Vad tycker ni jag har RÄTT till
Vad tycker ni.
Jag bor med min sambo i en lägenhet där vi äger 50% vardera på pappret. Lånet står dock på honom. Lägenheten är värd 6 miljoner och är nästan helt belånad. Det kanske finns ett övervärde på 2-500 tusen beroende lite på.
Min sambo tjänar extremt bra, han plockar kanske ut 60-80 tusen i månaden + bonus. Jag är hemma mamma med mina två tidigare barn, hans dotter och ett nyfött gemensamt.
Min sambo hotar med att lämna mig pga att han tykcker familjelivet är mer påfrestande än han tidigare tänkt. Om han lämnar mig så står jag helt tomhänt. Det skrämmer mig såklart men får vända mig till soc i värsta fall tills bebis är stor nog att börja på dagis.
Min sambo säger dock att han inte vill lämna mig tomhänt och har föreslagit en utbetalning per månad. Jag tycker att det låter som en dålig idè då jag blir beroende av honom. Jag tycker att vi ska sälja lägenheten och så delar vi på överskjutande summan och bohaget. Vilket iofs kan vara en dålig affär då jag ändå får skatta direkt på vinsten. Han vill bo kvar i vår lägenhet och ha sitt nyfödda barn en helg i månaden när han är tillräckligt stor.
Men jag vill inte att han ska betala för mig om han ändå tänker lämna mig. Då vill jag ju klara mig själv. Därför tycker jag att vi säljer lägenheten så är vi kvitt. Jag äger även bilen och lånet är hans, jag funderar på att vara ful och sälja bilen och ta ut pengarna direkt så får han stå kvar med lånet (lån på kanske 150 tusen och bilen är kanske värd 200 tusen om jag har tur)