• VildaBusan

alla lärare se hit!

Behöver lite tips och råd. Är utbildad lärare men har varit på förskolan i 5 år och i höst ska jag ha en 3:a. Jag gjorde min praktik i skolan men har aldrig haft en klass själv. Klassen måste ha struktur, de har inte haft de tidigare. Därför vill jag ha alla tips och råd från er lärare hur ni gör i ert arbete för att skapa struktur när ni har en ny klass. :)

• Svar på tråden alla lärare se hit!
  • pluppp

Jag hade lagt ner mycket tid i början på att få en bra sammanhållning i klassen! Sedan funderar ut säg 5-8 regler (ramar) som du tycker är viktiga och håll fast vid dem! Att du själv har ett tryggt och tydligt sätt gör dem trygga!
    Lycka till

• Punkster

Som pluppp säger, aktiviteter som skapar sammanhållning och förtroende för dig som lärare och för klassen som helhet. Gemensamma "klassregler" är också bra, men sätt gärna upp dem i samråd med klassen. Involvera eleverna i så mycket planering som möjligt och få dem att känna sig delaktiga. Låt alla elever göra sin röst hörd och ta alla på allvar och lyssna på vad de har att säga.

• Tuffen

Tydliga ramar är viktigt. Samma sak med struktur. En sak man kan göra är att skriva upp dagen på tavlan. Vad ska hända och i vilken ordning. Kanske är givet på lågstadiet, men det funkar även på högstadiet där jag arbetar. 

• yndra

Jag hade en ganska ostrukturerad 4:a for nagra ar sedan och (nu vet jag att jag far det hett om oronen) forsta tiden med den klassen anvande jag gammal hederlig katederundervisning.
    Ungarna var helt vilsna i klassrummet sa jag borjade dar och kunde ju langre lasaret gick slappa mer och mer och anvanda mig av forskande undervisning och lata ungarna planera mera.

• Bellenellen09

Ja, dagen uppskriven på tavlan är bra.

Gå igenom veckan varje måndag. Låt det stå på en särskild plats på tavlan.

Veckobrev hem. Eller var 14:e dag.

Alltid samma läxdagar.

Bestämda platser i klassrummet (om inte arbetet just då kräver annat) och i bamba o s v.

Var noga med tiderna.

Till en början mycket styrd undervisning.

Rutiner, rutiner, rutiner. Rutinerna kommer så småningom att ge utrymme för frihet och ansvar.

Lycka till!

• VildaBusan

Tack så jättemycket. Det är just förslag på vad ni gör för att skapa struktur i en ny klass som jag vill ha. Nästa vecka börjar eleverna skolan och det ska bli så spännande.. Och läskigt. :)

• skepticoverlord

Först och främst ska du inse att skolgång inte har något med intellektuell träning att göra utan är till för konditionering av barn till lydnad, underordning och kollektivt liv.
    De offentliga skolorna syftar till att skapa självbelåtna goda medborgare - inte självständiga tänkare - eftersom de politiska ledarna inte tycker om dissidenter som ifrågasätter saker och ting. De föredrar medborgare som betalar sina skatter i tid och lämna dem ifred. Tillväxten i regeringens makt sedan tillkomsten av den offentliga skolan är svårt att ignorera som bevisföring. 

Några boktips för att bättre kunna verkställa dina arbetsgivares önskan om indoktrinering:

Fursten - Niccoló Machiavelli
    Krigskonsten - Sun Zis

Jag är inte utbildad lärare, men har varit elev i det preussiska skolsystemet.

Svar på tråden alla lärare se hit!