• Anonym (Fundering)

Vad händer om en förälder flyttar?

Separerad sedan 2 år. Dotter på 4 år. Bor vv Om pappan bestämmer sig för att flytta till sin nya tjej 15 mil bort, kan han fortsatt kräva vv-boende?

• Svar på tråden Vad händer om en förälder flyttar?
  • Lilith Dark

Så länge det fungerar i praktiken med dagis, hämtningar och lämningar så ja, det kan han.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • h8him

Kräva kan han alltid, sen om han får igenom det är ju en annan sak. Han kan kräva hela boendet också, precis som han kan lämna barnet med mamman... Kan föräldrarna prata? Om inte så kan de kontakta familjerätten för samarbetssamtal.

• Anonym (Fundering)

Han kan inte hämta och lämna på dagis om han bor 15 mil bort. Kommunikationen är jättesvår. Han är väldigt ombytlig och kan ibland prata och fundera vettigt. Men bryter ofta överenskommelser. Får väl ta det en vända till hos familjerådgivningen och sätta ALLT till pappers.

• h8him
    Anonym (Fundering) skrev 2012-07-15 00:35:20 följande:
    Han kan inte hämta och lämna på dagis om han bor 15 mil bort. Kommunikationen är jättesvår. Han är väldigt ombytlig och kan ibland prata och fundera vettigt. Men bryter ofta överenskommelser. Får väl ta det en vända till hos familjerådgivningen och sätta ALLT till pappers.
    Vad säger han själv? Vad har han för tankar om att lösa umgänget? Arbetar han?
  • Anonym (Fundering)

Jag får inte lägga mig i. Kan bli utskälld för minsta lilla. Han är egenföretagare och kan jobba var som helst. Funderade bara om någon vet om han kan kräva att barnet ska slitas mellan två platser och två dagis. Fungerar ju aldrig sen när hon börjar skolan.

• h8him
    Anonym (Fundering) skrev 2012-07-15 23:09:03 följande:
    Jag får inte lägga mig i. Kan bli utskälld för minsta lilla. Han är egenföretagare och kan jobba var som helst. Funderade bara om någon vet om han kan kräva att barnet ska slitas mellan två platser och två dagis. Fungerar ju aldrig sen när hon börjar skolan.
    Som sagt så kan han kräva, men jag tror att han kan få svårt att få igenom det, även om han skulle stämma dig. Sen vet man aldrig vad som händer och vad som kommer fram i tingsrätten, men det låter inte troligt att han skulle få igenom det.
  • Anonym (Är där själv)
    Anonym (Fundering) skrev 2012-07-15 23:09:03 följande:
    Det finns ingen som tillåter ett barn ha två olika dagis. 15 mil är för långt. Barnet ska ha tillgång till sitt umgänge (släkt, vänner, familj) hos båda föräldrarna. 
    Prata med din advokat angående Stadigvarande boende hos dig, om du vill att barnet/barnen ska bo kvar hos dig. Då bor de/den hos dig under veckorna och han  har de/den varannan helg.. så är det här iaf. Jag har barn stadigvarande boende hos mig.. Lycka till!
  • Anonym (Samma här)

Mina barns pappa har nu bestämt sig för att flytta 12 mil bort, undrar oxå hur jag ska gå tillväga, de har ju dagis, kompisar och familj här, dock bara min, hans bor närmast 40 mil bort. Detta är min mardröm, ,jag vill att barnen ska ha båda föräldrarna lika mycket men om 2 år börjar min dotter skolan.

Svar på tråden Vad händer om en förälder flyttar?