• MatteusMamma86

Slaktad häst, regga om?

hastnet.se finns det en kvinna som säljer en häst vid namn General Spender.
    Hästen är reggad som avliden, finns det ngn chans i världen att regga om den? Borde ju inte vara omöjligt men det kostar väl. Ngn som vet?

Jag är inte intresserad av en valack utan ägnar mig bara åt hingstar men man vill ju gärna ge honom en chans, inte jag men ngn.   

Talets begåvning har oftast mer effekt än ett slag med batongen...
  • Svar på tråden Slaktad häst, regga om?
  • cajsasmamma

det där kan bli en stor härva! Varför registera en levande häst som död? Vem har lyckas med det?

• Musen

:) tycker också det är konstigt att regga en häst som avliden. När jag har avlivat mina hästar så har jag vart tvungen att skicka in passet och ett intyg där veterinären som avlivade har fyllt i. Jag tror att den hästen har fått ett hem för en vän till mig som är bra med problemhästar var sugen att köpa och sedan rida till och behålla men har inte fått svar...

• V79

Har din vän fått svar än på mailet? Funderar på vad som känns skumt med det hela. Det står även att hästen aldrig har varit sjuk eller skadad fast ändå struken på grund av skada men även feber vilket i sig inte behöver vara något. Men det är nog en knepig häst då han varit svår hanterad.

Bf 25/1-13
  • Musen

Nej, det är det som är konstigt, det ligger flera annonser ute så hästen borde fortfarande vara till salu men min vän fick inget svar.. Tråkigt för hon är bra med problemhästar och har ett fint stall och hagar..

• V79

Ja då är det synd, verkar kunna vara en höst som behöver en Rut ägare med goda kunskaper. Synd bara att värdet på travare är så lågt att det oftast är okunniga eller dom med lite kunskap köper dom. Ja kanske skulle skicka iväg ett mail.

Bf 25/1-13
  • Musen

Håller med dig att många med okunskap köper travare pga priset.. Jag tycker även du skall slå iväg ett mail, vore kul och veta om du får svar :) Hon har ju även sänkt priset en gång på hästen inom kort så hon verkar ju vilja bli av med hästen. Det var en fin häst tyckte jag på bilderna :)

• V79

Jag har mailat nu, berättade även lite om mig och hur min stallplats ser ut. Jo tyvärr är det oftast så, gillar travare skarp själv faktiskt och är uppvuxen med dom så jag blir verkligen ledsen av att se dom hamna i fel händer bara för att dom är billiga i inköp. Sen får dom ju vandra allt för mycket oftast. Måste kolla med mamma imorgon om det verkligen är möjligt att dödförklara en häst som lever helt lagligt. Var in på stc och mycket riktigt är hästen registrerad som död. Vet en händelse från mina trakter för några årsedan då en slaktare köpte upp en travare för slakt då ägaren ansåg att det var det bästa för hästen, men hästen slaktades inte direkt och en karl blev intresserad av att köpa hästen från slaktaren vilket slaktaren gick med på då han fick lite mer pengar för hästen än det han gav. Nya ägaren ringer sedan till ägaren som sålt hästen till slakt för att få ut pass och få ägarbytespapper på hästen, gamla ägaren blir väldigt sur på slaktaren men även på nya ägaren av hästen då båda visste om varför hästen skulle slaktas och att han inte gått med på att slaktaren skulle få sälja hästen vidare. Det slutade med att nya ägaren fick betala en större summa för att få pass och ägarebytespapperna för hästen. Hade nya ägaren vägrat betala så hade hästen blivit värdelös för honom då hästen var tänkt till fortsatt trav karriär. Ursäkta om det blev svårläst men ögonen och hjärnan är trötta och det är verkligen dags för mig att sova. Men jag skriver ifall ägaren mailar mig.

Bf 25/1-13
Svar på tråden Slaktad häst, regga om?