• Maria Myran

lchf och amma?

Jag har funderat kring lchf efter min grav. Jag ska förhoppningsvis ha när som helst, hade bf i förra måndagen. Hur som haver har jag "bara" gått upp 9.5 kilo, men är lite rund i övrigt så nu efter foglossningar och diverse andra bekymmer då jag inte kunnat röra alls på mig så vill jag komma på fötter igen asap.

Jag funderar kring om man kan köra med LCHF när man ammar, och huruvida detta påverkar barnet?
    Jag har läst en miljon och lite till olika uttalanden om att det ska gå jättebra till att det ska skada barnet.

Nu inbillar jag mig inte att familjelivsläsarnas "åsikter" ska avgöra något, men någon kanske har bra tips och länkar om vart "riktig" fakta kan finnas? Internet är ju trotsallt lite vanskligt, alla kan ju börja en mening med "Forskare har upptäckt".

Tack på förhand och bespara mig påhopp och åsikter, dom är helt irrelevanta.

• Svar på tråden lchf och amma?
  • The Green Witch

Självklart kan du det... kött, grönsaker och mejeriprodukter är bra mat.

Det är knappast så att man behöver trycka i sig pasta och bröd för barnets skull. (Hur skulle människa ens ha utvecklats om det var fallet?) 

• yena89

Skulle inte rekommendera att äta strikt utan äta mycket grönsaker, lite rofrtuker och potatis, kanske till o med en frukt om dagen om du vill.

Alternativet är ju inte precis biff i smör eller pastafrossa.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • MissSandra

Ta detta med BVC så kan de säkert hjälpa dig med löstips. Men läs livsmedelsverket föreskrifter, mitt tips. Men skulle aldrig äta lchf då jag tycker det är en farlig kost, så skulle nog inte heller äta det under tiden jag ammar.

• frågvis

Jag åt LCHF när jag ammade. Min son föddes för tidigt men när vi blev inlagda under en väldigt jobbig förkylning träffade vi två av läkarna från NEO och de sa att de inte hade sett någon prematurfödd som hade återhämtat sig så väl viktmässigt under deras yrkesverksamma liv.
    Hade enormt mycket mjölk också men är osäker på om kosten påverkade det.
    Jag åt ganska strikt men sedan fick jag problem med magsår och då slutade jag med LCHF. Då gick sonen ner i vikt och efter det planade kurvan ut och han har istället väldigt  svårt att gå upp.
    Jag har bara hört positivt om LCHF och amning. 

• EnsamMammaTillTvå

Ammar och äter nu liberal lchf med laktosfri mjölk i kaffet och turkyoghurt till frukost + fika med bär. Kanske aningen "för mycket" grönsaker också om man nu kan det..

• ramsylina

jag hittade den här länken och det är nog det närmaste man kommer forskningen - tror inte det finns nåt forskat och dessutom är lchf ganska ny-modernt, man har knappast hunnit se effekten som det eventuellt kan ha på barnen eftersom det tar ganska många år innan sådant kan forskas i. Och hur kan man egentligen veta hur ett barn hade blivit om man gjort på det ena eller andra sättet? Alla är ju olika.
    www.paulun.se/page610137.aspx

Jag är också sugen på att köra igång med lchf men kommer vänta med det ett tag just pga att man inte vet vilka effekter det har. Dock kan jag tänka mig att tex vid 4-5 månader, när man börjar introducera annan kost för bebisen, så kommer den ju få sina kolhydrater och glukos från andra källor än bara bröstmjölk och då kan man ju gå på lchf då istället. Själv vill jag inte hetsa fram en viktnedgång på eventuell bekostnad av mitt barn, man har ju resten av livet på sig att banta och trixa med den egna kroppen, så några månader hit eller dit är ju inte hela världen när man ser det i ett större perspektiv...

Svar på tråden lchf och amma?