• johnjohn

skadar lite smisk?

pratade för ett tag sedan med en tjej född 92 men även pratat med lite andra tjejer som varit födda mitten av 80talet  där alla dessa tjejer fått smisk under uppväxten.  samtliga tycker det varit bra och att de inte tagit skada av det och vissa tycker tom att det är okej att ge barn lite smisk.

känns lite mer som att det är lite mer accepterat bland yngre människor att ge lite smik, vad tycker ni,

är det någon av er som fått smisk under uppväxten hur ser ni på de, bra eller dåligt ?
    någon här som kanske gett smisk? 

• Svar på tråden skadar lite smisk?
  • relan

Vi har en lag som förbjuder barnaga, och den har inte tillkommit på lösa grunder. Den finns där för att skydda barnen.
    Frågan tycks mig därför helt förryckt och meningslös.

• nostalgi

Att ens få tanken på att ge sig fysiskt på ett litet barn, är totalt vidrigt i min värld! Vad skall de lära av det? Annat än att det är O.K att slå?

• enmamma

Tycker det är bra att vi har en lag som förbjuder barnaga
    och därmed att smiska sina barn lite.

Bodde tidigare i ett land där det vart tilllåtet att aga i uppfostringssyfte
    men då är det svårare att veta var gränsen går.
    Att höra andra mammor hota barnen med hur mycke smisk på rumpan de ska få när de kommer hem
    eller se ettåringar få slag på fingrarna för de äter sand,
    gör ont i hjärtat.

• Jkpg Deluxe

Att skrämma/hota barnen till lydnad och respekt är kanske en smidig väg för föräldern, men vad lär sig barnen av det egentligen?!!? nä fy... :P

• Pinguicula

Jag fick smisk en gång när jag var liten. Det fyllde mig med skam och självhat. Jag kände mig så otroligt värdelös för det jag gjort.

När jag såg min bror bli smiskad kände jag mig otrygg och jag kände ett starkt behov att ta hand om honom och trösta honom. Alldeles för stort ansvar för en 5-åring.

• Karlaa

Du är medveten om att det är olagligt att smiska barn va?

Jag är "ung", har aldrig fått smisk och skulle aldrig komma på tanken att utsätta mina barn för det heller.  

• Sunshine808
    fågelungarna skrev 2012-07-29 19:23:38 följande:
    TS har gjort många trådstarter i samma ämne. Vad är du ute efter?
    Jag tror ts tänder på det här.

"hej hej
    till alla er som fått smisk under er uppfostran  hur ser ni på smisk idag? mena är det ngt ni gillar att fortfarande få smisk, även om det förknippas med någon negativy men samtidigt en viss trygghet med det menar jag att man samtidigt vet vad som hände med sina olika handlande.

Eller hur ser ni på att ge era barn det, "att lite smisk" har ingen tagit skada av"
  • nostalgi
    Sunshine808 skrev 2012-07-29 19:31:02 följande:
    Jag tror ts tänder på det här.

"hej hej
    till alla er som fått smisk under er uppfostran  hur ser ni på smisk idag? mena är det ngt ni gillar att fortfarande få smisk, även om det förknippas med någon negativy men samtidigt en viss trygghet med det menar jag att man samtidigt vet vad som hände med sina olika handlande.

Eller hur ser ni på att ge era barn det, "att lite smisk" har ingen tagit skada av"
    Ush, det gör ju inte saken bättre, låter nästan lite skumt då..
  • bodimit

Själv så uppfostrades jag med smisk. Så fort jag gjort något fel så var det smisk. Inte bara en liten dask på rumpan heller utan det blev ofta uppsvällt och handavtryck. Alla mina syskon fick samma uppfostran. Vi var inte rädda för våra föräldrar. Många ggr när vi skulle få smisk så "slogs" vi om vem som skulle få smisk först för att kunna skratta åt den som fick smisk sist. Vi lärde oss att hrda ut genom smiskningarna utan en min. Det skulle bara göras. Jag är inte rädd för mina föräldrar idag. Och jag mår inte psykiskt dåligt pga det heller. Men jag skulle aldrig ge mina barn smisk! För det första så hjälpte det ju inte. Vi fortsatte att hitta på bus och för det andra så är det ju olagligt här i sverige.
    Så jag är ändå en nej sägare till smisk. 

Svar på tråden skadar lite smisk?