• Anonym (orolig)

utomlandsflytt utan pappans medgivande?

En släkting till mig har ett jätteproblem.

Hans ex-fru planerar att acceptera en ny tjänst inom sitt företag, vilket kommer att medföra en flytt till ett annat land i Europa.

De har  små barn i 3-7 års åldern. 

Just nu bor barnen hos mamman, och hos pappan varannan helg. Hon har redan en gång flyttat circa 10 mil från pappan pga sitt jobb. Han har haft ett par jobbiga år pga sjukdom, men är nu bättre.

Hur stora är riskerna att hon får lov att flytta utomlands med barnen? Det skulle ju bli fruktansvärt dyrt att flyga hem dem varannan helg, och vem står i så fall för den kostnaden?

Jag förstår inte hur någon kan tycka att hennes egen karriär är viktigare än barnens rätt till sin far.... 

• Svar på tråden utomlandsflytt utan pappans medgivande?
  • Anonym (öööh)

Det där lät lite sjukt att hon kan sätta sitt arbete före sina barn. Hon kan inte tänka långt..

• Anonym (orolig)

De har gemensam vårdnad. Men barnen går på förskola i mammans stad.

• Felizia

Skriv inte så detaljerat om dem. Vet redan vilka det handlar om och det kommer fler att göra, ts...

• Tow2Mater

Då kan hon inte flytta barnen utomlands utan pappans medgivande, gor hon det klassas det som internationell kidnappning. Men hon kan ju gora det iallafall, och då blir det mycket jobb for pappan att forsoka få dem tillbaka.

• Anonym
    Felizia skrev 2012-07-31 21:11:52 följande:
    Skriv inte så detaljerat om dem. Vet redan vilka det handlar om och det kommer fler att göra, ts...
    Detaljerat??

Ts, hon kan inte flytta utomlands med barnen om de har gemensam vårdnad. Det kallas egenmäktighet med barn. Går pappan till TR så kommer de att se till att barnen skickas hem från det land hon tagit med dem till.
  • Anonym

ja enl lag så får hon inte ta med dom utomlands för semester ens utan pappans tillåtelse när de har gemensam.
    hon kan inte ens göra pass till barnen utan att han är med.
    så att flytta utan hans tillstånd får hon inte , å gör hon det såå kan pappan anmäla henne för kidnapning alt
    egenmäktigt av barn...   

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-07-31 21:14:38 följande:
    Det kallas egenmäktighet med barn. Går pappan till TR så kommer de att se till att barnen skickas hem från det land hon tagit med dem till.
    Fast det är i praktiken sällan så enkelt om man vill undanhålla barn, det praktiska kan ta lång tid och kosta mycket pengar. Det finns t o m fall då det tagit så länge att de ansett barnen rotade i det nya landet och tilldomt den kidnappande foräldern boendet.
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-07-31 21:17:43 följande:
    ja enl lag så får hon inte ta med dom utomlands för semester ens utan pappans tillåtelse när de har gemensam.
    så att flytta utan hans tillstånd får hon inte , å gör hon det såå kan pappan anmäla henne för kidnapning alt
    egenmäktigt av barn...   
    Man behover inte tillåtelse for semester om det sker på en egen tid med barnen. Men for pass behover båda skriva under.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-31 21:17:43 följande:
    egenmäktigt av barn...   
    Nej, det där är inte sant.

Det stämmer att man måst ha den andre vårdnadshavarens medgivande för att göra pass, men man måste inte ha tillstånd för att ta med barn utomlands under sitt umgänge, så länge barnen är tillbaka när den andre föräldern ska ha sitt umgänge. Då handlar det om resor, inte om flytt.

Det pappan ska göra är att stämma henne på boendet omedelbart med anledning av denna flytt som hon vill göra. Inte vänta tills hon flyttat, då kan det vara för sent. Även om han har rätten på sin sida så kan det ta tid och till slut kan man hävda att barnen har rotat sig på den nya platsen, trots att det var fel av henne att ta med dem från första början.
  • Anonym

Jag känner båda parterna. Hur många par kan det finnas som stämmer in på beskrivningen? Jag förstår också vem som är ts. I alla fall:

Skaffa ett juridiskt ombud. (Nu borde båda redan ha varsitt iofs.)
    Skilj på rätt till umgänge och juridisk vårdnad.
    Bara för att den ena föräldern har ensam juridisk vårdnad har _barnen_ fortfarande rätt till umgänge med den andra föräldern.
    Kostnaden för umgänget skall betalas av _båda_ föräldrarna efter ekonomisk förmåga.
    I vissa fall kan umgänge ske även via mail, telefon osv.

• h8him
    Anonym skrev 2012-08-01 22:35:00 följande:
    Jag känner båda parterna. Hur många par kan det finnas som stämmer in på beskrivningen? Jag förstår också vem som är ts. I alla fall:

Bara för att den ena föräldern har ensam juridisk vårdnad har _barnen_ fortfarande rätt till umgänge med den andra föräldern.

Kostnaden för umgänget skall betalas av _båda_ föräldrarna efter ekonomisk förmåga.

Är barnen födda inom äktenskapet så har de gemensam vårdnad. Mamman får inte inskränka på pappans umgänge och flyttar hon får hon se till att barnen befinner sig hos pappan, precis som innan, för umgänge. Vill han inte att barnen ska flytta är det bäst att han stämmer henne snarast för att försöka få boendet.
  • Anonym (mm)
    Anonym skrev 2012-08-01 22:35:00 följande:

Hur i hela friden kan du vara så säker på vilka det är TS pratar om? 

Det är helt omöjligt att avgöra från vad TS skriver. Denna situation är ju knappast SÅ fruktansvärt ovanlig.

TS skriver att de har gemensam vårdnad, då kan du ju inte blabba om at skilja på rätt till umgänge och juridisk vårdnad. Ditt inlägg är i mina ögon lätt löjligt. Du utgår från att du vet vilka det är, och det tvivlar jag starkt på att du gör. 

Och hur i hela friden skulle du kunna avgöra VEM TS är? TS skriver bara att det är en släkting. Jag kan tänka mig, att i en sådan situation finns det nog många släktingar som kan vara oroliga. 
  • Anonym
    Anonym (mm) skrev 2012-08-02 11:40:14 följande:
    Hur i hela friden kan du vara så säker på vilka det är TS pratar om? 

Det är helt omöjligt att avgöra från vad TS skriver. Denna situation är ju knappast SÅ fruktansvärt ovanlig.

TS skriver att de har gemensam vårdnad, då kan du ju inte blabba om at skilja på rätt till umgänge och juridisk vårdnad. Ditt inlägg är i mina ögon lätt löjligt. Du utgår från att du vet vilka det är, och det tvivlar jag starkt på att du gör. 

Och hur i hela friden skulle du kunna avgöra VEM TS är? TS skriver bara att det är en släkting. Jag kan tänka mig, att i en sådan situation finns det nog många släktingar som kan vara oroliga. 
    Det som framförallt gör det är tiden och datumet när ts skrev sitt inlägg.
    Sen pappans fleråriga sjukdom och att mamman redan flyttat 10 mil.
    Barnens ålder.

Råden jag gav är relevanta för paret jag känner. TS ger (om det stämmer) inte all information.
    Har jag fel så kan ju TS bara ignorera.
  • Anonym (mm)

Nyfiken. Hur vet du vem TS är då?

Svar på tråden utomlandsflytt utan pappans medgivande?