• maahliin

En "Aggresiv" Scalare

Hej. 

Vi har ett akvarium med ca. 20st sorgmantel tetror och 2 Zebra Scalare och en anticirus (stavning?) malhane. Ena Scalaren (den äldsta) ca. 1år motar iväg de andra fiskarna från halva akvariumet, även den andra scalaren och liksom typ nyper den med munnen. 

Likt som att den vaktar den halvan av akvariumet den andra Scalaren är ca. 9mån. Kan det vara så att det är en hane och en hona, att dom har lagt ägg? Vi har ju dock inga växter då de blev förstört och jag var tog bort den eftersom den var ful när jag städade akvariumet.

Hade varit tacksam för svar. Dom har aldrig varit sånna här förut! (vill ju veta vad som händer)

/orolig 

• Svar på tråden En "Aggresiv" Scalare
  • niagara

Scalarer är riktiga rovfiskar och tar gärna en liten fisk eller två till middag. De är aggressiva och trasar gärna sönder andra fiskars fenor.

• maahliin
    niagara skrev 2012-07-22 21:18:19 följande:
    Scalarer är riktiga rovfiskar och tar gärna en liten fisk eller två till middag. De är aggressiva och trasar gärna sönder andra fiskars fenor.

Jo det är jag medveten om men dom har aldrig haft det här betendet förut därför jag är orolig. Ingen fisk är skadad han/hon vaktar bara.
  • Takex

Jag har Angelfish och det låter som att dom parat ihop sig och gör sig redo för att spawna :) Då gör dom så. Jagar bort från sin hörna och simmar i par. Änglar är territoriefisk så dom gör så. Du behöver inte oroa dig för beteendet utan det är fullt normalt. När dom sen börjar lägga ägg kommer beteendet bli ännu mer aggressivt och de andra fiskarna kommer i stort sett få slå upp tält i ett hörn. Om du inte bestämd dig för att behålla bebisarna (vilket man ska tänka om 2, 3, 4 gånger om) så ta bara ut äggen på en gång så slutar dom och blir oftast fredliga igen.

Mina par har bara betett sig aggressivt när det varit bebisar på G och det ser man lätt på honan som tjockar till sig och deras tuber som faller ner :) 

Svar på tråden En "Aggresiv" Scalare