Ni som får underhåll direkt från mamman/pappan
Hur funkar det?
Betalar ditt x direkt till ditt konto? Har ni kommit överens om nån speciell dag? Betalas det i tid?
Hur funkar det?
Betalar ditt x direkt till ditt konto? Har ni kommit överens om nån speciell dag? Betalas det i tid?
Mitt ex har betalat till mitt konto i mer än tio år, han betalar punktligt i slutet av månaden när han fått lön.
Vi har inte bestämt något speciellt datum, det funkar bra för mig, han har alltid betalat senast den 30:e
Mina barns pappa tjafsade i början, ville betala mindre och inte varje månad. Sen skickade jag in en ansökan till FK vilket han absolut inte ville så sedan dess har han satt in pengar på mitt konto den 28:e varje månad.
Min man betalar underhåll varje månad och använder autogiro. Samma summa dras den 28 varje månad. Infaller den 28 på en lördag dras summan på fredagen, infaller den på söndagen dras det på måndagen. På sommaren när barnet är hos oss två till tre veckor stoppas autogirot för den månaden och summan ändras till ny summa efter avdrag och förs över "för hand". För mamman är detta sätt bra då pengarna alltid kommer in ungefär samma datum (beroende på helger). Det är bra för pappan eftersom det finns "kvitto" på internetbanken att det är betalt.
Mitt ex betalar in till mitt konto när han fått lön. Jag skickar ett sms och påminner honom och än så länge funkar det bra iaf...
hos oss fungerade det när jag var enamstående. jag fick pengarna direkt när han fick lön och jag fick mer än det man får från fk. men sen började han strula. senare och senare. jag fick ringa och tjata om pengarna. sen ville han betala mindre och mindre.när jag vart sambo började dessa problem och tillslut tog vi genom fk som vi har nu eftersom det inte fungerade. vissa månader när man ringde och sa till om pengarna så sa han att jag inte hade vart tillräckligt snäll och trevlig för att få nåt. idiot rent ut sagt... det var ju hans barn som led men det förstog han inte. nu är problemet slut och han får bråka med fk om han inte vill betala. jag får mina pengar ändå. pengar jag lägger på barnen så klart!
glömmer aldrig den sommaren barnen hade vart hos honom några dagar extra och jag hade shoppat nya kläder. byxor och två linnen typ och han sa att han nu hade bevis på att jag shoppat upp underhållet på mig själv. trodde inte jag skulle kunna hålla mig för skratt där faktiskt.... det är ju inte så att jag tar ut hans tusenlappar och lägger dom i kuvert och tar fram vid behov. jag drar ju kortet som precis alla andra. underhåll, barnbidrag och lönen på samma konto.