Honkatt som kissar inne pga hankatten? Eller?
Hjälp mej!! Jag, andra bloggare och veterinären har slut på tips och jag är nu desperat..
Har en honkatt som började kissa i duschavloppet för ca 3mån sedan, efter att vi började släppa ut dom (en hona och en hane, har varit innekatter i 3.5år) Hon började även att fräsa o slå efter hanen när han kom hem efter sina äventyr ute, vilket tydligen beror på att han luktar konstigt/andra katter när han kommer hem. Därför tror vi att hon kissar i protest mot honom.
Hon vågar sig inte ut mer än på våran lilla uteplätt medans hanen är mer eller mindre utekatt nu. Efter att hankatten släpat in små möss så har vi haft dörren stängd å då har hon inte kissat nå, kanske kännt sig tryggare då, tänkte vi.
I måndags började vi jobba efter semestern och då vågade vi inte ha hankatten ute så länge så han fick vara inne med honkatten. När vi kom hem så var det kiss på toa golvet igen... Protest mot honom?.. Eller var det han som kissat? Men han reagerar inte alls som hon gör när man ställer ner dom vid fläcken, hon skäms stackarn o han bara går därifrån i lugn takt?
Så dagen efter fick han hålla sig ute medans vi jobbade och när vi kom hem så fanns där inget kiss... Men däremot på kvällen så kissade hon på golvet igen...
Vi har testat: Plastfolie i duschen, då kissade hon brevid efter några dagar.
Stängde dörren till toan då kissade hon på köksgolvet, då ställde vi maten där.
Köpte en till toa o ställde den över avloppet, då kissade hon brevid på toagolvet.
Bikarbonat på kiss platserna efter noga rengörning, feliway spray i varje rum varje gång vi lämnar huset eller går o lägger oss.
Skällt inte skällt, citron, kontinuerlig rengörning av lådorna.
Dom är kastrerade sedan 3år tillbax och dom har aldrig kissat inne förut.
Hon små skvätter inte utan tömmer blåsan, har då uteslutit urinvägsinfektion men ska passa på o ta en pippet i kisset på golvet när jag kommer hem, för att utesluta det hos vet. Inget hjälper!!
Hjääälp jag vill ju ha henne kvar. Min sambo orkar inget mer o jag blir bara mer o mer besviken o desperat o min största fråga är, varför?? Och hur kan man få henne att sluta?? Såå tacksam för svar o råd!
Sliter mitt hår..