• rosagubben

Döende i cancer, tips på FETTrik mat?

Hejsan!

Min svärmor är döende i bukspottköretelcancer, och nu de senaste veckorna har hon börjat få problem med att äta mat(svårt att svälja), och dessutom äter hon typ mini-mini-portioner, t.ex. tre pommesfrites + en droppe sås. Inget kött av något slag(kan ej svälja det), men ibland kan hon äta lite, lite, lite fisk och en liten klick(typ en tsk) potatismos.
    Sen varma koppens räksoppa brukar hon "äta" ofta, och citronvatten. 
    Men hon BEHÖVER få i sig närig på något sett. Det är hemsk att se hur kilona bara rasar iväg, och huden börjar hänga allt mer på henne.
    Har ni några tips på fettrik, men "barnvänlig" mat?

Jag funderar på att köpa hem barnmatsburkar av olika slag och prova att servera det, för det innehåller väl ganska mycket fett och näring i förhållande till mängden mat? eller? 

Från hemsjukvården får hon näringsdrycker, men dem tycker hon inte om, och dessutom tror jag hon ljuger lite om ifall hon dricker dem eller inte, och det kan jag förstå för det blir nog ganska ensidigt att dricka chokladdricka hela tiden. 

Jag är otroligt tacksam på alla tips och råd ni kan ge.

• Svar på tråden Döende i cancer, tips på FETTrik mat?
  • familjenekberg

Finns näringspulver och energipulver som man kan blanda med maten. Till exempel i räksoppan som gör den mer energi rik. Det ger vi de gamla på mitt jobb de som är underviktiga eller har bekymmer att äta.

• beccagranen

Tror det kan vara svårt att få en vuxen att äta smaklös barnmat. Hör med henne vad hon vill äta, vad som faller henne i smaken. Sen skulle jag skippa utfyllnadsmat som potatismos dyl. bättre att servera något som tillför mycket näring i små portioner som ex. lax/makrill som är väldigt fet och näringsrik. Hemlagad soppa är bättre alternativ än pulvervariant. En god ädelost och blomkålssoppa, kycklingsoppa, skaldjurssoppa osv. som man kan frysa i mindre portioner och tina upp olika efter variation. Feta gratänger, med rotfrukter mycket ost och grädde kan vara ett bra tillbehör. Men viktigast är att hon gillar maten, annars är det bara slöseri med energi från din sida om hon ogillar smakerna. 

• rosagubben
    familjenekberg skrev 2012-07-20 10:09:37 följande:
    Finns näringspulver och energipulver som man kan blanda med maten. Till exempel i räksoppan som gör den mer energi rik. Det ger vi de gamla på mitt jobb de som är underviktiga eller har bekymmer att äta.
    okej, du råkar inte veta vart man kan få tag på sådana där näringspulver/energipulver?
  • Zenobia

Grädde blandade vi ofta i det mesta till äldre när jag jobbade, vet att vi hällde det i nyponsoppan för att få den mer tjockare.
    Sen gör några goda krämiga soppor av nåt hon gillar. Om du har en stavmixer så kan du mixa maten göra den så slät så hon kan äta den.
    Glass är också gott att äta.
    Sen vad gillar hon mest det är oftast det man suktar efter och då får man upp lite av aptiten. Se om hon har några önskemål eller nåt hon saknar.
    Det kanske är inte så lätt att äta heller för smakerna kan förändras och man kan tappa lite smak så det kan göra att man inte äter bra heller.

Sen näringsdryckerna finns i fler smaker än choklad.

• rosagubben
    beccagranen skrev 2012-07-20 10:12:42 följande:
    Tror det kan vara svårt att få en vuxen att äta smaklös barnmat. Hör med henne vad hon vill äta, vad som faller henne i smaken. Sen skulle jag skippa utfyllnadsmat som potatismos dyl. bättre att servera något som tillför mycket näring i små portioner som ex. lax/makrill som är väldigt fet och näringsrik. Hemlagad soppa är bättre alternativ än pulvervariant. En god ädelost och blomkålssoppa, kycklingsoppa, skaldjurssoppa osv. som man kan frysa i mindre portioner och tina upp olika efter variation. Feta gratänger, med rotfrukter mycket ost och grädde kan vara ett bra tillbehör. Men viktigast är att hon gillar maten, annars är det bara slöseri med energi från din sida om hon ogillar smakerna. 
    Jo vi har försökt fråga henne vad hon vill äta, men hon säger hela tiden att hon inte är hungrig, inte vill ha mat nu, eller att hon precis ätit(och då syftar hon på typ 1tsk risgrynsgröt) och är mätt.
    Men lax och makrill var ett bra tips, ska köpa hem det, och så får vi se om det går att ge henne det. 
  • rosagubben
    Zenobia skrev 2012-07-20 10:26:58 följande:
    Grädde blandade vi ofta i det mesta till äldre när jag jobbade, vet att vi hällde det i nyponsoppan för att få den mer tjockare.
    Sen gör några goda krämiga soppor av nåt hon gillar. Om du har en stavmixer så kan du mixa maten göra den så slät så hon kan äta den.
    Glass är också gott att äta.
    Sen vad gillar hon mest det är oftast det man suktar efter och då får man upp lite av aptiten. Se om hon har några önskemål eller nåt hon saknar.
    Det kanske är inte så lätt att äta heller för smakerna kan förändras och man kan tappa lite smak så det kan göra att man inte äter bra heller.

Sen näringsdryckerna finns i fler smaker än choklad.
    Stavmixer har vi tyvärr inte här hemma, men det ska nog införskaffas, för den lär ju behövas nu när hon har så svårt att svälja maten.
  • Zenobia
    rosagubben skrev 2012-07-20 10:28:39 följande:
    Stavmixer har vi tyvärr inte här hemma, men det ska nog införskaffas, för den lär ju behövas nu när hon har så svårt att svälja maten.
    Det är toppen med en stavmixer för då kan man nästan få all mat till puré bara tillföra mer vätska så den blir så slät man vill ha.
  • Lemio

Kom ihåg att hon är vuxen och bestämmer själv. Arbetar på en palliativ avd och säger pat nej till mat, då får dom ingen mat. Dom vet att det är bra att äta. Men finns inte aptiten eller smaksinnet så tar det mer energi att äta än att låta bli.

Kom ihåg att hon är sjuk. Hon kommer att ändra utseende och kanske även personlighet. Hon kommer inte orka vara med som tidigare. Som närstående måste man försöka acceptera det och våga låta det hända. Hjälp henne att må bra, ist för att ge henne dåligt samvete över maten. Ljuger hon redan över näringsdryckerna så tycker jag det är ett STORT varkingstecken till er. En varning om att hon inte törs berätta för er hur hon mår. Prata med henne ist och låt henne få ventilera hur hon mår. Lyssna och försök förstå att hon inte vill äta. Acceptera det. Livets slutskede handlar inte om mat. Det handlar om att må så bra som möjligt med sin familj utan dåligt samvete för den döende.

• Lavish

Tycker barnmat kan vara ett alternativ, ni kan salta och peppra och hälla i mer olja.

Svar på tråden Döende i cancer, tips på FETTrik mat?