Minihästfråga !
Hej !
Vad kostar det att ha en minihäst i foder, försäkring, stallhyra, hovslagare, avmaskningsmedel med mera ?
Hej !
Vad kostar det att ha en minihäst i foder, försäkring, stallhyra, hovslagare, avmaskningsmedel med mera ?
omöjligt att svara på helt säkert.
Beror på vad för foder du köper.. hur mycket hästen kommer gå ut och kan beta. 200-2000kr
Stallhyra beror ju helt på vilket stall du väljer. Så det kan vara allt från 500kr till 10,000kr!
Hovslagare även där. beror på på vem du väljer men klart att det blir lite billigare eftersom vi pratar om små hovar samt inga skor. 1000-5000kr
Samma även med försäkring, beror på vem du väljer.. vilken typ av försäkring och självrisken.
kan en minihäst gå med större hästar, typ travare ? Kan säga att jag kan inte mycket om hästar, utan frågar av ren nyfikenhet. Vad kan man göra med en minihäst ?
Jag tänker nog mer i hage och promenader. Vet du var man kan läsa mer om minihästar, särskilt amerikanska sorten och var man kan hitta en till salu ? Information om skötsel ? Syrran kan hästar kan jag tillägga och har även hästar
Jag har en amerikansk miniatyrhäst :) han är typ 60 cm i mankhöjd och väger 50-60 kg beroende på om han är tränad eller ej :D jag låter mina små barn sitta på han men annars så tränar jag lite " cirkus" konster. Den rasen är otroligt lättlärd och har bra lynne så jag kan rekomenderar en sådan. Han går ihop med mina andra hästar och är just nu nr 2 i rang :) det svåra är att hitta utrustning i den lilla storleken. Kostnaden att köpa in beror på utseende och stamtavla. Det finns för under 15000 men då ligger dom oftast över 80 cm i mankhöjd. Vill man ha en med bra kropp och stamtavla så brukar dom ligga från 30000 och uppåt. Kostnaden att äga är svårt att säga och beror på vart man bor. Jag bor på en häst gård och verkar hovarna själv. Så det är bara lite matkostnad och sånt. Hastnet.se tror jag har några till salu. Den enda nackdelen med att dom är små är att dom kan rymma lätt :)