• Kinley

Flerbarnstillägg bonusbarn

Måste barnbidragen gå till samma förälder i hushållet för att man ska kunna få flerbarnstillägget eller räcker det att det går till samma hushåll?

Ex: Jag har nu barnbidrag för vår gemensamma dotter och sambon har ett barnbidrag för hans två barn sen tidigare. Måste vi skriva över vår dotters barnbidrag till min sambo för att få de eller räcker det att anmäla det till försäkringskassan att man har två barnbidrag?

• Svar på tråden Flerbarnstillägg bonusbarn
  • Sweet life

Undrar samma sak då vi precis fått ett gemensamt barn och han har två sen tidigare som han får barnbidraget för..

• Anna 84

Nej jag fick flerbarns till lägg för mina bonusbarn utan att ha barn bidraget för dom prata med fk :)

• Jeanette1972

Jag har också barnbidraget för vår gemensamma dotter, sambon hade ETT barnbidrag för ett av sina två barn sen tidigare, då fick min sambo flerbarnstillägg för två barn, för vår gemensamma och för det barn som han fick barnbidrag för. Han pratade med sitt ex och dom kom överens om att dela på barnbidraget för sina två gemensamma barn, alltså fick dom 525 kr var för varje barn dom har gemensamt istället för 1050kr för ett barn var. Det blir samma summa pengar för båda föräldrarna, men då får sambon flerbarnstillägg för alla sina tre barn, istället för två barn. Så nu får han 400 kr i flerbarns tillägg, plus att vi fick retroaktivt ett år tillbaka, eftersom vi inte tänkte på att söka flerbarnstillägg.

• Noran

Jag får barnbidraget för båda mina barn och då även flerbarnstillägg. Skulle mitt ex som har ett barn med mig och ett barn med en annan tjej kunna söka flerbarnstillägg? Han får just nu inte något av barnbidragen. Hur funkar det?

• Jeanette1972

Man måste ha barnbidrag för att få flerbarnstillägg. Så ditt ex som inte har något barnbidrag för sina barn kan inte få flerbarnstillägg. Men om du skulle flytta ihop med en man som har ett barn och ett eller ett halft barnbidrag, så kan du söka flerbarnstillägg även för din sambos barn, då får du flerbarnstillägg för tre barn.

• Kinley

Om min sambo och hans ex skulle dela på de två barnbidragen och få 525:- var, skulle både min sambo och hans ex få flerbarnstillägg då eller är det bara en förälder som får? Om båda får det, får man mindre då än om man har haft hela barnbidragen eller hur funkar de?

• Jeanette1972
    Kinley skrev 2012-07-23 20:50:28 följande:
    Om min sambo och hans ex skulle dela på de två barnbidragen och få 525:- var, skulle både min sambo och hans ex få flerbarnstillägg då eller är det bara en förälder som får? Om båda får det, får man mindre då än om man har haft hela barnbidragen eller hur funkar de?

Om dom delar på barnbidragen, så får båda föräldrarna flerbarnstillägg. Tror att man får lite mindre, men det blir inte halva flerbarnstillägget. Det blir ju inte så mycket i flerbarnstillägg för två barn bara, men om du t e x har egna barn, så kan du räkna med din sambos två barn och få flerbarnstillägg för dom också.
  • mammamebarn

Ok, ska se om ja e helt ute på turne´ eller ja fattat lite.
    Jag och min son flyttade till min sambo, han har sedan tidigare barnbaidrag för två barn, kan han då söka flerbarns
    tillägg för min son? 

• Nelliepop
    mammamebarn skrev 2012-10-25 20:22:53 följande:
    Ok, ska se om ja e helt ute på turne´ eller ja fattat lite.
    Jag och min son flyttade till min sambo, han har sedan tidigare barnbaidrag för två barn, kan han då söka flerbarns
    tillägg för min son? 

Nej ni måste vara gifta eller ha ett gemensamt barn för att söka det...
Svar på tråden Flerbarnstillägg bonusbarn