• Vanilla ice queen

Kan du dricka kaffe på kvällen utan att få svårt att somna

Som rubriken lyder så undrar jag om du kan dricka kaffe  (menar då givetvis inte koffeinfritt) på kvällen utan att få svårigheter att sova?

Screw you guys i'm going home!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du dricka kaffe på kvällen utan att få svårt att somna
  • Vanilla ice queen

Anledningen till min undran är att jag kan dricka mycket kaffe även på kvällen och det gör ingen skilnad på min nattsömn men de flesta verkar ha svårt för det...

Screw you guys i'm going home!
  • Frontline

Jag kan dricka kaffe när som det påverkar inte att jag skulle kunna sova, nu senast innan semestern jobbade jag natt och drack sista koppen runt 5 på morgonen för att sen åka hem och somna som en nyklubbad säl klockan 6.15 ...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Skarpa

Ja, det kan jag. Brukar oftast bli en balja te (i min favvomugg som rymmer typ 8 dl ) men varken det eller kaffe stör min nattsömn.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • gravid

Jag har inga problem med det!

Dock kan min sambo inte dricka kaffe efter kl 18 för då somnar han inte...

• Bye baby Bunting

Nope, det kan jag inte. Om jag dricker kaffe efter en viss tid på kvällen somnar jag inte förrens på småtimmarna. Tea dricker jag däremot mängder av på kvällarna och det stör inte nattsömnen.

Yta i all ära, men utan substans kommer man inte långt
  • alice

Det är oftast "åldersrelaterat".

Är man något till åren kommen brukar man inte reagera med insomningssvårigheter på kaffedrickande.
    Det är t o m så att till äldre äldre ger man en liten kopp kaffe på kvällen. Detta för att de somnar lättare
    då.   

• lövet2

Japp, jag dricker alltid min sista kopp kaffe precis innan jag ska lägga mig.

• Themis

Faktum är att enligt en artikel jag läste för flera år sen så är det fler kvinnor som blir trötta av sitt dagliga kaffe än pigga eftersom man bygger tolerans för koffein oerhört snabbt. Så vi borde egentligen inte dricka det alls. Åtminstone inte i syfte att bli pigga.

På samma sätt som med nikotin så tror de flesta bara att de blir pigga när de får i sig kaffe/nikotin, medan man i själva verket bara kravlar sig upp från abstinens till den vaken-nivå som en icke-brukare har normalt.

På män däremot skulle kaffe i högre grad verka faktiskt uppiggande, enligt den artikeln.

Jag håller mig till en kopp kaffe om dagen, för säkerhets skull. Och jag har inte märkt att de som häver två kannor om dagen skulle vara mer effektiva än jag, snarare tvärtom.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • La Lola

Jag dricker bara kaffe några gånger per år o tidpunkten spelar ingen roll, jag somnar utan problem.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Kan du dricka kaffe på kvällen utan att få svårt att somna