• smultronbål

Nystartat akvarium och några funderingar!

Har ett nystartat akvarium, 54 l, som precis fått sina första invånare, 4st Platy. När jag skulle acklimatisera dem till akvariet lyckades jag fumla så att vatten från påsen läckte ut i mitt akvarium, ett par deciliter max. Är det en katastrof eller kan jag släppa det och gå vidare utan att göra något speciellt? Är nybörjare på akvarium kan väl tilläggas.

Tack

• Svar på tråden Nystartat akvarium och några funderingar!
  • Sokkerflikkan

Det är absolut ingen fara. Man ska låta påsen med de nya fiskarna ligga i akvariet en stund innan. Sen öppnar man påsen i vattnet och låter vattnet blandas och fisken simma ut.

• JohanStaffanstorp

Helst ska man inte blanda i vattnet från affären när man släpper i nya fiskar!

Bäst är att sätta påsen i karet o hälka ner 1 dl av ditt eget vatten i den. Vänta några minuter och ta 1 dl till. Egter en stund så kan du släppa i dina fiskar men häll inte i vattnet då sjukdomar o annat lätt kan spridas.

• smultronbål

JohanStaffanstorp>> Jag vet det, men jag lyckades ändå med att få i lite av det vattnet. Fumlade lite med påsen. Tanken var att det inte skulle blandas. Det jag undrade över var om jag behöver vidta några extra åtgärder pga. vattenblandningen.

• JohanStaffanstorp

nä eftersom det är ett nystartat akvarium med 4 platys spellar det nog mindre roll!

kör vanliga vattenbyten bara! hadde kanske varit värre i ett väl fungerande akvarie med redan inkörda fiskar 

Svar på tråden Nystartat akvarium och några funderingar!