• Smam

När byter man från babyskydd till större bilbarnstol?

Hej. Jag undrar hur gammal bebisen är, på ett ungefär, när man byter från babyskydd? Hittat en bra stol, som är från 9 kg. Barnet sitter upp i den, aningen bakåtlutad men inte lika bakåtlutad som ett babyskydd. Hur gammal är en bebis på ett ungefär när dom väger 9 kg? Denna stol kan man sedan höja ryggstödet på osv när dom växer. Kan man byta till en sån efter babyskyddet eller måste man ha en stol emellan? Om ni orkar får ni gärna bifoga bilder på bilbarnstolar i ordningsföljd! Tack för svar

• Svar på tråden När byter man från babyskydd till större bilbarnstol?
  • Ramborg

Jag vet inte svaret på alla dina frågor, men min dotter vägde 10 kg vid tiomånaderskontrollen på BBC. Och vårt babyskydd är märkt "upp till 10 kg".

42.
  • Gaytjej

Vi trodde att man skulle ha babyskyddet så länge som möjligt, att det var säkrare än en vanlig bakåtvänd bilbarnstol, och så visade det sig att det faktiskt är tvärtom! I en bilbarnstol sitter ju barnet mer upp och då fördelas trycket från en krock över en större yta, än om man krockar med barnet halvliggande i babyskyddet, då mkt tryck kommer på skuldror, nacke.

Många bilbarnstolar går från 0-20/25 kg, men det finns ett gäng som går från 9-25 kg också. Jag antar att de flesta som tar den senare stolen går direkt till den från babyskyddet? Jag vet inte hur petig man ska vara med vikten, men jag hade nog utgått ifrån hur barnet såg ut att sitta i stolen?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Tant Blå

Byt till vilstol när barnet kan sitta eftersom de är säkrare än babyskydden!

• Smam

Denna stol är 9-36 kg. Tänkte om barnen kan sitta upp bra på egen hand när dom väger 9 kg, eftersom det inte är en "skål" dom sitter i med den stol jag hittat.

Såhär ser den ut, antingen har man den såhär, lite bakåtlutad eller så har man ryggstödet rakt upp. Sedan kan man höja nackstödet och sedan, till slut, ta bort allt så är det bara kudden kvar. Tror ni man kan ta denna direkt efter babyskyddet? Vi har ett rätt stort babyskyydd faktiskt, acta graco. Specifik modell vet jag inte.
  • themix

Det där ser ut som en väldigt märklig stol. Är den ens bakåtvänd (vilket de ska vara i 5 år) eller är det någon slags bältesstol? Köp en renodlad bilbarnstol, antingen från 0kg och byt när din bebis kan sitta med stöd eller vänta ut tills hen väger 9kg och köp en sån. Men köp för Guds skull ingen "transformer-stol". Det är liksom ganska mycket kompromisser på en sån för att den ska fungera för så mycket.

Limitless undying love which shines around me like a million suns and callls me on and on across the universe. ��L
  • Tant Blå

Stolen du visar är väl bara för frramåtvänt åkande?
    Rekommendationen är ju att sitta bakvänt till minst 4 år...

• Pissenisse

Vår lille kille är bara 3 månader och väger 7 kilo. Och han fullkomligt hatar babyskyddet! Den minsta bilfärden blir en hystrisk kamp.
    Som nyfödd såg han ut att sitta bekvämare och somnade direkt. Men den senaste månaden ser det riktigt obekvämt ut och han vill verkligen inte sitta (ligga)..
    Han trycker fräser och kämpar för att få reda sig upp..
    Finns det någon variant som skulle kunna passa?
    Babyskydd för tjockisar ?

Här stjäl jag ts tråd men jag hoppas det går bra...

Finns det någon variant han hade kunnat ha? Han kan ju inte sitta själv än..

• Bambusa

köp en säker bakåtvänd stol som säljs på svenska babybutiker som barnenshus, inte billigt skit på tradera, som den på bilden, som inte är för bakåtåkande..   eller en begagnad på blocket då, men BAKÅTVÄND i INST 4år, gärna 5-6år -vilket funkar kanonbra i dom flesta stolarna.. 

pissenisse, de finns stolar som dom inte behöver väga 9kg i med..  tex britax hiway är godkänd från nyfödd till 25kg

• Gaytjej
    Smam skrev 2012-07-28 23:21:37 följande:

Denna stol är 9-36 kg. Tänkte om barnen kan sitta upp bra på egen hand när dom väger 9 kg, eftersom det inte är en "skål" dom sitter i med den stol jag hittat.

Såhär ser den ut, antingen har man den såhär, lite bakåtlutad eller så har man ryggstödet rakt upp. Sedan kan man höja nackstödet och sedan, till slut, ta bort allt så är det bara kudden kvar. Tror ni man kan ta denna direkt efter babyskyddet? Vi har ett rätt stort babyskyydd faktiskt, acta graco. Specifik modell vet jag inte.

Den där stolen ser inte ut att tillhöra de bakåtvända bilstolarna? Om det är så, så är den inget du ska ha!! Efter babyskyddet ska barnen sitta bakåtvända så länge det bara går!

Vi har nu Britax Hi-Way som vi är mkt nöjda med, den är nog en av de vanligaste bakåtvända stolarna som finns tror jag.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • t0va
    Smam skrev 2012-07-28 23:21:37 följande:

Den där är framåtvänd så köper du den och sätter ditt barn i så är risken stor att barnet skadas eller dör vid en krock. Så små barn klarar inte att åka framåtvänt.

Välj en bakåtvänd stol och låt barnet åka där tills barnets öron når upp till stolens kant kring 4-6år.

Även med bakåtvända så finns det 0 eller 9kg men det är inget du behöver gå efter utan det viktiga är att barnet orkar sitta upp mer upprätt och att selen kommer ut i höjd med barnets axel och att stolen sitter bra i bilen, så åk till en affär och prova med barn i stolen och även stolen i bilen, man får låna och ta med ut och provmontera.
  • Smam

Jag ska absolut ha bakåtvänd, började bara precis kika runt och tänkte om man måste köpa en större variant av baby skydd som är som en skål eller om man kunde köpa en med rak rygg så att säga. Men tack för länken, den ser jätte bra

• t0va
    Pissenisse skrev 2012-07-28 23:55:35 följande:
    Vår lille kille är bara 3 månader och väger 7 kilo. Och han fullkomligt hatar babyskyddet! Den minsta bilfärden blir en hystrisk kamp.
    Som nyfödd såg han ut att sitta bekvämare och somnade direkt. Men den senaste månaden ser det riktigt obekvämt ut och han vill verkligen inte sitta (ligga)..
    Han trycker fräser och kämpar för att få reda sig upp..
    Finns det någon variant som skulle kunna passa?
    Babyskydd för tjockisar ?

Här stjäl jag ts tråd men jag hoppas det går bra...

Finns det någon variant han hade kunnat ha? Han kan ju inte sitta själv än..
    Så var det för oss med, britax hi-way kan funka för ett litet barn, om man köper kilen som går att ha till och har stolen så lutad som det bara går så kan det fungera även om barnet itne kan sitta själv än. Du lär ju märka om barnet inte orkar, men det går att få till bra lutning med en sådan stol.

Min son sov jättebra i bilen men vid 3månader så skrek han och försökte sätta sig upp, resorna blev ett helvete, så vi köpte en stor stol och hade den lutad, tyvärr så var det lång leveranstid på den då så han fick den när han var kring 5månader. Hi-way passade inte i våran bil så den kunde vi inte ta, annars var den vårat förstahandsalternativ. Så åk och testa så han når upp till selen.
  • Bambusa

hur olika stolar passar i bilen är väldigt olika, i vissa blir dom kanon, i andra skit kasst, prova med anpassningskilar eller prova en annan stol.. axkids verkar bra med, bara provat i butik dock, och då med 3åring.. dom har ett babyinlägg som man kan ha i den vet ja..

• Smam

Dumma mobil å skicka innn jag skrivit klart. Den ser jätte bra ut. Min son är bara sex veckor men växer som tusan så var rädd att han skulle växa ur babyskyddwt tidigt utan att vara stark nog att sitta riktigt. Men den på länken räcker upp till fyra år så liknande sån blir ju jätte bra

• t0va

axkids har vi den är kanon. Sen har mycket att göra med vad man har för bil så testa i bilen och se för allt i världen till att de monterar stolen ordentligt när ni testar och inte bara ställer stolen på sätet. Det misstaget gjorde vi och köpte en stol som inte passade i bilen när den var fastspänd, stolarna åker ner i sätet när man sätter fast den och då tog stolen helt plötsligt så mycket plats att ingen kunde köra bilen eller sitta framför.

• Bambusa

tänk på längden på ryggstödet bara, så ni slipper köpa en till bakåtvänd stol,eller riskera barnets liv genom att vända för tidigt.. 4år är verkligen absoluta minimun, personligen kommer ja inte vända min dotter före 5år.. hon har marknades största bilstol (på höjden iaf, britax two way) som hon fick i våras, innan hade vi en akta graco cosmic comfort s, men den har ganska låg rygg.. men va kanon efter babyskyddet..

för ett frammåtvänt litet barn räcker de med en ganska kraftig inbromsning i 40km/h för att nacken ska töjas mer än den klarar Rynkar på näsan  de kan vara den korta biten till affärn, eller hem från dagis i mormors bil, då de kommer ett barn plötslig så du lär bromsa snabbt..   vi har köpt  begagnad two way och har i morfar och mormors bil, och farmor och farfar har en bakåtvänd stol dom med, som delas med kusinen som är ett halvår yngre.. 

jag har övningskört på inhängnat område med dottern i bilen, (van å köra,men tillståndet gick ut, å ja kör inte snabbt alls, utan bara underhåller körandet..) å då flyttar ja över stolen i den bilen ja ska köra bara för hon ska sitta säkert, även om ja vet att de itne kan koma andra bilar där tex..  de är aldrig för jobbigt att spänna bältet i stolen och dra fast två underförankringsband.. för de kan vara skillnaden mellan liv och död..  sen kan man ju köpa fler underförankringsband å ha kvar i dom bilar man åker,så går flytten av stolen lite snabbare..

• t0va
    Bambusa skrev 2012-07-29 21:45:26 följande:de är aldrig för jobbigt att spänna bältet i stolen och dra fast två underförankringsband.. för de kan vara skillnaden mellan liv och död..  sen kan man ju köpa fler underförankringsband å ha kvar i dom bilar man åker,så går flytten av stolen lite snabbare..
    Precis det är bra mycket jobbigare att behöva lyfta i och ur barnet och en rullstol resten av barnets liv än att montera en barnstol.

Sen tycker jag att man ska köpa en stol där barnet sitter bra i just då, ett litet barn på 6månader sitter kanske inte lika bra i en stol som ett barn på 4-5år gör, så räkna med att man får köpa 2 bakåtvända stolar innan det är dax att vända. Då åker barnet säkrast och kan åka länge.
Svar på tråden När byter man från babyskydd till större bilbarnstol?