• Ida Jönsson

4misfall på 6 månader

Hej! Jag och min sambo blev gravida i aug -11, i vecka 7 fick vi reda på att det var trillingar. Två veckor senare när vi skulle på koll hos speciallistmödravården hittade dom inget hjärtljud på någon av dom. Så det slutade med MA och skrapning. Blev gravid igen innan ens mensen hann komma tillbaka, slutade med missfall i vecka 6. Blev sedan gravid i feb -12 med slutade också med missfall i vecka 5-6. Blev gravid igen i mars men slutade med missfall i vecka 6 i april. Jag är sjuk i SLE. Men alla prover både jag och min sambo fått tagit ser bra ut. Men nu verkar det som vi har helt plötsligt svårt att bli gravida. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra men de senaste två månaderna har jag börjat få lite rosaflytningar en vecka innan mensen kommer igång. Den här månaden blev det likadant, började komma rosa flytningar i typ två dagar sedan slutade det så hade vi sex och då börjar jag blöda som bara den. Det gjorde inte ont bara en massa blod. Jag slutade blöda var utan blod en dag sedan kom mensen igång 3 dagsr innan den skulle kommit. Jag brukar normalt blöda i 3-4 dagar men nu har jag blödigt i 8 dagar och det verkar inte sluta heller. Är det någon som varit med om samma? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden 4misfall på 6 månader
  • April barn

Jättetråkigt för er men jag tror du behöver få en ordentlig gyn undersökning.

• Ida Jönsson

Jag har varit på en massa gyn undersökningar. Senast spolade dom till och med livmodern för att se så allt såg bra ut vilket det gjorde med. Men jag har aldrig varit med om att mensen varit så här konstig. Borde kanske ringa gyn i morgon bitti?

• April barn

Ja mellanblödningar och sådant bör ju kollas upp, speciellt eftersom det verkar vara något.

• Karriis

Jag har också haft 4 missfall, blev gravid första gången i augusti, första MF i oktober.
    Hann gå en mens, sen var jag gravid igen (slutet av oktober)
    Missfall i december, ingen mens hann komma, MA i mars.
    Sedan ett missfall till.

Nu har dom upptäckt en polyp på 1,6 CM som ska opereras bort den 12e augusti, sen är det min tur!!! Hoppas jag!

Min blödning har blivit jättekonstigt för varje mens som kommer, missfallsblödning varje gång typ.

Polyper kan man bli steril av, för tillfället. Kolla med gyn, det kan vara en polyp som orsakat missfallen och steriliteten för tillfället :) lycka till!!!

• CN83

Hej hopp!! Har än så länge haft 2 mf och en ofostrig. Började också i aug-11. 1a graviditeten slutade i mf i v 7, blev gravid igen utan mens emellan som slutade i mf även här i v7. Gick en mens emellan o sen en ofostrig som upptäcktes i v8. Gjorde sen en utredning och tog spruta mot röda hund som resulterade i ett uppehåll i 3 månader. Utredningen visade ingenting som skall vara relaterat till mina mf.
    Nu är vi inne på 2a försöket o det är väl klart att man hoppas på ett + om ca 2v :).

• flerbarnsmamma5

Hej, jag har fött fem barn och efter detta haft två MA och ett utomkveds det sista året då vi försökt få vårt sjätte barn. Jag har alltid efter förlossningarna och även efter mina MA och utomkveds fått konstig mens, kunnat småblöda i månader och fått konstiga täta menser. Men efter att jag använt primolut (gulkroppshormon) så har min mens blivit stabilare.

• skegg

Har några tips!

Min historia:
    Har en son född sep-09.
    Under förra året hade jag 3 missfall gravid i 6-9 v varje gång (första klarade kroppen av att "driva" ut, andra fick jag ta tabletter o tredje tabletter som inte fungerade, så det slutade med skrapning).
    Gjorde utredning på Sahlgrenska, inga fel hittades.
    Kontaktade Lennart Blomqvist i Borås som utför en studie på upprepade missfall. Ingår nu i studien, äter ASA el Placebo en tabl om dagen från v 6-36.
    Gravid i v 32 nu =)

Tips:

Vilken blodgrupp har ni?

Om ni är Rh- (som mig) o har ett + barn i magen o får missfall så (kan) bildar kroppen antikroppar mot denna blodgrupp. När skrapning utförs på sjukhuset får man en antikroppsspruta så inte kroppen stöter bort fostret nästa gång pga detta. Får du ett naturligt missfall el tabletter som hjälp får man ingen spruta, tror det går att få om man pratar m läkare.

Studie!

Obefintlig forskning på upprepade missfall. Läkare i Borås har en studie.
    Han är hur bra som helst!
    Kontakta honom på:

lennart.blomqvist@vgregion.se

Läs mer om studien på:

www.stiftelsenfokus.nu/arkiv/2008/missfall.html

Lycka till o ställ gärna frågor!

Svar på tråden 4misfall på 6 månader