• anyXX

Typ torr dagtid, sluta m blöja helt?

Började för nån vecka sen med att pottränandet vår son som är drygt två år. Det har gått bra i stort sett, han säger nästan alltid till närmande vill kissa, bajsa vill han inte göra på toan men vet att han ska det.. Så det är mest att han inte vill och vi har mutat lite där osv när vi sett att han behöver. Men hur går vi vidare nu? Min man tycker att vi ska fortsätta ha blöja när vi åker iväg, medan jag tycker det känns mest som lathet för vår egen skull, man får ju ta med extra ombyte? Och hur gör vi med förskolan, ska vi låta honom prova vara utan där?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Typ torr dagtid, sluta m blöja helt?
  • stjierna

Låt han vara utsn blöja och ta med extra ombyte och gör bara små ärenden i början - börja alltså inte med att storhandla á 3 timmar, utan åk o köp bara mjölk. Förklara för honom att man inte kissar o bajsar i bilen eller affären och låt han kissa innan ni kör hemifrån. Var förutseende när ni är ute, sätt han på en toa när ni är i närheten av en och ni vet att det var ett tag sen han kussade, för sen kanske det inte dyker upp en ny möjlighet på 30 minuter och då hinner han kanske kissa på sig. Lycka till!

• Saga09

Vi började med att ta bort blöjan när vi var hemma för att träna på att lära sig att säga till när det var dags att kissa eller bajsa.

Nu när det gått så pass bra att dottern är torr på dagarna så har vi börjat med att ta kortare utflykter tex till affären då hon inte har blöja på sig. Hon får kissa innan vi går hemifrån och det har gått bra hittills iallafall.

Funderar över det här med nattblöjan med.. kanske ska försöka ta bort den på natten med nu såhär under semesterperioden och testa lite..

Älskade Saga 090908
  • bily

Hej!
    Vi håller också på att potträna vår tjej! Hemma är hon helt utan blöja (förutom när hon ska bajsa, det vill hon göra i blöjan). Ute är hon också utan blöja förutom om jag vet att hon kommer somna i vagnen eller bilen, då sätter vi på blöja, men jag skulle vilja sluta med det också.
    Just nu sover hon middag och vi hade glömt att sätta på blöja, då vaknade hon och sa att hon var kissnödig! :)
    Men mest är det när vi ska iväg till andra eller långa utflykter som vi sätter på blöja, men när kan man sluta med det? :/

• lindalake

När mina barn har slutat med blöja har vi börjat utan blöja hemma. När vi åkt iväg har vi tagit på blöja och när vi märkt att det går bra utan olyckor så har vi slutat även med det. Har vi åkt iväg långt så har vi ändå försökt leta signaler för om det är dags för toabesök. det är INTE kul med kiss/bajs olyckor i bilbarnstolen.

Går det bra hemma så ni känner att ni vill sluta med blöjor så hör med förskolan om det går bra. Jag tycker att det är bra att ha en dialog med dem om det. Det bör ju göras ganska snart för det blir bara konstigt om han ska kissa i blöja på dagis men inte annars...

När det kommer till nätterna så är mitt tips att vänta tills det har blivit några torra nätter. Nattorrheten kan man inte "stressa" fram utan det handlar om fysisk mognad. Mina barn har blivit torra på natten i samband med torrhet på dagen, men då har jag även valt att kissa dem runt 24 när vi lagt oss för att minimera risken. Detta då efter att de haft torra nattblöjor de flesta nätterna i typ 2 veckor... (vem fasen gillar att tvätta hela tiden liksom )

Svar på tråden Typ torr dagtid, sluta m blöja helt?