• Stålmamma

Frukost Lchf

Jag har ätit enligt lchf i 4 veckor nu. Det går bra och har lärt mig anpassa maten rätt bra både hemma o borta men jag har fortfarande ett dilemma och det är frukosten. Har provat några olika lchf bröd men inget jag har fastnat för är inte jätte förtjust i ägg absolut inte att bara äta ägg och ska man äta innan man börjar jobba så finns inte tiden till det. Fil är det rätt mycket kolhydrater i och inget man står sig på. Så vad äter man till frukost som är både lindrigt och ätbart? Tacksam för tips

• Svar på tråden Frukost Lchf
  • Tessa606

Jag äter kokt korv varje morgon, klarar inte fett på morgonen. Väljer en korv med högt köttinnehåll

• The Green Witch

Testat att steka en fylld omelett? Då är det inte "bara ägg" längre

- Knäck två till tre ägg i en skål
    - Tillsätt en msk vatten el. grädde 
    - Rör ihop  med en gaffel
    - Stek i lite smör i en liten stekpanna
    - Lägg fyllning på omeletten, ex. korv, grönsaker och ost

Klart på 5 minuter  

• Maria Myran
    Stålmamma skrev 2012-07-17 17:12:52 följande:
    Jag har ätit enligt lchf i 4 veckor nu. Det går bra och har lärt mig anpassa maten rätt bra både hemma o borta men jag har fortfarande ett dilemma och det är frukosten. Har provat några olika lchf bröd men inget jag har fastnat för är inte jätte förtjust i ägg absolut inte att bara äta ägg och ska man äta innan man börjar jobba så finns inte tiden till det. Fil är det rätt mycket kolhydrater i och inget man står sig på. Så vad äter man till frukost som är både lindrigt och ätbart? Tacksam för tips
    Precis samma problem som jag har med LCHF, jag tycker väldigt bra om lchf i övrigt, men frukostarna vart verkligen ett jätteproblem för mig.  Ägg kan jag i stort sett inte äta idag, efter att ja missbrukat ägg under en lchf period haha :)
  • Loriyana

Själv äter jag bacon och ägg nästan varje morgon. Men ibland så äter jag resterna från middagen till frukost. Om jag har mycket energi så lagar jag LCHF-pankakor. Finns ett gott recept där man använder kokosmjöl.

• Tessa606
    Maria Myran skrev 2012-07-17 17:16:23 följande:
    Bara kokt korv? som det är? :x
    Japp, är verkligen ingen frukostmänniska så jag är glad att jag får i mig något
  • Stålmamma
    The Green Witch skrev 2012-07-17 17:16:58 följande:
    Testat att steka en fylld omelett? Då är det inte "bara ägg" längre - Knäck två till tre ägg i en skål - Tillsätt en msk vatten el. grädde  - Rör ihop  med en gaffel - Stek i lite smör i en liten stekpanna - Lägg fyllning på omeletten, ex. korv, grönsaker och ost Klart på 5 minuter  

Jag har provat omelett några ggr med olika fyllningar men tycker nästan det är ännu värre än att äta bara ett vanligt stekt ägg :-/ har också provat lchf vofflor men va ingen hitt det heller smaka omelett med våffelmönster
  • Stålmamma
    Loriyana skrev 2012-07-17 17:18:19 följande:
    Själv äter jag bacon och ägg nästan varje morgon. Men ibland så äter jag resterna från middagen till frukost. Om jag har mycket energi så lagar jag LCHF-pankakor. Finns ett gott recept där man använder kokosmjöl.

Smakar dom inte typ äggstamning? (ingen aning hur det stavas)
  • Stålmamma
    Stålmamma skrev 2012-07-17 17:32:09 följande:
    Smakar dom inte typ äggstamning? (ingen aning hur det stavas)

Pankakorna alltså
  • Maria Myran
    Tessa606 skrev 2012-07-17 17:19:49 följande:
    Japp, är verkligen ingen frukostmänniska så jag är glad att jag får i mig något
    Okej, bra jobbat imo, jag bara hoppar frukosten oftast :( vilket brukar resultera i fusk och dumheter, fasen jag måste hitta något bra att köra som frulle med.
  • Vinxen

1-2skivor LCHF bröd med massa smör och pålägg, turkisk/rysk yoghurt med krossade linfrö och kanel, kaffe/the, keso, tonfisk/makrill blandat med majonäs och lite cream fraîche och svartpeppar...finns ju massa gott :)

• Loriyana
    Stålmamma skrev 2012-07-17 17:32:50 följande:

Pankakorna alltså

Nej, pankakorna är faktiskt riktigt goda.

2 ägg
    0,5 dl kokosmjöl
    0,5 dl mandelmjöl
    1 dl grädde
    smält smör
    1 msk fiberhusk      
  • M i l l a n

Jag brukar ofta äta turkisk yoghurt med lite hallon i. (hallon kan man äta om man inte är så restriktiv) Funderar på att köpa vaniljpulver (utan socker) att smaksätta med som omväxling. Brukar också baka lchf bröd som blir ungefär som småfranska. Använder mandelmjöl och fiberhusk istället för mjöl. Gott till frukost med ost och skinka och grönsaker.

• Stålmamma
    Loriyana skrev 2012-07-17 17:44:39 följande:
    Nej, pankakorna är faktiskt riktigt goda. 2 ägg 0,5 dl kokosmjöl 0,5 dl mandelmjöl 1 dl grädde smält smör 1 msk fiberhusk      

Jag ska prova imorgon im det finns kokosmjöl på vår lilla coop äter du bär eller nått till då?
  • Loriyana
    Stålmamma skrev 2012-07-17 19:49:47 följande:

Jag ska prova imorgon im det finns kokosmjöl på vår lilla coop äter du bär eller nått till då?

Man kan antingen ha det lite mer efterrättsliknande och satsa på bär och grädde. Men personligen gillar jag det lite mer "matigt" med smält ost och paprika eller något liknande.

Mandelmjöl hittar jag på Lidl. Kokosmjöl hittar jag i hälsokostaffärer.  
  • NollÅtta

Vet inte om någon redan nämnt detta men förrutom ägg/kokt/röra/omelett o bacon brukar jag varva med:

Rysk yoghurt med lite hallon o vaniljpulver

Low carb smörgås med smör o nåt pålägg (köpt det bröd-mixen som heter Adams, klart bästa jag testat! Dock dyrt., men värt det för mig att ha ett gott bröd om jag blir sugen. Endast 0,9 g kollisar per skiva.
    (kan göras som varma mackor i ugnen med smör o ost, mums)

2 Finncrisp med makrill eller smör och skinka + kaffe med grädde

Svar på tråden Frukost Lchf