• Anonym (Undrande)

Kan kronofogden kräva in ett barns pass?

Som rubriken lyder, kan kronofogden kräva in ett barns pass om det är så att det ena föräldern inte vill ge det till den andra? Jag har en vän som har fått vad som verkar vara ett krav från kronofogden med ett krav på att lämna in sitt barns pass så att pappan kan få det så han kan ta sonen utomlands. Dock finns det ingen handläggare som har undertecknat brevet så det finns misstanke om att det är ett falskt brev. Hoppas att någon där ute kan hjälpa mig att få svar!

• Svar på tråden Kan kronofogden kräva in ett barns pass?
  • Furstinna

Det låter ju väldigt märkligt. Jag har aldrig haft någon kontakt med fogden men inkasserar inte dom pengar?

• Nape

Nej, det där låter som ett falskt brev. Kolla med Kronofogden- ring dit.

• MrsMcC

Kronofogden? Kräva in pass för att lämna till pappan?

Låter ytterst skumt! Fogden hanterar ju ekonomiska saker, så vitt jag vet...

Is i magen och gör ingenting innan ni pratat med dem på måndag morgon! 

• Nape

Det ska finnas med ärendenummer och uppgifter till kontaktperson. Hur ser kuvertet ut? Kronofogden har väl egna, med deras logga på?

Det är ett allvarligt brott att skicka fejkbrev från myndigheter.

• AnnaBr

Finns ingen anledning for kronofogden att krava ett barns pass. De kraver in pengar for att tacka skulder, inte pass for att nagon ska kunna aka utomlands med sitt barn.

Ring efter helgen och prata med kronofogden (ring numret i telefonkatalogen, inte nagot nummer som star i brevet) och efter att du har bekraftat med dem tycker jag du ska kontakta polisen och anmala forsok till bedrageri och forfalskning av offentliga papper.

• MrsMcC

Ett brev med Kronofogdens logga, som är falskeligen utfärdat, är urkundsförfalskning - någon som är ett brott under brottsbalken. Alltså, mycket mycket "aj aj"!

• Anonym (Undrande)

Såvitt jag vet så var det ett helt vanligt vitt kuvert o det har ju inte kronofogden för de har ju med sin egen logga på och brevet var ju inte undertecknat med någon handläggare... Men visst måste man kunna ringa dit anonymt o fråga om de utför sådan saker utan att man ska väcka något intresse för mer frågor??

• kajzawargh

Nej, dessutom krävs tillstånd från andra föräldern att det är ok att ta med barnet utomlands om de har delad vårdnad.

• slemtorsk i din bralla

Kronofogden jobbar inte med sådant. Tingsrätten kan däremot kräva in ett pass om det finns en dom på det.

Kronofogden har RIGORÖSA relger kring hur man sänder ut dokument och handlingar därifrån..

Kuvertet är ALLTID märkt med loggan, brevpappret är alltid märkt med loggan, det finns alltid ett datum och referensnummer/aktnummer, det finns alltid en handläggare och telefonnummer till denne.

Du ska lämna brevet till polisen och göra en polisanmälan för detta är urkundsförfalskning på hög nivå, så klart kan du ringa kronofogden för att fråga, men jag är hundra procent säker då jag suttit i en situation där mitt barns pappa inte ville skaffa pass till barnet för han ville inte att jag skulle ta med sonen på den "första utlandsresan", jag fick gå via min advokat som gick till hans advokat och hotade med en stämning i tingsrätten och DÅ gick han med på att skaffa ett pass- men då hade det redan gått så lång tid att resan inte var aktuell.

Kronofogden kan syssla med annat än bara kräva in pengar, tex handräckning av saker och vräkningar. Men det krävs en dom, ett aktnummer och en handläggare och officiella dokument.

• Anonym

Eftersom passet är barnets egendom så kan det begäras in av den förälder som har barnet hos sig och som inte får passet till barnet.

Den förälder som inte får passet kan även polisanmäla egenmäktighet av annans egendom.

• Anonym

Ts, finns det något ärendenummer?

Varför låter inte din vän den andra föräldern resa med barnet? Att vägra lämna ut pass kan göra så man förlorar vårdnad om det blir en tvist i tingsrätten om det. Anser mamman att kontrollbehovet är viktigare än barnets möjlighet att åka på semester med barnet?

Svar på tråden Kan kronofogden kräva in ett barns pass?