• Tant Herta

Förbereda unghäst

Hur kan man göra för att mer förbereda en unghäst på inridning ? Just nu har jag med min tre-åring som handhäst och i skogen får han gå lös, är vi fler som rider springer han omkring oss och försöker få igång de andra till lek vilket aldrig fungerar!

Sen sitter jag på honom men eftersom jag är ensam vet jag inte hur jag ska göra sen? Jag kan väl inte bara rida iväg? Han reagerar inte längre när jag sätter mig på honom men hur får jag stopp på honom om han går i väg!

Jag försöker tömköra men han fattar inte riktigt vad jag menar och vägrar gå framför mig, bakom ska det vara! :)

Gärna fler tips på hur jag förbereder livet som ridhäst och hur man gör för att rida in en häst när man är ensam! 

• Svar på tråden Förbereda unghäst
  • Gaytjej

Vi har jobbat våra unghästar vid hand, inspirerade av det klassiska/akademiska tänket. 
    Kapson med två tyglar eller en lång töm i mittenringen (vi har en nättare ridkapson än de 'vanliga' longerkapsonerna) + dressyrspö att peta med.

Fr marken kan man sedan faktiskt göra det mesta - förutom grundjobb så småningom sidvärtes och skolor (och med den skolade hästen piaff om man vill det).

Dåligt med tid för stunden, kan förklara lite mer vid annat tillfälle om du är intresserad.

Här är ett lästips:

http://bok.markus.ridakademi.se/14/Ungh%E4sten

Jag har inte läst författarens kapitel om unghästen själv, men jag har tränat en del för honom och jag tycker att han har ett bra och grundligt tänk för det mesta!

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Callan

Som sagt innan så kan du göra det mesta för hand, utom just rida Där är det nog bra om ni är två, kanske tom tre.

En sak som inte nämnts är löshoppning! Det är jättebra att börja med.
    Sen kan du ju alltid köra miljöträning. Tänk polishäst, typ. Bygg upp konstiga saker som man ska gå över och under och sånt som låter osv. Tex gå på presenning eller bygg en liten bro eller ramp eller nåt av gamla brädor och kanske lastpallar eller så. Kul träning! 

• Tant Herta

Jag har löslongerat och löshoppat och tränat på farliga saker, och nu har jag fått kontakt med en granne som kanske ska hjälpa mig!

Tack så jättemycket för era tips! 

Svar på tråden Förbereda unghäst