• maggan84

Ivf

Hejsan.
    Skulle jätte gärna vilja komma i kontakt med nån/några till som håller på med ivf just nu.
    Jag och min sambo ska iväg i augusti (mest troligt) på vårat andra försök.
    Vill så gärna att de ska lyckas denna gång.
    Gjorde första försöket i december 2010, så de har ju gått ett tag och känner mig osäker på allt:(.
    Skulle vara så skönt å prata med nån annan som sitter i samma sitts som oss.

• Svar på tråden Ivf
  • JohannaS03

Hej!

Jag pratar gärna och följs åt. Vi ska på vårt första infomöte på Carl von Linne i Uppsala i mitten av september. Är jättespänd och förväntansfull. Det är vårt första försök.

Hur gick erat första?     

• maggan84

Hej Johanna:)
    Vad roligt att du skrev.
    Ska vi skriva privat i stället?

• solbarnet

Hej Jag och min sambo skall påbörja hormon behandlingen i veckan, jag är lite nyfiken på hur det gått för er och om de gjorde on *nervö*

Jag Hoppas på lycka för er båda :) 

• Hoppfull02

Hej
    Vi ska borja med IVF i Februari i Danmark privat. Har precis gjort fardigt alla fertilitets test och fatt konstaterat att jag har laga varlden AMH 0.5 and mannen har langsamma och valdigt fa spermier. Ska genomga hysteroscopi pa Fredag.

• JohannaS03

Solbarnet: vi gjorde vår IVF i oktober och nu är jag gravid i v 13. Så det hade inte kunnat gå bättre!

Vad gäller själva behandlingen så gick den väldigt lätt för mig i alla fall. Använde långa metoden med spray

• JohannaS03

... Hoppsan skickade för fort...

Spray och sprutor. Jag mådde inte alls dåligt under den tiden, det var bara när det närmade sig äggplock som jag var öm i magen av alla äggblåsor. Värst var nog ruvartiden, dels fick jag ont i magen av progesteronet, men det psykiska var jobbigast att bara vänta på resultatet!!!

Jag önskar er all lycka till! Var inte nervös, för de allra flesta går det rätt så bra!

• kämpa2008

Hej!
    Jag håller gärna kontakt med dig jag & min man var på vårt första IVF besök i Malmö den 17/7-12.
    Har därefter gjort en behandling med det långa protokollet på 60 dgr.
    Fick synarela nässpray & Gonal- F spruta, gjorde ÄP den 26/10 som resulterade i två ägg, men de blev tyvärr inte befruktade. IVF behandlingen är mycket jobbig psykiskt  men det är viktigt att prata om det & få ventilera det med en nära vän tycker jag & det har verkligen hjälpt mig igenom processen. Givetvis så har min man stöttat i hela situationen men jag kan nämna att det är mer jag som vill ha barn än min man. Han har sedan tidigare förhållande två barn och jag har tyvärr Endometrios som läkaren tror kan vara en bidragande orsak till att vi inte har lyckats att få barn än...
    Vi kommer att göra en ny behandling nu i januari så fort mensen kommer och även då ska jag ha det långa protokollet & hormonsprutan ska ökas i enhet.
    Önskar alla som är här ett stort lycka till & jag hoppas verkligen att 2013 är vårt ÅR!
    kram <3

• FruZäll

hej.

Vi har blivit utredda och jag har en äggledare som är tvinnad som ett sugrör, har bara den då den andra var en kronisk infektion i så den är bort opererad.
    Mannen har super spermier så det känns skönt.

Vi har nu talat om för våran läkare på IVF att vi vill göra provrör så nu ska våran läkare skriva ihop våra journaler och skicka det vidare till Göteborg. 3månaders garantin gäller ju så nu hoppas vi att det går fort, vill ju börja nu på en gång=) 

Börjat planerat massa nu med barnvagn och allt, är kanske dumt men jag har längtat så efter att få drömma om detta blir lite mera verklighet nu , då min man inte velat provrör förrens nu så har jag inte vågat drömma om hur det ska bli.

Vet inte någonting om detta.

Jag spolade min livmoder i December och den såg jätte fin ut, min sjuksköterska på IVF sa att det var en sak man var tvungen att göra först.

Eftersom vi redan genomgått allt på IVF så kanske de går fortare inne i Göteborg?

• solbarnet

Började med nässprayen idag och skall köra det långa protokollet så jag undrar hur lång tid det tar innan hormonen klingar av och man börjar märka "klimakteriesymptom"?
       Är ju lite nervös för ev humörsvängningar :S  

• Adina15

så snart du börjar ta sprutorna kommer du må bättre! humörsvängningar och biverkningar får man kanske räkna med (få förunnat som inte märker av något alls). kan vara bra att förvarna sina närmaste, både vänner och kollegor på jobb. men så är det ju en fråga om hur starka doser du får och hur känslig din kropp är och svarar på alla dessa preparat...!?

• äralltupptaget

Hej!
    Jag ska snart få en remiss skickad, just nu väntar vi på provsvar. Jag hoppas den kommer skickas i mitten av feb.  eller iaf under feb. månad.

Vi har 1 försök gratis , och i det ingår ett med "färskt ägg" och ett med nedfryst,  ( snåljävla landsting )
    Så jag hoppas det tar på 1:a försöket.
    Har PCOS och är överviktig , så nu har jag börjat banta inför ivf:andet.

Kan någon här förklara för mig vad skillnaden är på den långa metoden och den korta ?

• Adina15
    äralltupptaget skrev 2013-01-23 20:48:10 följande:
    Hej!
    Jag ska snart få en remiss skickad, just nu väntar vi på provsvar. Jag hoppas den kommer skickas i mitten av feb.  eller iaf under feb. månad.

Vi har 1 försök gratis , och i det ingår ett med "färskt ägg" och ett med nedfryst,  ( snåljävla landsting )
    Så jag hoppas det tar på 1:a försöket.
    Har PCOS och är överviktig , så nu har jag börjat banta inför ivf:andet.

Kan någon här förklara för mig vad skillnaden är på den långa metoden och den korta ?
    Jag måste bara får säga jag tycker vi ska vara tacksamma som får landstingsfinansierade IVF-försök i Sverige. Vi har det så bra vi glömmer bort att uppskatta det. hur lidande man som barnalös ändå kan vara (har själv hållit på i 5 år med min sambo utan resultat) så är det ändå lite av en "lyxbehandling".
    vi svenskar behöver lära oss vara lite mer tacksamma för det vi ändå har och får!!!

skillnaden mellan långa/korta metoden är främst medicinskt (långa tar förstås längre tid). Långa metoden innefattar hormonbaserad nässpray du tar fr dag 21 i din menstruationscykel tills dess att du blivit nedreglerad med hormoner för att sedan köra sprutbehandling som påverkar äggproduktionen (så du får många ägg) tills det är dags för äggplock. I den korta metoden skippar man nässprayen innan och går direkt på sprutorna. Ofta rekomenderar de långa metoden för att få "bäst koll" på äggproduktionen och för att inte behandlingen ska vara "bortkastad". men detta är förstås väldigt individuellt av en rad faktorer...  

Håller tummarna för att det går bra för er!!! 
  • äralltupptaget
    Adina15 skrev 2013-01-25 17:28:22 följande:
    Jag måste bara får säga jag tycker vi ska vara tacksamma som får landstingsfinansierade IVF-försök i Sverige. Vi har det så bra vi glömmer bort att uppskatta det. hur lidande man som barnalös ändå kan vara (har själv hållit på i 5 år med min sambo utan resultat) så är det ändå lite av en "lyxbehandling".
    vi svenskar behöver lära oss vara lite mer tacksamma för det vi ändå har och får!!!

skillnaden mellan långa/korta metoden är främst medicinskt (långa tar förstås längre tid). Långa metoden innefattar hormonbaserad nässpray du tar fr dag 21 i din menstruationscykel tills dess att du blivit nedreglerad med hormoner för att sedan köra sprutbehandling som påverkar äggproduktionen (så du får många ägg) tills det är dags för äggplock. I den korta metoden skippar man nässprayen innan och går direkt på sprutorna. Ofta rekomenderar de långa metoden för att få "bäst koll" på äggproduktionen och för att inte behandlingen ska vara "bortkastad". men detta är förstås väldigt individuellt av en rad faktorer...  

Håller tummarna för att det går bra för er!!! 
    Jag är tacksam att jag får ett försök gratis, men jag tycker det är orättvist att i vissa kommuner är det tex 3..
    jag tycker det ska vara lika, oavsett om man bor i tex Skåne eller Kiruna .

• Adina15
    äralltupptaget skrev 2013-01-26 22:31:19 följande:
    Jag är tacksam att jag får ett försök gratis, men jag tycker det är orättvist att i vissa kommuner är det tex 3..
    jag tycker det ska vara lika, oavsett om man bor i tex Skåne eller Kiruna .

där håller jag helt och hållet med dig! ska inte behöva vara olika mellan de olika landstingen.
Svar på tråden Ivf