• Anonym (c)

helammar- som preventivmedel?????

hjälp!!!
    hade sex för första gången i går, sonen är sex veckor. jag helammar. av ngn helkorkad anledning, efter att jag läst om amning som preventivmedel för maken (för flera veckor sen!!!),  fick han utlösning i mig, för han trodde det var säkert!!!

nu är jag orolig såklart!! har läst att det är 98% säkert om man helammar. ska jag ta ett dagen efter piller (o bli tvungen o ge ersättning, o ta massa hormoner...) eller ska jag vara lugn? sitter verkligen i klistret!!! 

• Svar på tråden helammar- som preventivmedel?????
  • Virus85

Risken är rätt liten att man blir gravid när man ammar men är du orolig så ta ett dagen efter piller för säkerhets skull

• Trollsländan

Ta ett dagen efter piller, skulle aldrig våga lita på helammning som preventilmedel!

• Anonym (c)

har ju hört att ngn har blivit gravid trots helamning. samtidigt skulle de ju vara helt otroligt, med tanke på att det tog ett halvår att bli gravida men sonen trots ägglossningstester o sex flera ggr omkring den.
    frustrerande, det är nog första gången min man kommer ihåg nånting jag säger till honom...Foten i munnen 

• Anonym

jag blev gravid när första barnet var 4 månader, så jo, det händer :)

• Anonym

Man kan aldrig lita på att amning är ett preventivmedel!
    De som påstår att det är ett säkert p-medel är nog sådana som inte skulle ha något emot om det blev en liten till så tätt inpå......TS, ta ett dagen efter piller om du är orolig och ta sedan gravtest om några veckor och ett till ett par veckor efter det och använd för guds skull kondom elelr annat p-medel.
    Och jag måste säga att det är inte länge ni behövde försöka ...ett halvår kanske känns som lång tid men det är det INTE i bli-gravid-sammanhang så näe ni kan inte räkna med att ni skulle "ha svårt att bli gravida" för det har ni antagligen INTE!!!

• Anonym (c)

han får bröstet när han verkar hungrig. dagtid varannan timme oftast var tredje. ibland har det gått upp btill fyra timmar imellan men det är väldigt sällan. nattetid oftast var tredje timme. nån gång har det varit fyra-fem tim imellan...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-18 10:29:19 följande:
    De som påstår att det är ett säkert p-medel är nog sådana som inte skulle ha något emot om det blev en liten till så tätt inpå......TS, ta ett dagen efter piller om du är orolig och ta sedan gravtest om några veckor och ett till ett par veckor efter det och använd för guds skull kondom elelr annat p-medel.
    Och jag måste säga att det är inte länge ni behövde försöka ...ett halvår kanske känns som lång tid men det är det INTE i bli-gravid-sammanhang så näe ni kan inte räkna med att ni skulle "ha svårt att bli gravida" för det har ni antagligen INTE!!!
    Det är ungefär lika säkert som kondom, kopparspiral mm, förutsatt att det görs på rätt sätt:

- barnet är under 6 månader
    - barnet helammas fritt
    - mamman har inte fått mens 
  • Anonym (c)
    Anonym skrev 2012-07-18 10:29:19 följande:

själklart ska vi använda skydd! som du läste var det lite missförstånd oss i mellan. jag tog förgivet att han inte skulle komma i mig.... nej, sex månader är inte jättelång tid. det jag menade var att då gjorde vi allt för att bli gravida. med äl koller o sex hur många ggr som helst. jag påpekade sannolikheten....
  • Anonym

amningen är inget som helst preventivmedel och du kan bli gravid trots du ammar.

Svar på tråden helammar- som preventivmedel?????