skoladan skrev 2012-07-14 22:13:23 följande:
Köp inga blöjor! Ha inte blöjor hemma! Säg till honom att från och med på måndag kommer det inte att finnas några blöjor. Det är toalett som gäller.
Mogen och mogen. Det är klart han är mogen att inte bajsa på sig. Tror Du det var frågan om att vara mogen för typ 50 år sen? Då var barn blöjfria vid c:a 18 månaders ålder, åtminstone dagtid, Det är blöjfabrikanter som försöker få oss att tro på det här med "mogen".
Grejen är ju den att så pass stora barn som 3 då har de hunnit skaffa sig rätt starka preferenser om hur saker och ting ska vara och är man van att bajsa ståendes så känns det nog rätt knepigt att helt plötsligt sitta. Jag har iaf för dålig fantasi för att tänka mig att det skulle kännas bekvämt att stå och skita.
Jag har själv gått i den fällan att vänta för länge med blöjan och alla de 3 äldre barnen har tyckt det varit jätteläskigt med just bajset. Den äldsta väntade jag ut och efter 4 dagar bajsade hon till slut på pottan. Hon ville verkligen inte basja ner sig. Sen släppte det rätt fort men i 2 månader fick man sitta och hålla om henne när hon skulle bajsa för att det kändes konstigt tyckte hon.
Killarna har varit mycket svårare för de har inte haft några som helst ideer om att det är dåligt att bajsa i kalsongerna så för dem har det varit ett helt ok alternativ om ingen blöja finns att tillgå. Äldre sonen fick jag ge upp med och ge blöja när han skulle bajsa för han blev förstoppad och fick jätteproblem om jag försökte vänta ut honom. Yngre sonen väntade jag ut för han blev inte förstoppad men jag fick vakta honom konstakt i flera dygn för så fort jag tittade bort bajsade han ståendes. Han var helt galen när jag skulle sätta honom på toa för att bajsa (kissa på toa gick bra) men till slut lyckades jag vakta honom så att jag lyckades få honom att bajsa ner sig på toa och succesivt blev det bättre men han tyckte verkligen det var tokknepigt att sitta och bajsa.
Nu är yngsta precis 2 år och för första gången är jag inte höggravid eller har en spädis så nu har jag tid och ork att potträna och så mycket enklare det är. Vi började med potta lite sporadiskt när hon var drygt 1.5 år och hon tyckte det var jätteläskigt att kissa där i början liksom att kissa på sig men det är så mycket enklare at få en så liten att vänja sig vid något ovant än ett större barn. Nu har hon bajsat på pottan också och även om hon märkbart tycker det känns konstigt så har hon inte alls samma fixering som de äldre barnen på att det ska vara på ett visst sätt. Det tar lite längre tid bara och kommer inte alltid något och visst händer det olyckor men hon försöker iaf glatt och är inte rabiat mot att sitta ner.
Så kroppsligt mogen att klara av är helt annat än mogen i huvudet. Tyvärr så upplever jag det så att huvudet är klart lättast att jobba med när de är riktigt små och blir värre och värre ju längre man väntar och kroppsligt är det ju tvärtom.