• Johlin

Amning efter bröstförminskning?

Jag gjorde en bröstförminskning för 4 år sedan och fick då information om att jag förmodligen inte skulle kunna amma om jag i framtiden skulle få barn.

Nu har jag precis fått veta att jag är gravid och tankarna på att inte kunna amma mitt barn har börjat snurra runt i huvudet.

Jag vill höra om det finns någon här som opererat bysten och hur amningen har funkat för just dig?

Hoppas på svar Glad

• Svar på tråden Amning efter bröstförminskning?
  • exiteme

Jag gjorde det efter mitt tredje barn. Kunde inte amma mitt fjärde pga det. Kom ingen mjölk alls. :(

• Johlin

okej, tråkigt :( hade du ont i brösten? jag menar om de liksom spände och värkte för att de ville komma ut mjölk men att det inte gick? eller var det liksom bara tomt och brösten kändes som vanligt?

• Kattdamen

Jag kunde inte amma mitt barn. Mjölk fanns, men den kom inte ut.

En kopp te, tack.
  • Johlin

Kattdamen: Hur kändes det i brösten? smärta? :/

• Kattdamen
    Johlin skrev 2012-07-24 21:41:33 följande:
    Kattdamen: Hur kändes det i brösten? smärta? :/
    Det gjorde ont ja. Jag fick tabletter för att ta bort mjölken, men innan dess gjorde det ont, spände och var skitvarma.
    En kopp te, tack.
  • c89

Undrar också. Nu är jag förvisso gravid och mjölken har kommit redan (vecka 30) men sitter idag på en K-kupa som jag hatar och är omöjligt att hitta amnings-bh. Dock är det otroligt viktigt för mig att kunna amma, betyder otroligt mycket och det verkar jag ju kunna nu.
    Enda anledningen till att jag valde att avstå och vänta med förminskning var just detta. Amningen var en dealbreaker och det vore kul att veta om det verkligen bara är 1 av 10 som kan amma efter en förminskning som läkaren jag pratade med sa, eller om det är med 50/50... 

• exiteme
    Johlin skrev 2012-07-24 21:26:43 följande:
    okej, tråkigt :( hade du ont i brösten? jag menar om de liksom spände och värkte för att de ville komma ut mjölk men att det inte gick? eller var det liksom bara tomt och brösten kändes som vanligt?
    De spände, värkte och jag trodde jag hade massor. Men det kom inte ut. Gick på amningshjälpen, hyrde pump och slet som en galning. Men det gick inte.
  • Lacey

En av mina bästa vänner har gjort en bröstförminskning och hon kunde amma utan problem.

• spökplumpen
    c89 skrev 2012-07-24 21:53:52 följande:
    Undrar också. Nu är jag förvisso gravid och mjölken har kommit redan (vecka 30) men sitter idag på en K-kupa som jag hatar och är omöjligt att hitta amnings-bh. Dock är det otroligt viktigt för mig att kunna amma, betyder otroligt mycket och det verkar jag ju kunna nu. Enda anledningen till att jag valde att avstå och vänta med förminskning var just detta. Amningen var en dealbreaker och det vore kul att veta om det verkligen bara är 1 av 10 som kan amma efter en förminskning som läkaren jag pratade med sa, eller om det är med 50/50... 

Har du kollat in bravissimo eller figleaves? De har bhar i stora storlekar, tänk bara på att storlekarna skiljer sig från de svenska. Men det finns tabeller så att man kan se vilken storlek man ska ha. Annars tror jag att det går att beställa ännu större från USA.
  • Housefrun

Jag undrar med! Gjorde en förminskning 2008 och tog bort en hel del, men kirurgen sa att hon sparade så många mjölkkanaler som var möjligt. Är nu gravid i v 21 och mina bröst är redan större än innan operationen, så det blir väl till att göra en ny lite senare. Jag har däremot upptäckt att det har läckt lite från det ena bröstet, så det kanske kommer att gå att amma från iaf det ena? 

• c89
    spökplumpen skrev 2012-07-25 00:05:21 följande:
    Har du kollat in bravissimo eller figleaves? De har bhar i stora storlekar, tänk bara på att storlekarna skiljer sig från de svenska. Men det finns tabeller så att man kan se vilken storlek man ska ha. Annars tror jag att det går att beställa ännu större från USA.
    Ja, har köpt hem en redan och började hormon-gråta över den fruktansvärda passformen Rynkar på näsan Nu får jag beställa och betala frakt fram och tillbaka för att skicka tillbaka och köpa en ny gång på gång. Problemet är just det att jag lägger flera hundra kronor på returer eftersom att det inte går att prova Obestämd
  • Housefrun

Ville bara säga att amningen fungerar lika bra som med första barnet (alltså innan min op). Har jättemycket mjölk och gigantiska bröst (tyvärr!) Var inställd på att det kanske inte alls skulle fungera men det har gått över förväntan. :)

• fab

För mig funkade det sådär - det kom mjölk men inte så mycket. Delammade två månader men trivdes sedan så bra med ersättning att jag slutade helt. Hade jag verkligen velat hade jag säkert kunnat jobba upp flödet men det fanns liksom ingen anledning när ersättning är lika bra och sjukt mycket smidigare.

Svar på tråden Amning efter bröstförminskning?