• Lanloun

Vad kallar de sin bonuspappa?

Jag och dotterns pappa skiljde oss när hon var 7 månader gammal.
    Efter det träffas de ca en helg i månaden. Hon har alltid varit medveten om att det är hennes pappa, även om jag träffat en annan man sedan hon var ca 1,5 år. Jag och den nya mannen har idag gift oss och fått en liten dotter tillsammans. Dottern är 1 år och "stora" dottern är 4,5 år.

4,5-åringen kallar min man vid hans namn och har alltid gjort det. Vid ett tillfälle när hon var yngre ville hon kalla honom för pappa men jag förklarade då att han INTE var hennes pappa och att hon redan hade en pappa.
    Nu skulle jag dock vilja att hon kallade min man för pappa. Eller åtminstone pappa xxxxx (hans namn).
    Detta för att lilla dottern inte ska riskera att börja kalla sin pappa vid namn och för att det ska "kännas bättre" i familjen.

Dock säger 4,5-åringen alltid "ska du gå till pappa" när hon pratar med lillasyster.

Vad tycker ni och hur har ni det?

• Svar på tråden Vad kallar de sin bonuspappa?
  • linjes

Hans namn...Mina barn har redan en pappa

• La Lola

Alma säger Robban och Hedda säger pappa (för han är biopappa till henne).
    För mig skulle det kännas konstigt om Alma sa pappa till honom.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Meja2011

Hon ska säga hans namn såklart, hon har en pappa. Jag hade blivit vansinnig om det vore så att jag och min man separerade och hans nya skulle bli kallad mamma.

• lightfish

Vad spelar det för roll om pappan blir kallad sitt namn ibland? Jag kan spontant känna att tåget har gått när du sa nej när hon var mindre, du kunde ni sagt pappa namn. Vi umgås ganska nära med mina svärföräldrar och där blandas det friskt; min man säger inte mamma och pappa till sina föräldrar och ibland säger inte vår stora pojke (ca 3 år) heller mamma och pappa utan säger våra namn. Själv hade jag ingen kontakt med min biologiska pappa under stora delar min uppväxt och hade stödfamilj, redan från början sa vi mamma namn och pappa namn till våra extra föräldrar...

• Lanloun

Självklart är hennes biopappa hennes biopappa fortfarande.
    Men hennes bonuspappa är hennes bonuspappa.

Jag ser inget fel med att hon kan kalla dem båda för pappa?

Hennes bonuspappa är ju dessutom den "pappa" som hon lever med i vardagen.

• lightfish

Och en tanke: skulle du vilja om ni går isär att ditt barn kallar någon annan mamma?

• Lanloun

Om jag inte träffar dottern mer än 1 gång i månaden eller även mer sällan och att dottern bor resten av tiden tillsammans med pappan och hans nya så skulle jag säkert inte gilla att hon skulle säga mamma till den nya, men jag skulle förstå att det blir så. Jag skulle ju fortfarande vara dotterns biomamma, inget kan ju ändra på det.

• Lanloun
    Lanloun skrev 2012-07-21 09:07:20 följande:
    Om jag inte träffar dottern mer än 1 gång i månaden eller även mer sällan och att dottern bor resten av tiden tillsammans med pappan och hans nya så skulle jag säkert inte gilla att hon skulle säga mamma till den nya, men jag skulle förstå att det blir så. Jag skulle ju fortfarande vara dotterns biomamma, inget kan ju ändra på det.
    Detta var svar till lightfish
  • Furstinna

Klart hon ska säga hans namn. Han är ju inte pappa.

• La Lola

Ts

Vad tycker bonuspappan?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Vad kallar de sin bonuspappa?