• flodputte

Hjälp, hur gör ni med frånvaron?

Hallå!
    Jag undrar bara hur ni andra bär er åt med frånvaron från jobbet? Är ni sjukskrivna eller tar ni semester? Är ofrivillig barnlöshet en sjukdom eller är det ett lyxproblem? Det känns inte lyxigt för mig! Min chef tyckte att jag skulle ta semester för en insemination, kan det vara nödvändigt, man måste väl få ta tjänstledigt eller sjukskriva sig? Till saken hör att jag varit borta vid två tillfällen när jag fått mens, jag jobbar på en förskola så det är svårt när man gråter så fort någon tilltalar en. Annars är min chef väldigt förstående. jag skulle bara vilja höra lite hur andra gör för om vi måste gå in på ivf tar det ju ännu mer tid än inseminationer antar jag!

Det blev vimsigt hoppas någon fattar ändå!

• Svar på tråden Hjälp, hur gör ni med frånvaron?
  • MajaIda

Jag har vid 2 tillfällen tagit ruv-semester- vilket jag gör just nu.
    Eftersom semester speciellt behövs enligt läkaren, men att jag personligen tycker det *
    Lycka till*
    Maja ida*

• Kerpet1

Hej!

förmodar att du jobbar inom kommun? Jag jobbar på en skola och har rätt till betald ledighet för läkarbesök. Barnlöshet är klassat som sjukdom! Inget lyxproblem!
    Du ska inte behöva ta ut semester!

Lycka till!

• lindaiv

Hej.... nä verkligen inte, det ska man ju inte behöva .....

Å att vara superkänslig på jobbet å ha tårana brännande bakom ögonlocket är inte heller lätt. Kul att börja gråta ( el iaf vara rödgråten) inför föräldrar å kollegor!!!!

ta 1,2,3 sjukdagar.... man har ju "rätt" att vara sjuk i en vecka utan läkarintyg. Om arbetsgivarn börjar gnälla om det , så är nog din läkare nog villig å skriva ett par dagars el 1 veckas sjukintyg i samband med en"behandling av ngt slag"!

Lycka till

• LillaSparven

Blir inte ni i Sverige sjukskrivna dagen från äggplockning till insättning? I Finland blir vi tjejer sjukskrivna plockdagen, mellandagen och insättningsdagen. Mannen blir sjukskriven plockdagen eftesom han är med då. Men när det bara blir insättning så blir vi tyvärr inte sjukskrivna något alls..

• MajaIda

Det är klart att man kan sjukskriva sig,
    men det har känts skönt att ta semester- då man inte har lust att dela med sig detta med hela världen*
    Och så kan ingen säja något..typ..så känner jag ;)
    Men som sagt- det gäller att ha semester oxå..

• LillaSparven

Vi blir sjukskrivna vare sig vi vill eller ej! ;o) Och på intyget står det ju inte varför man är sjukskriven så man behöver ju inte berätta hela sanningen! Jag har ingen semester att ta ut då jag nyss börjat ett nytt jobb, så jag har inte heller den valmöjligheten.

• flodputte

Tack för alla svar! Jag jobbar i en enskilt riven skola så vi har inte betalda sjukbesök men eftersom chefen och närmaste kollegorna vet har jag inget att dölja! Det kruxiga blir när vi skall börja vara i Huddinge i stället för inne i stan. Antar att restiden blir det man måste vara ledig länge för. Finland verkar lyxigt och längre framskridet när det gäller att vara sjukskriven. Jag var på Sophiahemmet nu då sa hon att det var ovanligt med sjukskrivning för ivf men vanligt för komplikationer.

• Esping

Jag ser det faktiskt inte som lyxigt och längre framskridet att vara sjukskriven i tre dagar isamband med ÄP och ET. Om man inte är sjuk ska man väl inte vara sjukskriven?

Dagen för ÄP tror jag alla håller med om att man bör vara hemma eftersom man om inte annat är rätt groggy av drogerna, men mellandagen och ET har det för min del aldrig varit aktuellt att vara sjukskriven eftersom jag inte varit sjuk.

• LillaSparven

Jag var väldigt sjuk efter ÄP första gången, så då var jag faktiskt sjukskriven ytterligare en vecka efter alltihop. Andra gången var jag i mycket bättre skick, men kände mig inte ändå redo för jobb. Jag tycker det är väldigt bra att man får vara sjukskriven/ledig (okej då om det är lyx) efter alltihop, för man har en massa tankar ändå i huvudet. Dessutom har jag rätt tungt jobb, med tunga lyft osv. Efter mitt andra försök och ET så var jag sjukskriven en vecka extra också, mest pga jobbet för att det är tungt, och dagen efter jag börjat jobba fick jag min blödning. Så jag tycker det är bra att ta det lite lungt efteråt, för att vara lite säkrare. Det beror ju naturligtvis på vilket jobb man har. Så jag tycker det är ett väldigt bra system med sjukskrivning i åtminstone de 3 dagarna!

• Kerpet1

Jag ser inga problem i en dags sjukskrivning... Man har ju ändå inget pröjs och man böhöver inte motivera sin sjukdom, begär jag tjänstledigt så måste jag motivera den...
    Som lärare kan man nämligen inte ta ut någon semester.
    Visst kan man sätta kollegor i skiten för att man är borta, men man ska nånstans oxå sätta sig själv först när man håller på med det här!

Kram på er

• Mullig

Halloj!

Efter tre ivf så vet jag att det kan se väldigt olika ut. Det behöver inte bara vara fysiska åkommor man behöver vara hemma för. man kanse helt enkelt inte orka gå till jobbet på grund av psykiska skäl.

Jag tycker du ska sjukskriva dig om det behövs, om DU känner det. Du är ju så supersnäll mot din chef att du talar om i förväg, så hon kan hitta en vikarie för dig! Inte illa!

Ps. Jag är själv en chef.....

Kram och lycka till

• lilla sparvel

Självklart ska man sjukskriva sig om man inte kan jobba av fysiska eller psykiska skäl. Själv var jag sjukskriven från ÄP till dagen efter ET. Sedan har jag jobbat ända till nu när jag fått besvär med kramper i livmodern på nätterna och med svullen mage. Känn efter själv och stå på dig när det gäller sjukskrivning. Vårt problem är verkligen inget lyxproblem! Det är som vilket medicinskt ingrepp som helst. Tycker jag...

• Anne69

Håller med om att IVF-behandlingen påverkar oss alla olika och dessutom olika mellan de olika försöken. Sjukskrivning är naturligtvis ett alternativ men du som inte vill att din arbetsgivare ska veta varför bör tänka över det noga. På ett ev. läkarintyg står nämligen varför du inte kan arbeta. Men första veckan kan man ju vara hemma utan intyg om inte arbetsgivaren begär det.

Jag har valt att planera in ledighet istället. IVF har ju den stora fördelen att det går rätt bra att planera! Jag tar ledigt från ÄP och fyra-fem dagar till eftersom jag mår bra av det. Genom att ta semester och komp får jag dessutom full lön och slipper de sura sjukavdragen

• LillaSparven

Jag håller med er till 100% här, det är inget lyxproblem, och man kan må väldigt dålig, inte bara fysiskt utan även psykiskt. Ta ledigt om Du känner för det. Strunta i hur omgivningen reagera. Gör det som känns bäst för dig!

• LillaSparven

Vi här i Finland får inte alls vara hemma sjuka utan intyg..3 dagar av hälsovårdare, men sen ska det vara av läkare...

Svar på tråden Hjälp, hur gör ni med frånvaron?