Tomas Brundin skrev 2012-08-02 23:01:03 följande:
Hej,
Min son fyller snart 13. Vi tänkte då gå över till månadspeng. Enligt mina tafatta marknadsundersökningar är medelnivån ca 230 kronor/månad, men det är mer oklart vad som tonåringen själv då ska stå för. Vi tänker oss bio, godis, dataspel, äventyrsbad samt mobilkostnader som överstiger grundpotten (som vi står för). Vår grundtanke att att det ska bli pengar över så att han lär sig spara. Hur har ni gjort?
Mina grabbar hade 300 kr i månaden när de var i den åldern och det är inte så längesedan. Ge honom 300 varpå han måste spara 70 kr i månaden. Grundtanken ni har är helt rätt, men vissa barn får man vägleda och mer eller mindre ställa krav på att de ska spara. Mina grabbar är nu 16 och 18 de har sedan något år haft sitt studiebidrag själv, jag betalar mat, mobil, hygien, mediciner och tidningsprenumeration och försäkring. När de började få sitt studiebidrag själv så krävde jag att 300 kr av dem ska sparas till kläder. Den äldre fixade det medans den yngste tyckte väl att 300 kr var förmycket. Men nu har han lärt sig.