• Malena

Hur mycket äter era 3 månaders bebisar?

Som rubriken lyder är jag nyfiken på hur mycket era barn runt 3 månader äter, ersättning. Min dotter äter 5 gng om dagen allt från 160 ml. Nu har hon, verkar det som, ha hamnat i utvecklingsfas och gråter vid flaskmatning. Hon får i sig 100 ml och sen vill hon inte ha mer. Erbjuder resten efter ca en kvart men då gråter hon bara med nappen i munnen. I vanliga fall spottar hon ut nappen eller tar bort flaskan med sina händer när hon är mätt men nu gråter hon bara. Suttar lite, gråter och så kan hon hålla på tills jag tar bort flaskan. Men hon förblir kinkig. Vet inte riktigt varför hon gör så. Någon som känner igen sig? Hon har aldrig ätit hela måltiden på en gång, vi har alltid tagit det i två omgångar med en paus för rapning och mys. Har försökt få henne att dricka allt på en gång men det går bara inte, hade varit skönt att slippa behöva värma maten två gånger. Lite jobbigt när vi är hemifrån :(

• Svar på tråden Hur mycket äter era 3 månaders bebisar?
  • AprilMamma12

Min kille äter ersättning NAN 5 ggr/ dygn, ca 160 varje gång.

Men känner igen det där du skrev. Tror han har haft en utvecklingsfas, kinkig, äter dåligt, kastar sig från flaskan, det har blivit bättre iaf. Skönt det men snart börjar väl nästa utvecklingsfas.....bara att bita ihop :)

• Lyckligajag78

Min lilla tar ungefär en timme på sig att äta, hon är 2.5 mån. Rapar ofta, pausar äta och så håller vi på. Hon har aldrig stressat precis. Äter 150-200 per gång. Äter ca 4-5 gånger under ett dygn. Hon är en mycket glad liten skit=))

Har bästa flaskan dr Browns tycker den är toppen!
    Jag värmer inte upp en gång till. Maten håller sig ca en timme ju.
    Har aldrig klagat på att ersättningen varit kall.  

• Lyckligajag78

Min lilla har haft kolik så jag har windi pysventil som jag kör. Mjölkfria Altera tålde hon inte men mer sönderdelade Pepticate fungerar jättebra (dyrast naturligtvis=))
    Semper magdroppar, ibland kör jag minifom men osäker om effekten där... 
    Magmassage är toppen! 

• Jen06

Jag känner igen det där, vår 3 månaders gör något liknande ibland vid matningen Hon gråter med nappen kvar i munnen och blir kinkig. Jag upplever inte att det är det vanliga ont i magen utan något annat. Hur vet man att det är en utvecklingsfas?

• Jen06

När jag läser hur mkt andra barn i samma ålder äter blir jag nästa orolig. min 3mån äter mellan 50ml och som mest 90ml per mål. Hon hade gått upp 200g/vecka sist vi vägde. Borde jag oroa mig? Borde hon äta mer?

jen
  • any19877

Du behöver inte oroa dig.jag har tvillingar å de äter väldigt olika. Pojken väger 7500gr( 3, 5 mån) å äter 200 mö/gg 6 gg om dagen. Min tjej åt runt 165 men på senaste tiden äter hon mindre typ 120 ml/gg.(5900gr).
    En bm på bb sa till mig att barnen måste ungefär äta så här:
    Vikt gånger 200 å delat på antal mål.

• gullvivorna

Hej!

Jen06: Är jätteolika, precis som any19877, skriver hur mkt bebisar äter, så länge hen går upp i vikt så... Neo brukar räkna 165-200ml/kg och dygn men det är som sagt mkt individuellt så inget att stressa över :)

• purple box

Min hade också en sådan fas för en tag sedan.. Gick nyss över. Prova att vänta med resten av måltiden tills hon säger till om mer mat. Eller så kanske hon får i sig för mycket luft? Magont?

Just nu äter min tjej 170-200 (oftast, ibland mer och ibland mindre) ca 5-6 ggr/dygn.

Jen06, 200 g/vecka är bra. Min har gått upp allt mellan 120-200 per vecka.

• Smulrufs

Min son är 3,5 månader. För det allra mesta äter han upp lite mer än hälften, sen vill han bli rapad & ha ny blöja. Sen får jag alltid värma det som är kvar igen & så äter han upp resten sen.

Svar på tråden Hur mycket äter era 3 månaders bebisar?