har man ekonomin till det så tycker jag att 100kr/ vecka är vettigt. Och då kan man välja att spara en liten peng i månaden också. Så alltså 400kr/mån. Då skulle jag dock ge tonårigen ett ansvarsområde, tex, att se till att badrummet hålls rent

• sassa1987

Om du tänker dig vad ett dataspel kostar, mer än 230 kr om det ska vara nytt, bio kostar nästan en hundring om man ska ha popcorn och dricka till. Det är inte mycket till sparanden. Jag själv fick 200 kr i månaden och det räckte med 1 biobesök och en fikadag med kompisar så va pengarna helt slut. Inte mycket man får för dessa pengar idag.
    Men självklart gör alla hushåll som de vill ;)

• Smultroneet

Ja hade hela mitt barnbidrag men då skulle rummet va städat jämnt osv och det skulle hjälpas till på gården.Om ja behövde mer pengar så fick jag göra någon syssla t.ex klippa gräsmattan o få 50:-.. Sen vet ja att när jag verkligen behövde kläder som vinter/sommar så betala föräldrarna en viss summa. Jag va en bondtjej när ja va liten eller ja d e jag väl fortfarande men hade kanske inte dom vanliga intressena som man har i stan utan d va mer fyrhjulingar, hästar o liknande vilket kostar en hel del så e glad att jag fick den summan jag fick :)

Men enligt mig är 230:; alldeles för lite speciellt om han ska kunna spara nått

• TheSunset

Min 13 åring får 125 kr i veckan. Då ska han städa sitt rum, hänga in ren tvätt i sitt skåp, tömma diskmaskin, slänga sopor och även klippa gräsmattan om det behövs. Det funkar jätte bra och sonen e nöjd med sin veckopeng.

• 2die4

Min dotter fyller 14 i nov. Hon får 500:- i månaden som BARA ska gå till kläder.

• berggrenemil

när jag var 13 fick jag 130kr i månaden, fick ingen spec elektronik, hade dvs ingen dator eller mobil osv, spel o allt fick jag köpa själv, jag fick kläder på kroppen o mat och annat som är väldigt "viktigt", när jag var 15 fick jag 200kr och fick då stå för mobil abenomangs kostnaderna helt själv, vill vara säga att detta önska r jag ingen annan...

• Tomas Brundin

Det här var inte lätt. Många olika lösningar,nivåer och krav.

Men tack alla. Ni har lämnat olika alternativ, och jag ska be min son läsa igenom allt och därefter ta fram ett eget förslag. Återkommer sedan om hur det blev.

Hälsningar
    Tomas

• Nice
    Tomas Brundin skrev 2012-08-02 23:01:03 följande:
    Hej,

Min son fyller snart 13. Vi tänkte då gå över till månadspeng. Enligt mina tafatta marknadsundersökningar är medelnivån ca 230 kronor/månad, men det är mer oklart vad som tonåringen själv då ska stå för. Vi tänker oss bio, godis, dataspel, äventyrsbad samt mobilkostnader som överstiger grundpotten (som vi står för). Vår grundtanke att att det ska bli pengar över så att han lär sig spara. Hur har ni gjort?
    Mina grabbar hade 300 kr i månaden när de var i den åldern och det är inte så längesedan. Ge honom 300 varpå han måste spara 70 kr i månaden. Grundtanken ni har är helt rätt, men vissa barn får man vägleda och mer eller mindre ställa krav på att de ska spara. Mina grabbar är nu 16 och 18 de har sedan något år haft sitt studiebidrag själv, jag betalar mat, mobil, hygien, mediciner och tidningsprenumeration och försäkring. När de började få sitt studiebidrag själv så krävde jag att 300 kr av dem ska sparas till kläder. Den äldre fixade det medans den yngste tyckte väl att 300 kr var förmycket. Men nu har han lärt sig.
  • trendfyra

jag är en tonåring 14 år och har 750 kr/mån "en del av mitt barnbidrag" och jag lägger undan 500 i månaden, "min egen ide", och resten har jag till bio, kompisar, kläder, smink osv. Jag har även mer ansvar nu, jag måste köpa mina egna kläder. Mamma köper vinterskor och jagcka men resten får man själv betala. Tycker att de funkar bra!Skrattande

• Tomas Brundin

Hej alla och tack igen för alla goda tips och att ni delat med er av olika lösningar. Det blev 400:-, med en överenskommelse att han själv ska sätta in 100:- på ett sparkonto varje månad och i övrigt stå för de kostnader som jag listade i första inlägget. Sonen är nöjd med utfallet av förhandlingen och vi hoppas att vi lagt oss på en rimlig nivå och som når syftet om ökat ekonomiskt ansvarsragande och sparande. Tack och God Jul! Tomas

• Mumselumsan

Vår tjej är 13 år och hon får 850 kr/mån. Det ska då räcka till "allt", hon får inga fickpengar av oss då på hela månaden. Hon ska även lägga undan eller kunna köpa sig något litet klädesplagg om hon vill ha och vi inte anser att hon är i behov av kläder (hennes kläder betalar vi). Det hon gör för sina 850 kr är då köper godis, käkar pizza/kebab m kompisar nångång, köper tidningar, smink, betalar tåg/bussresor om hon ska åka för att shoppa i stan, bio samt att hon sparar lite varje månad. Sparandet var ett krav för att vi skulle göra detta samt att hon har vissa småsysslor som att plocka i och ur diskmaskin t.ex.

Vi har provat många varianter både med månadspeng och veckopeng men inget har funkat riktigt då vi känt att hon inte har full koll med hur det här med pengar funkar egentligen. Nu vet hon vad hon får och att hon ska klara sig på detta och tar pengarna slut ja då är de slut.

I samband med detta fick hon ett uttagskort samt internetbank så hon kan ha god koll på pengarna, så den 20:onde varje månad sätter vi in pengarna på hennes konto.

juwilo.blogg.se      

• Ellenkantarellensomväxer

Jag är en trettonårig tjej som får 250 kronor i månaden ich då måste jag betala mobilen och om jag vill köpa fika elr ska äta lunch betalar jag det själv. Även bussbiljetter om jag åker för skojs skull. På en vecka hänger jag tvätt, lagar mat, (diskar) tömmer diskmaskin x2 och dammsuger övervåning varannan vecka. Rummet ska alltid vara städat. Jag själv tycker detta är för strängt men mina föräldrar skyller på att mina äldre systrar (26) (23) inte fick mer ön så när de va yngre och tänker inte på att samhället har ändrats. Jag köper då även mina mobiler ellr datorer om jag vill ha någon.

• Ylvaaan

Hallo????????

Jag är 13 år och får 50:- i månaden vilket jag tycker är alldeles för lite. Jag tömmer redan diskmaskinen, städar rummet och mer i huset om föräldrarna ber om det. Vi har två hästar som är min Syrras, hon är 16 år och får också 50:- i månaden men har "jobb" på Torebrings. Så hennes lön är riktigt hög. Men snälla hjälp mig, vad ska jag säga till Föräldrarna för att få dom höja min månadspeng. Jag vill spara till en ny mobil eller en Ipad, men 50 kr i månaden kommer det ta flera år och då kommer allt sånt ha försvunnit???????? Sjuukt tacksam om någon vill hjälpa mig?

Herrå????????
  • mommosponke

mitt barnbarn som fyller 14 om en månad, får 500 kronor +100 kronor spotyfive och ett halebob i månaden för 269kr,varje månad, jag som farmor tycker det är orimliga summor han får,,då han inte behöver göra någonting hemma,, mamman köper läsk och chips.

Svar på tråden Månadspeng 13-åring - nivå och krav