• Zebrima

Polen - krav på äktenskapets längd?

Vi har riktat in oss på att adoptera från Polen, mycket eftersom jag har polskt påbrå. Nu har jag dock läst i en annan tråd att vissa av er inte blivit rekommenderade Polen som land p.g.a. er korta äktenskapstid. Hur långt äktenskap har ni? Det står ju ingenting om äktenskapets längd i Polens krav.

Jag pratar polska och reser till landet regelbundet., vi har även släkt som bor i Polen. Kan detta innebära att äktenskapets längd inte är lika viktigt för vår del, eller tar det lika lång tid för oss i kön som för dem med icke-polskt påbrå och kortare äktenskap?

Tråkigt om det ska falla på äktenskapets längd, vi adopterar visserligen gärna från vilket land som helst, men Polen ligger ändå varmast om hjärtat eftersom jag kan språket, kulturen o.s.v. och det ser jag som en stor fördel för barnet också.

• Svar på tråden Polen - krav på äktenskapets längd?
  • remaled

Äktenskapets längd spelar roll, främst för att den katolska organisationen som är den som förmedlar flest barn har krav på minst 3 år. Detta gäller oavsett polskt påbrå eller ej. BFA har koll så ställ frågan till dem. Det tar ju ett tag innan ni kommer fram i kön också och då kanske ni har hunnit varit gifta i 3 år?

Svar på tråden Polen - krav på äktenskapets längd?