• Guavasylt

Ge upp eller hänga i med toaträningen?

Kära medföräldrar, jag behöver råd! Har en drygt treårig kille som vi toatränat med i sommar.  Än så länge ingen som helst framgång och han kissar/bajsar fortfarande på sig 4-6 ggr/dag. Det enda som har blivit bättre är egentligen att han nu frivilligt sitter på toaletten och kan sitta där i 15 minuter utan skrik och protester. MEN, det kommer aldrig kiss/bajs när han sitter på toan. Oftast kan man inte förutsäga när han kommer att kissa heller, utan han bara kissar lite när som helst. Idag kissade han ner sig samtidigt som han åt. Ibland blir han ledsen för att han kissartpå sig, men ibland bryr han sig inte utan leker glatt vidare med blöta byxor.

Nu närmar det sig återgång till förskolan nästa vecka och de har deklarerat att barn som går på storbarnsavdelning inte får har blöja. Nu när han ska flyttas upp dit undrar man ju hur man ska göra! Hade ni hängt i, skickat med massvis med kläder och hoppats på att pedagogerna får bättre framgång med toaträningen, eller hade ni krävt undantag och satt på honom blöja iallafall?

Hjälp och råd, tack!

• Svar på tråden Ge upp eller hänga i med toaträningen?
  • Liten elak och intelligent

Jag tänker att det beror på barnet. Skulle han känna sig kränkt av att ha blöja igen så fortsätt. Annars kan det nog vara klokt att ta en paus på en månad eller så och sedan starta på ny kula. Vad förskolan beträffar så säg ifrån. De kan inte bestämma att man inte "får" ha blöja på storbarnsavdelningen om det finns ett barn som behöver detta.

• Guavasylt

Ibland känns det bara så hopplöst   Men jag tror vi kämpar på och ska ta hjälp av förskolan. Hoppas bara att de också orkar hänga i med toaträningen. Det blir ju en väldig massa moppande och klädbytande för dem också... Har ni varit med om att förskolan ställt några krav på "hur torrt" ett barn måste vara innan man slutar skicka med blöjor?

• Sandra N

vi har det ungefär likadant här hemma. Sonen är 3 år o vi har försökt sluta med blöja i sommar men det kommer aldrig i toaletten. Han vill gärna ha kalsonger, sitter medgörligt på toan men det kommer inget utan 2 min senare kissar han ner sig o då först ropar han KISSNÖDIG medan kisset rinner längs benen :( Han har blöja oftast o kalsonger ibland. Funderar precis som du om han alls är redo..jag tror inte ett uppehåll är fel.

Ang förskolan kan de inte säga att barnen inte FÅR ha blöja! Blir riktigt arg är jag hör detta. Vad jag däremot har förståelse för är om de säger att toaträningen får ske hemma. Jag jobbar på förskolan o vet att det inte finns tid att påminna, truga, torka kiss och duscha byta om på barnen. Hemma har du 1 barn på fsk kanske 20. Vi kommer forts träna hemmavid nu i höst men på fsk har han blöja. Hoppas han själv ska bli intresserad när han ser alla andra går på toan.  

• treefrog

Blir lite nyfiken hur det gått för dig.
    Jag har en treåring som med lite protest sitter på toa, kissar oftast och vill inte alltid ha kalsonger. Han kissar på sig och bajsar på sig i kalsongerna. Har han väl börjat använda kalsonger ett tag vill han inte ha blöja och tvärtom.
    Efter ett jullov med massor av virus i huset har vi tagit en paus.
    På dagis har de inga krav på att han måste vara torr, de är åldersblandade. Men vi har pratat om det och på dagis vägrar han sitta på toaletten.
    Man ska inte jämföra, men dottern var torr några månader innan 3 års dagen. 

storasyster maj -07 - lillebror december -09
  • Guavasylt

Kul att min gamla tråd lever igen! Jag har fått tänka om gällande sonen som nu blivit diagnostiserad med autism. Nu när vi bättre förstår vilka förutsättningar han har och att han är utvecklingsförsenad har vi fått omvärdera många av de färdigheter som andra barn lättare tillägnar sig. Men trots diagnoser och elände utvecklas han ändå och kan nu kissa på toa flera gånger om dagen  Han har fortfarande blöja på sig jämt, men den är ofta torr på dagtid. Bajsningen sker dock aldrig på toa. Kanske kanske kan han bli blöjfri innan skolstart ...

• treefrog

Tack för att du svarade.
    Jag förstår att man får hantera det på ett annat sätt iom diagnosen. Bra att han kissar på toaletten. Det går fortfarande trögt här så vi avvaktar tills han verkar vilja själv. Han är otroligt envis så det kan ju vara det att han själv vill bestämma.
    Lycka till med allt!!!

• Guavasylt

Ännu en uppdatering. Ibland är det bra att spara gamla trådar som stöd för minnet. Sonen är nu drygt fyra och äntligen  nästan torr på dagtid. Bajsar dock alltid i kalsongerna. Nu gäller det att få honom att vilja bajsa på toaletten. Det tar kanske tar ett år till... 

Svar på tråden Ge upp eller hänga i med toaträningen?