• mamma13

gravid - jobbar som kock...

Är det någon mer än jag som är eller har varit gravid och jobbar som kock?

Går det ens?

Massa tunga lyft, ständig stress, står och går hela dagarna, dessutom lååånga arbetsdagar...

Är väldigt orolig över detta och om någon har erfarenhet av detta eller råd och tips så tar jag tacksamt emot detta.     

• Svar på tråden gravid - jobbar som kock...
  • fiiinally

Hallå :)

Har ingen personlig erfarenhet men tänkte jag kanske kunde bidra lite ändå.

De sista två månaderna av graviditeten kan du vara ledig och få Graviditetspenning, du kan läsa mer om detta HÄR.

Sen är ju alla graviditeter olika och du kanske inte behöver ta det speciellt mycket lugnare. Jag har inte lugnat ner als och har inga problem med att göra allt det jag brukar göra (v.33 nu). Vissa saker som att bära stora saker är lite svåra med magen, men då ber jag bara nån annan ta det. Ingen verkar bry sig :) Har du en svår graviditet får du snacka med barnmorska om att bli sjukskriven :) 

• IngGa

Innan jag fick sonen -08 jobbade jag heltid som kock.

Min chef var schysst och fixade så jag aldrig behövde jobba ensam och endast dagtid. Skönt för då kan man be om hjälp om det är tungt!

Gick sen på havandeskaps penning 1 mån innan bf.

• IngGa

Får väl tillägga att nu jobbar jag 75% i kök på en förskola. Mycket lungnare tempo, inga kvällar lr helger. Hoppas kunna jobba så länge som bara möjligt!

• Callan

Jobbar i butik och står och går hela dagarna, stressigt ofta, en del lyft, men inte så mycket. Sånt kan man skippa här.
    Ingen hos oss har fått havandeskapspenning.

I första hand ska arbetsgivaren omplacera eller ge andra arbetsuppgifter.
    Går inte det så får man ansöka till FK eller prata med MVC.

• mamma13

Har hört någonstans att det är extra farligt med tunga lyft i början, eftersom det lätt kan leda till missfall, men detta kanske är en myt?
    Med tunga lyft menar jag alltså grytor som väger upp emot 20-25 kg...

För övrigt, tack för era svar :)   

• IngGa

Till mig sas det att det inte är några problem med att lyfta. Så länge man inte får onda sammandragningar av det.

Svar på tråden gravid - jobbar som kock...