• Veladis

Flaskmatad 6 mån, måste man byta till Nan2?

Min dotter äter Nan1 och nu är hon 6½ månad. Vi har introducerat mat, hon äter ca 1 portion gröt (hemlagad havregrynsgröt, järnberikad med tunnpaltbröd, samt fruktmos/puré till), samt div bröd, frukt, grönsaker, delar av vår middag osv som hon får i handen. Blir på en dag kanske totalt typ ½ köttfärsbiff, en potatisklyfta, ett halvt broccoli"träd" i knytnävsstorlek, en klyfta nektarin, en halv knäckesmörgås m osaltat smör och en tredjedels pannkaka. Förutom gröten.
    Nu till min fråga, måste man byta till Nan2? Varför ska man byta? Modersmjölken förändras ju inte vid 6 mån? Jag gillar inte att Nan2 innehåller maltodextrin som första ingrediens , även om Nan1 innehåller en del för mig oönskade tillsatser känns den bättre.
    Input, tack.   

• Svar på tråden Flaskmatad 6 mån, måste man byta till Nan2?
  • mzmaa

Jag bytte aldrig till nan2 höll på mig till nan 1 till jag började med välling :)

• Veladis
    mzmaa skrev 2012-07-19 20:54:48 följande:
    Jag bytte aldrig till nan2 höll på mig till nan 1 till jag började med välling :)
    Vill inte börja med välling, inte den industritillverkade iaf. Kör med gröt istället.
  • t0va

Nej du behöver inte byta, min son är 2år nu och äter fortfarande ersättning som är från 0månader, är en mjölkfri variant som inte finns i andra former.

Skillnaden är väl egentligen att det är lite olika mängder av näringsämnena för att från 6månader så är det mer komplettering till vanlig mat också och inte så att barnet ska klara sig på enbart ersättningen.

• Veladis
    t0va skrev 2012-07-19 21:30:14 följande:
    Nej du behöver inte byta, min son är 2år nu och äter fortfarande ersättning som är från 0månader, är en mjölkfri variant som inte finns i andra former.

Skillnaden är väl egentligen att det är lite olika mängder av näringsämnena för att från 6månader så är det mer komplettering till vanlig mat också och inte så att barnet ska klara sig på enbart ersättningen.
    Tack för svar!
  • Emeliie89

Nu var det ett tag sen min son var så liten, men vill minnas att i nan2 är det mer järn vilket större barn behöver.. tror det var så iallafall. För övrigt tycker jag det är bättre att introducera välling när barnet är så stort som 6 månader, de håller sig mätta längre och välling innehåller faktiskt inte bara mjöl som en del verkar tro. Den innehåller också massor med näringsämnen precis som nan gör. Dock är ju inte välling tänkt som enda näringskälla.

• Veladis
    Emeliie89 skrev 2012-08-03 12:53:36 följande:
    Nu var det ett tag sen min son var så liten, men vill minnas att i nan2 är det mer järn vilket större barn behöver.. tror det var så iallafall. För övrigt tycker jag det är bättre att introducera välling när barnet är så stort som 6 månader, de håller sig mätta längre och välling innehåller faktiskt inte bara mjöl som en del verkar tro. Den innehåller också massor med näringsämnen precis som nan gör. Dock är ju inte välling tänkt som enda näringskälla.

Industriproducerad välling innehåller också en massa maltodextrin och en massa onödigt grölj, och nej, man bör inte byta ersättning rakt av till välling.

Nan2 innehåller 1,0 mg järn per 100ml, Nan1  0,67.mg. Lovis äter på en dag ungefär 800ml ersättning Nan1, dvs 5,36mg. Útöver det får hon 1-2 port havregröt berikad med järnrikt tunnpaltbröd, ca 2 mg per portion + puré på järnrika aprikoser. Utöver det lite mat och småplock, bl a leverpastej, tunnpaltbröd och järnrika frukt och grönsaker. Det blir ett totalt intag på ca 7-10mg järn per dag. RDI är 5-10mg för barn. Så jag ser inte att hon skulle behöva byta för den sakens skull.

Svar på tråden Flaskmatad 6 mån, måste man byta till Nan2?