• Anonym (testarn)

Vill testa min teori om hur rätten dömer :)

Hej

Min teori är helt enkelt att rätten oftast dömer att det ska fortsätta vara så som det naturligt är eller om förändringar skett, har kommit att bli inför tvisten. Jag vore tacksam om ni alla som kan nåt om detta kan yttra er, det vore väldigt intressant.

För tydlighetens skull ska jag dra några exempel ur verkligheten.

1. 50/50- boende råder men mamman bestämmer sig för att behålla barnen eftersom de visar en stark motvilja mot att åka till pappan. Pappan anklagas för att vara arg och våldsam (inte sant). Pappan vet varken ut eller in men vänder sig till advokat för råd. Rådet han får lyder "ligg lågt" och stäm. I rätten döms barnen till mamman.

2. 50/50- boende råder och mamman behåller inte barnen hos sig, trots att de visar stark motvilja mot att åka till sin pappa eftersom de upplever honom som opålitlig, hotfull och kontrollerande. Mamman har erfarenhet av pappan och vet att han skulle föra ett jäkla liv om hon behöll barnen och därför försöker hon gå "rätt väg" (också råd från advokat) och stämmer. Resultat: : familjerätten gör knappt några barnintervjuer och rätten har ingenting att gå på så barnen får fortsätta med sitt bedrövliga 50/50-boende.

Dessa två fall är äkta.

Min tanke är alltså att det krävs en hel del bevis för att rätten ska ändra någon situation som uppstått av naturen. Och nu menar jag oavsett vad som är barnens bästa. Jag vet att rätten alltid ska ta hänsyn till barnens bästa och låta dem komma till tals osv men så går det ju inte till i verkligheten. I verkligheten så är de intervjuer som sker med barn inför en MUF exempelvis mycket olika.

Har ni erfarenheter åt detta hållet eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Vill testa min teori om hur rätten dömer :)
  • Anonym

Fall 1. Barnen boende hos mamma som anklagar pappa för misshandel. Rätten dömer till varannan vecka mot mammas vilja.

Fall 2. Litet barn bara boende hos mamma som vill neka övernattning och sammanhängande umgänge med anledning av barnets ålder. Rätten dömer varannan torsdag till söndag samt onsdag till torsdag andra veckan.

Nej, rätten dömer inte på hur det har varit utan försöker se barnens bästa enligt de utredningar som finns.e

• Anonym

Hur gamla är ungarna? Håller inte helt med dig i dina exempel!

• Anonym (testarn)

Båda exemplen jag har beskrivit (väldigt kort) är helt äkta så de får du nog hålla med om. Barnen i mina två exempel var 8-11 år gamla.

• Anonym

Två fall i min närhet, med märkliga utgångar. Är insatt i båda ärendena.

Fall 1. En över 10 år gammal vårdnadstvist. Pappan har enskild för att han bedöms vara den som bäst kan tillgodose barnets rätt till den andra föräldern. Mamman anklagar pappan för att vara manipulerande och hotfull. Barnet är i en grav lojalitetskonflikt, annars finns inget i mammans miljö som skadar. Pappan har vid 2 tillfällen senaste året varit åtalad för misshandel mot barnet nu 13 år gammal och barnet ska därför placeras i familjehem. Vårdnaden kvarstår hos pappan, trots socialtjänstens rekommendation.

Fall 2. En mamma frivillig placerar sitt barn i familjehem, då hon mår psykiskt dåligt för att barnets pappa misshandlat henne upprepade gånger under graviditet och barnets första levnadsår. Mamman haft enskild vårdnad sedan födseln. 1 år efter placering vinner fadern enskild vårdnad eftersom modern bedöms vara i så dåligt skick att placeringen inte avses avslutas och fadern har den mest regelbundna kontakten med barnet. Trots att det finns misstankar om att fadern har ett aktivt missbruk flyttas barnet hem till fadern.

• Anonym (hur?)

Vad tror ni om utfallet här? En i min närhet står inför detta. Mamman har full vårdnad då pappan själv skrivit över den. Pappan vill i dagsläget ha barnet en dag i taget, bara helgtid då han inte vill behöva skjutsa till skolan och passa tider. Målet är att någon gång i framtiden ha barnet varannan helg fr-sö. Pappan har papper på psykiskt dåligt status. Barnet vill vara där och leka men inte sova. Mamman har i dagsläget nekat övernattning. Pappan stämmer på umgänge en natt varje helg samt återigen gemensam vårdnad.

• Anonym (testarn)
    Anonym (hur?) skrev 2012-07-16 15:13:06 följande:
    Vad tror ni om utfallet här? En i min närhet står inför detta. Mamman har full vårdnad då pappan själv skrivit över den. Pappan vill i dagsläget ha barnet en dag i taget, bara helgtid då han inte vill behöva skjutsa till skolan och passa tider. Målet är att någon gång i framtiden ha barnet varannan helg fr-sö. Pappan har papper på psykiskt dåligt status. Barnet vill vara där och leka men inte sova. Mamman har i dagsläget nekat övernattning. Pappan stämmer på umgänge en natt varje helg samt återigen gemensam vårdnad.
    Barnets vilja är viktig här. Lite beroende på ålder. Om barnet har en stark vilja/ovilja och kan förklara den tydligt och motivera så borde det inte dömas till övernattning.
Svar på tråden Vill testa min teori om hur rätten dömer :)