äralltupptaget skrev 2013-01-23 20:48:10 följande:
Hej!
Jag ska snart få en remiss skickad, just nu väntar vi på provsvar. Jag hoppas den kommer skickas i mitten av feb. eller iaf under feb. månad.
Vi har 1 försök gratis , och i det ingår ett med "färskt ägg" och ett med nedfryst, ( snåljävla landsting )
Så jag hoppas det tar på 1:a försöket.
Har PCOS och är överviktig , så nu har jag börjat banta inför ivf:andet.
Kan någon här förklara för mig vad skillnaden är på den långa metoden och den korta ?
Jag måste bara får säga jag tycker vi ska vara tacksamma som får landstingsfinansierade IVF-försök i Sverige. Vi har det så bra vi glömmer bort att uppskatta det. hur lidande man som barnalös ändå kan vara (har själv hållit på i 5 år med min sambo utan resultat) så är det ändå lite av en "lyxbehandling".
vi svenskar behöver lära oss vara lite mer tacksamma för det vi ändå har och får!!!
skillnaden mellan långa/korta metoden är främst medicinskt (långa tar förstås längre tid). Långa metoden innefattar hormonbaserad nässpray du tar fr dag 21 i din menstruationscykel tills dess att du blivit nedreglerad med hormoner för att sedan köra sprutbehandling som påverkar äggproduktionen (så du får många ägg) tills det är dags för äggplock. I den korta metoden skippar man nässprayen innan och går direkt på sprutorna. Ofta rekomenderar de långa metoden för att få "bäst koll" på äggproduktionen och för att inte behandlingen ska vara "bortkastad". men detta är förstås väldigt individuellt av en rad faktorer...
Håller tummarna för att det går bra för er!!!