En pappa kan vara en "bättre" mamma...
Har ett stooort problem, som funnits sedan lång tid tillbaka men som nu har eskalerat rejält.
Bakgrund: Har två barn sen tidigare som vi har varannan vecka sen fyra år tillbaka (barnen är 9 och 7), och nu har jag och min sambo just fått tillökning, och har bett mina andra barns biologiska mamma( hon är en katastrof och barnen vill vara hos mig helst eftersom mamman saknar empati och förståelse, men det är en annan lång historia - kort och gott, hon gör att barnen mår dåligt under hennes veckor, men bara för att hon är "mamma" så verkar hon ha alla på sin sida, socialen, BUP, släktingar och vänner).
Frågan handlar om flerbarnstillägg - hon vägrar dela våra gemensamma barn så att jag får flerbarnstillägg för mitt tredje barn. Som det är nu får hon in pengaran på sitt konto, och sen för hon över (ibland samma dag och ibland håller hon på pengarna lite, morr) till mig.
Hon vägrar alltså skriva under papper, på något som jag anser mig ha rätt till. vad göra?
Det känns som att man som världens bästa pappa är maktlös i de flesta situationer, och att många fortfarande går efter "medeltidsdevisen" , men en mamma är alltid en mamma och vet bäst bla bla bla.
Tro mig - jag vet verkligen att så inte är fallet! MVH
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-18 20:19
Svartsjuk mamma? Absolut inte - hon är bara elak och vill förstöra för att barnen inte trivs hos henne.
Hon har rätt till båda barnbidragen...Jo, och det är just det som är så sjukt. ALLA är till mammans fördel trots att en pappa verkligen kan vara en bättre mamma...
Hon går inte miste om flerbarnstillägget - hom skulle få 70kronor mindre, och den summan är jag lätt villig att låta henne få.
Och till sist - jag menade verkligen inte att jag ska ha ett barn och det andra skulle vara hos den biologiska mamman - absolut inte. Utan att f kassan menade att det var bäst att dela barnbidraget på hälften för båda barnen.
För övrigt så är det ju nu som om jag bara har ett barn trots att jag har tre - iallafall enligt f kassan, och DET är förnedrande som tusan - när det är barnens biologiska mamma som gjort alla fel och det är hos henne barnen mår dåligt...
Vad göra? /
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-16 10:35
Nytt besök på socialen nu på onsdag , eftersom ännu en anmälan kommit in mot mig. Denna gång handlade det om att jag och min sambo TVINGAR barnen att kalla deras biologiska mamma för hennes namn och inte "mamma".... Allt är helt sjukt, och jag undrar hur man ska göra åt allt detta.
Någon föreslog advokat, men jag älskar mina barn så himla mycket och vill verkligen att de inte ska ta mer skada än vad de redan gör. Kan jag göra en motanmälan mot henne och hennes släkt på något sätt (via socialen?) . Fast det känns också dumt, för då blir ju barnen kallade igen, och det tyckte de ju var jättejobbigt.
Hennes mamma (alltså barnen "riktiga" mormor är psykiskt sjukt, kan man åberopa att de inte ska vara där då?
HJälp mig lite!