• Virriga Vera

Vad ingår i din privata sfär?

Själv så är mitt skrivbord, min väska, mobil, dator och mitt nattbord helt off limit. Jag blir skogstokig om någon rotar runt utan att jag sagt ok. Jag har absolut inget att dölja men det skall finnas platser som är mina om jag nu skulle vilja ha några hemligheter.

• Svar på tråden Vad ingår i din privata sfär?
  • Bling1975

Dator och mobil vill jag att min man säger till innan han använder annars är allt fritt fram. Men vänner och övrig familj vill jag inte ha i badrumsskåp, vårt sovrum eller våra kontor. Inte heller i mina väskor, plånbok, iPad och liknande.

• Nyfiken gul

Min mobil
    Min dator
    Min dagbok
    Min plånbok 

Det är mitt allra heligaste   och där vill jag gärna själv ha makten.

Mitt sängbord KAN också räknas in men jag förvarar även sånt där som andra i familjen kan använda sig av också (diverse krämer, vårtplåster, myggmedel, lypsyl.. )  men i övrigt vill jag nog ha sakerna där som jag har lagt dom  där.       

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Themis

Vi har lagom med utrymme så det finns liksom ingen anledning för någon att rota- alla i familjen har sitt eget skrivbord, sina egna lådor med pennor och bokhyllor och så.

Jag skulle aldrig få för mig att ens ta i min mans mobil om han inte ger mig den i bilen för att ringa med eller nåt. Han skulle nog aldrig gräva runt i min handväska efter min heller.

Det enda jag märkt på sistone är att jag blir skogstokig när mannen lånar mitt träningskort för att han förlagt sitt, och sen inte lägger tillbaka det i min träningsväska, så att jag står vid gymet utan kort nästa gång.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Queenie70

I en relation där jag bor under samma tak då har jag nog ingen sån space. Bryr mig inte ett dugg om min partner kolla i min telefon el. Plånbok.

• anchel

Hmm, svår fråga. Det beror ju på vem som "rotar" så att säga. På jobbet är väl i princip hela mitt kontor min privata sfär. Hemma vill jag inte att någon är i mina köksskåp, garderober eller badrumsskåp. Men alla de grejerna är mest för att jag inte vill att någon ska förstöra ordningen jag gjort. 

• Themis

Den som öppnar fel garderob i vårt hem får skylla sig själv. Vi kommer att få anlita lavinhundar och grävskopor...

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Opcode

Hemma så skulle jag nog anse att dator, mobil och plånbok är något man frågar ägaren om innan man rör överhuvudtaget. 

På jobbet så är nog min stol det känsligaste; jag har märkt den osv men trots detta får stolfan fötter varje gång jag inte är där. Och jag verkligen hatar när någon ställer om alla reglage och liknande det tar flera veckor för mig att vänja mig vid dom flesta kontorstolar, och det tar typ 2 sekunder för någon att sabba det. Jag hoppas dom som är där nu över sommaren kan respektera det iallafall, det finns som sagt ingen anledning heller vi har en exakt likadan extra stol i vårat landskapsrum, men folk är så djävla lata att dom tar den närmaste och sen kan dom inte ställa tillbaka den på sin plats heller. så när samma person varit på typ 4 stationer är det bara kaos bland vilka stolar som är vems egentligen. 

Everybody dislike somebody, but if you ask anybody they will name nobody.
  • Joråsåatte
    Queenie70 skrev 2012-07-16 17:55:50 följande:
    I en relation där jag bor under samma tak då har jag nog ingen sån space. Bryr mig inte ett dugg om min partner kolla i min telefon el. Plånbok.
    Samma här..
  • Kjellgren

Jag har en rätt stor privat sfär, likaså maken. Under mer än 20 års tid har jag aldrig öppnat ett brev adresserat till honom (om han inte bett mig) eller kollat hans mejl eller telefon och jag utgår från att han inte heller kollar upp mig.

Vi har egna datorer som visserligen är kopplade i nätverk men där det finns en privat hårddisk. Och även om jag kom åt makens hårddisk (vilket jag enkelt gör, han har inte heller något lösenord) så skulle jag aldrig snoka.

För mig (oss) är det viktigt att ha något som är ens eget, som bara jag vet om. En annan sak är att vi vid det här laget känner varandra väldigt bra så egentligen har vi inga direkta hemligheter, det är mer känslan av att få ha något eget.

• Excentriskan

Hmm. Skulle vara mitt konto här isf.

I övrigt har jag inte mycket som är speciellt privat. Inte ens mina banksidor eller privatbudget känner jag att jag behöver hålla för mig själv. (då menar jag förstås inför mina nära och bekanta och inte hela nätet).

Men ja, lite min handväska också. Inte för att jag har något speciellt i den, utan bara för att den käns som "-vad har du i den att göra??) 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Cornellia

Enda privata sfären jag har är nog datorn, men när det gäller maken är inte ens det så noga, han får gärna använda den, men får inte spara något på den och får inte ändra någonting. Och helst ska han inte använda min webbläsare heller.

• Pimpinellan

Min låda i skrivbordet uppskattar jag inte om maken rotar runt i och förstör röran!
    Mina lådor och garderober med kläder och sånt
    Tja,det var väl allt typ!

• AnooYoo

Hela mitt hem är en privat sfär dit jag aldrig skulle släppa in någon jag inte har bjudit dit.

Å andra sidan bryr jag mig inte om ifall de som är inbjudna kollar runt, men det har aldrig hänt att jag noterat något sådant utan att de kollat med mig först.

Jag har varit sambo och då gömde jag det jag anser vara privat på ställen där han inte kunde hitta dem eller hade det i handväskan (som är som Skalmans skatt).

Som barn gömde jag mina privata saker i en hålighet i trapphuset eftersom min pappa både snokade i mitt rum, stal pengar och läste min dagbok, så det är nog därför jag tycker att bara tanken på att ej utvalda ens ska sitta i min soffa.

• Kimban

Det beror helt på vem det är. Men jag har inga problem med att nära vänner eller familj pillar med min telefon, i min väska eller så.

Mitt konto här som någon skrev är privat för mig, samt en annan sida jag  är medlem på där vi alla skriver privata saker.

• MissMe83

För min man har jag inget privat.
    Men för andra, hela mitt hem om jag inte bjuder in dom. Mitt sovrum är pdf limit för alla utom nig och mannen, min mobil, väska och mitt badrums skåp

• MissMe83

Och självklart min kropp. Tycker inte om kroppskontakt förutom med min man. Gillar inte kramar osv . Alla i min närhet vet det

• pralin

Just saker har jag inga större problem med. Folk kan snoka i min mobil eller min väska bäst dom vill. Det är bara materiell skit ändå för mig.
    Däremot kommer bara ett fåtal personer in i mitt hem, och bara ibland. Kramar och fysisk kontakt är jag också väldigt restriktiv med, jag förstår inte tjusningen i att kramas med folk man bara träffat ett fåtal gånger och när jag står och talar med någon, har jag gärna den personen på en armlängds avstånd oavsett det är min bästa vän eller en okänd människa. 

Svar på tråden Vad ingår i din privata sfär?