• SaCh

Vad tycker ni om privat läxhjälp?

Hej!
    Jag undrar om ni skulle vilja dela med er kring era tankar om privat läxhjälp, alltså att betala för att någon kommer hem och hjälper barnen med läxorna någon gång i veckan, eller inför prov och så.

Tycker ni att det är någonting bra man kan göra för sitt barn, eller är det dåligt av föräldern att inte själv sitta med barnet och göra läxorna? Jag har svårt att få tiden att räcka till, och ärligt talat så hänger jag inte riktigt med i matte själv...   

• Svar på tråden Vad tycker ni om privat läxhjälp?
  • ZuMa

Jag tycker att det är jättebra! Jag har haft elever som har klarat sin betyg genom att få privat läxhjälp. Man betalar ju för hemstädning och barnvakt etc. så varför inte läxhjälp.

• Bibbidi

Om du inte har tid med att sitta med läxor så ta in en läxhjälpare! Det är ingenting som du ska få dåligt samvete för. Absolut inte. Det är väl bara bra om läxorna blir gjorda och ni slipper stressa igenom det och må dåligt istället? 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • pigglet

Låter väl bra.
    Här i Skellefteå finns det gratis läxhjälp, jag tror det är något studieförbund (och kanske kyrkan?) som står för det i en lokal i centrum.  

• ruthen

Jag skulle gärna jobba extra som läxhjälp men vet inte hur jag ska komma i kontakt med några kunder / familjer.
    Jag har skickat in ansökan till företag som förmedlar läxhjälp men de verkar inte intresserade av mig då jag inte är student längre. Jag är redan utbildad lärare i matte. 

• strojes

Ta kontakt med skolor i din närhet om att få sätta upp lapp på anslagstavla alternativt att skolan går ut med info till föräldrarna.
    Sätt upp lapp på din lokala mataffär etc. Annons i lokaltidningen.
    Prata med grannar och vänner.

• Julianna

Jättebra, inget kontigt med det. Skulle jag gör om jag kände att det behövdes när barnen blir så pass stora.

• Gaytjej

Det är ju jättebra! Jag har några elever som får hjälp på det viset och flera av dem har sagt att det är bättre att få hjälp utifrån än i familjen, för i familjen är det inte alltid fasta tider och  många har dessutom lite svårt att komma överens med sina föräldrar (á la typisk tonåring).

Hjälpte själv en gymnasiekille med läxorna under tiden jag gick lärarutbildningen. Jag lärde mig massor!

Och minns att jag och min syster gick till vår moster en gång i veckan och fick hjälp med diverse läxor (..sen åt vi glass och tittade på Zorro och McGyver.. Those were the days!).

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Bling1975

Jättebra som skolan ser ut nu.

Men bäst vore det ju om man ändrade upplägget så läxorna inte krävde föräldrarnas hjälp. Med dagens IT samhälle så kunde man ha digitala föreläsningar att titta på i läxa och ställa frågorna/göra uppgifterna i skolan istället där det finns utbildad personal.

• anton123

Har man möjligheten och om behovet finns tycker jag absolut att man kan ta hjälp av en privatlärare. Dock tycker jag inte att det låter som en bra ide att bara ta hjälp då ditt barn har prov, detta leder bara till kortsiktigt lärande. Istället tycker jag att man skall ha kontinuerlig hjälp så att man får in en bra studieteknik, vilket enligt mig borde leda till mer långsiktigt lärande.

• Viberg

Jag jobbar ett par, tre timmar i veckan som läxhjälp (via ett läxhjälpsföretag) utöver mitt vanliga arbete och för en elev vars föräldrar inte har tid eller kunskap nog att hjälpa till med de ämnen som eleven har svårt för tycker jag att det är en utmärkt lösning. Jag trivs otroligt bra med mitt extraknäck och det är så härligt att kunna hjälpa unga människor till bättre betyg och självförtroende!

• politikern

Har inget emot privat läxhjälp, men det förvånar mig att ingen tar upp alla skattesänkningar i detta sammanhang. Det är skolans sak att utbilda våra barn, det betalar vi för via skattsedeln, men nu när vi betalar så mycket mindre i skatt än förr (min effektiva skatt är nere på 23%!!!) så räcker inte skolan till och vi ska betala för privata läxhjälpare...?!?
    Helt vansinnigt! Och absolut inget jag vill bidra till med mina skattepengar.

• Stjärnfall76
    politikern skrev 2013-06-26 18:32:49 följande:
    Har inget emot privat läxhjälp, men det förvånar mig att ingen tar upp alla skattesänkningar i detta sammanhang. Det är skolans sak att utbilda våra barn, det betalar vi för via skattsedeln, men nu när vi betalar så mycket mindre i skatt än förr (min effektiva skatt är nere på 23%!!!) så räcker inte skolan till och vi ska betala för privata läxhjälpare...?!?
    Helt vansinnigt! Och absolut inget jag vill bidra till med mina skattepengar.

Skolan har väl aldrig erbjudit privat läxhjälp, oavsett storlek på skatt.
Svar på tråden Vad tycker ni om privat läxhjälp?