• Fidelis ad urnam

Vad kostade det dig att lägga nytt tak?

Vi har precis skrivit på papper för ett hus och har en klausul som säger att vi efter besiktningen kan frånträda köpet om det framkommer någonting som ger oss anledning att avstå köpet. 
    Vi har sedan tidigare frågat mäklaren, som har frågat husägarna, vid två tillfällen om när taket på huset är ifrån. Ägarna har svarat att de inte har lagt om det, de har bott där i 10 år, men att de tror att det byttes inte långt innan de köpte huset.
    Idag på besiktningen visade det sig att taket är från när huset byggdes, 1966, och i mindre bra skick. Det bör bytas inom de närmsta åren.
    Vi diskuterar just nu, via mäklaren, en prissänkning på huset. Men vi har ingen direkt aning om vad det kostar att lägga nytt tak och ingen firma har öppet vid denna tid. Därför frågar jag er på Familjeliv istället

Nu är jag nyfiken på vad det kostade dig att byta tak på ditt hus.
    Hur stor hus handlar det om?
    1 eller 2 plan?
    Vilken typ av tak?

Tacksam för svar.  

• Svar på tråden Vad kostade det dig att lägga nytt tak?
  • Jeena

Bytte tak på vårt 1½ plans hus (alltså rätt brant sluttning på taket) förra året, ca 85 kvm. Betalade ca 78 000kr för arbetet, allt material som ny papp o läkt och sånt plus nytt tegel överallt,  inkl allt plåtarbete med ny plåt vid skorstenen ( ha koll på plåtarbeten, ligger oftast utanför den ursprungliga offerten vad jag förstått). De skötte även all rivning och bortforsling av all bråte sen.

Ring runt o få lite olika offerter innan ni bestämmer er för att göra något och även innan ni föreslår nån summa för kontaktet. Kan skilja MYCKET!!! Värsta förslaget vi fick var på 140 000. Det vi valde var inte billigast men det företaget kändes seriösast.

• Jeena

85kvm är storleken på taket alltså, Tungan ute inte huset.

• Fidelis ad urnam
    Jeena skrev 2012-07-18 18:59:06 följande:
    85kvm är storleken på taket alltså, Tungan ute inte huset.
    Tack för svaret
    Jag vet inte kvadratmetern på taket, men huset är ett enplanshus på 90kvm. Så huset lär ju vara lika stort + några kvm kanske.  
  • Fidelis ad urnam

Fler som har bytt tak?

• Karlstadtös

Sambon gjorde jobbet själv och det gick på ca 40000 kr.

• firewoman

Vi har platt tak med papp som en takfirma la om förra sommaren. Taket är ca 120 kvadrat och vi betalade 20 000 kr efter att ROT-avdraget gjorts. Det tog firman två dagar att göra taket.

• Byggmästarn

Beror på vad du vill byta? Bara takpannor eller plåt eller hela konstruktionen?

Byta ett helt tak ligger mellan 1000 - 1500.- men beror helt på vilka delar du vill byta!

Svar på tråden Vad kostade det dig att lägga nytt tak?