• Anonym (näranu)

Ang vårdnad/umgänge

Vad är skillnanden på umgänge och vårdnad?

vill ha ensam vårdnad men pappan ha delad

vårdnad är väl om en eller två står och bestämmer om barnet
    umgänge hur mycket barnet ska vara hos sin pappa/mamma?

har jag något att säga till om i de här frågorna? ex hur mycket
    jag anser att pappan ska ha sitt barn och såna saker? 

• Svar på tråden Ang vårdnad/umgänge
  • Anonym

Barnet lan ha bÅsa sina föräldrar som vårdnadshavare eller bara en av dem. Umgänge är barnets rätt att få träffa den förälder som barnet inte bor med och nåt som föräldrarna bestämmer vad som är bäst för barnet. Kommer man inte överens om hur det ska se ut kan man stämma varandra så får tr bestämma och då kan det bli mycket eller lite allt eftersom de anser är bra för ert barn. Så länge det inte går till stämning får du vara med och säga ditt men ni är två och ska samarbeta så det blir bäst för barnet. Har ni fått en dom på hur det ska se ut så är det det som gäller tills ni stämmer igen. Hur gammalt är barnet och hur vill du resp den andra förälder hur det ska se ut?

• Anonym (jadu)

Vårdnad handlar om de juridiska sakerna; vilken skola barnet ska gå på, du kan flytta utan att pappan skriver på en flyttanmälan, skaffa pass utan pappans godkännande (han måste däremot ha ditt godkännande om HAN ska ta med barnet utomlands), vilken sjukvård barnet ska ha etc.

Umgänge handlar bara om barnets rätt till sina föräldrar.

Om man har ensam vårdnad kan man ändå t ex bara ha varannan helg och den som inte har nån vårdnad kan ha övrigt umgänge.

Om man har gemensam vårdnad så kan ändå EN part har fullt umgänge.

Så de har inte med varandra att göra.

Om du vill ha ensam vårdnad men pappan inte vill att du ska ha det så kommer du inte få din vilja igenom utan att stämma. Inte heller säkert då att du får det utan det är barnets bästa som är i fokus.

Jag har ensam vårdnad om mina barn. Jag har inget att säga till om gällande umgänget. Nu har pappan extremt lite umgänge men jag kan inte neka honom umgänge bara för jag har ensam vårdnad. Detta är något vi kommit överens om tillsammans.

• Anonym
    Anonym (näranu) skrev 2012-07-22 21:20:14 följande:
    Vad är skillnanden på umgänge och vårdnad?

vill ha ensam vårdnad men pappan ha delad

vårdnad är väl om en eller två står och bestämmer om barnet
    umgänge hur mycket barnet ska vara hos sin pappa/mamma?

har jag något att säga till om i de här frågorna? ex hur mycket
    jag anser att pappan ska ha sitt barn och såna saker? 
    Ring Familjerätten i din kommun/stad och fråga om detta. Du kan vara anonym.

Du och pappan till barnet kan gå på samarbetssamtal hos Familjerätten och prata igenom de här frågorna.
Svar på tråden Ang vårdnad/umgänge