• melani

Kan barn som har 3-4 år emellan ha nytta av varandra?

Hör så mycket att barn som är nära i ålder har nytta av varandra, gärna 9mån till 2 års mellanrum...
    Men det kommer jag inte att klara (pga jobb) så det kommer vara ca 3år 3mån-4 år emellan barnen. Kommer de ha nytta av varandra?:(

• Svar på tråden Kan barn som har 3-4 år emellan ha nytta av varandra?
  • Litet My

Klart de kan, jag hade massa skoj med min bror och det skiljde 4 år mellan oss.

• Helia

Ja det kommer dom, jag har en pojke och en flicka och de har nytta av varandra. Pojken är 10 och flickan 7 år så nu är det en del om skolan som han lär sin syster:). De är inte bästa vänner men man märker att lillasyster ser upp till sin bror.

• vampyria2

Ja absolut, jag har två år mellan mina två äldsta och de har aldrig hängt ihop och lek när de var yngre, nu när de är 18 och 20 så umgås de men som sagt inte när de var små.

Mellan mina två yngsta är det fem år och de leker hela tiden med varandra, så jag tror mer det handlar om vilka personligheter barnen har än att om de är nära i åldern, mina två äldsta är som natt och dag ena jätte lugn och den andra sjövild så därför gillade de aldrig att leka samma lekar m.m

• Vinterankan

Jag har haft samma undran, mina barn är 3,5 år mellan (minsta är nyfödd så de kan ju inte leka ännu). Men det är märkligt att jag undrar eftersom att mina syskon är 5 och 7 år äldre än mig och jag har ju haft jättekul med dom.

• Ladythewinter

det är 4 år mellan mig och den äldsta och 3 år mella mig och den andra systern, vi hade väl inte jätte mkt "nytta" av varandra, de var mer de äldre sytrarna som lekte. därimot lekte jag och min bror och var väldigt tajta. och han är 4 år yngre än mig. så det är nog som ovan skrivit, de har lite med personligheterna att göra.. 

• Sjölundskan

Det är fyra år mellan mina. Den äldsta fyller snart 7 och yngsta snart 3. Dom leker mycket med varandra och har mycket glädje av varandras sällskap. Väntar nr 3 nu i januari och det kommer då vara ca 3,5 år mellan de två yngsta. Har varit ganska skönt med den åldersskillnaden tycker jag.

• Majsan70

Allt beror ju på OM de är intresserade av varandra. Man skaffar ju inte direkt syskon för att de skall få lekkamrater. Det är lix ingen garanti att de kommer gilla varandra eller vilja leka.

Jag har 2 år 9 månader emellan mina två första och de har alltid avskytt varandra. Först nu när de är 17 samt 20 år gamla som de ibland har något utbyte av varandra.

Däremot har jag 8,5 år emellan tvåan o trean o de har haft jättemycket utbyte av varandra från början.

• vampyria2
    vampyria2 skrev 2012-07-14 11:08:43 följande:
    Ja absolut, jag har två år mellan mina två äldsta och de har aldrig hängt ihop och lek när de var yngre, nu när de är 18 och 20 så umgås de men som sagt inte när de var små.

Mellan mina två yngsta är det fem år och de leker hela tiden med varandra, så jag tror mer det handlar om vilka personligheter barnen har än att om de är nära i åldern, mina två äldsta är som natt och dag ena jätte lugn och den andra sjövild så därför gillade de aldrig att leka samma lekar m.m
    Mina yngsta är i dag snart 5 och 10 år
  • 3 barns mamma84

jag har 3 år mellan 1:an och 2:an på 7år och 3½år dom leker tillsammans hela tiden men okej bråk finns det en Flicka och en Pojke .
    jag har 2 år mellan 2:an och 3:an 3½åringen och 1½åringen och dom leker också tillsammans  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • SuperMumy

Det är 3 år mellan våran dotter och son och det har så kul tillsammans. Inte mycket syskon rivalitet och tjafs men de tjuter av skratt och bus för det mesta.

• hannis

Självklart kan de det! Det är ju något nytt påfund det här med att man bara kan ha Max 2 år mellan barnen för annars kommer de aldrig att kunna leka...

Jag är 7 år äldre än min syster och vi har lekt jättemycket under uppväxten. Nu som vuxna är vi bästa vänner.

Vi har själva planerat in 3-4 år mellan barnen. Skulle aldrig frivilligt välja att få tätare än så...

• SuperMumy
    hannis skrev 2012-07-19 00:04:04 följande:
    Självklart kan de det! Det är ju något nytt påfund det här med att man bara kan ha Max 2 år mellan barnen för annars kommer de aldrig att kunna leka... Jag är 7 år äldre än min syster och vi har lekt jättemycket under uppväxten. Nu som vuxna är vi bästa vänner. Vi har själva planerat in 3-4 år mellan barnen. Skulle aldrig frivilligt välja att få tätare än så...

• Susanne 977

Det beror nog på om det "bara" blir de två barnen eller om ett tredje dyker upp. Beror nog också på barnens kön.
    man mognar olika om jag tex tittar på min mans barn där det skiljer 3år mellan dottern och sonen så har de nästan ingen "nytta" av varann alls förrutom på semestern när de inte har kompisar.
    Dottern är äldst och är ju mera mogen, pojken omogen och leker med killkompisar eller med en två år yngre kusn.

Om man tex har en 10åring och en 6åring + en 5åring så kommer säkert de två yngre leka ihop och den äldre blir utanför. Så var det iallafall för mig och mina två syskon.
    Men självklart är det ju helt och hållet individuellt hur varje familj fungerar. Men det är vad jag tycker/tror.

• SuperMumy

Susanne977: Hos oss är det dotterson som är äldst och väldigt lillgammal så det är nog mer hur barnen är än kön.

• såärdet

jag har ett 4 år yngre syskon och två äldre syskon med mer än 4 år mellan dem och mig. Kan säga att jag kände mig ganska ensam som barn och hade en granne jag lekte med mycket tack och lov. Mitt yngre syskon och jag lekte förstås men det dröjde tills syskonet var ca 4 år innan jag tyckte det var roligt. Sen när jag blev tonåring var det ju totalt värdelöst ur mitt perspektiv:)  Inte förrän jag kom upp i ca 18-årsåldern började jag tycka det var kul med mitt yngre syskon igen. Idag har vi en bra relation,
    Mina äldre syskon är det tätt emellan så de hade varann på ett sätt som jag aldrig fick vara med om. De hade ofta gemensamma vänner och ingick i samma "gäng", nåt sånt har jag inte upplevt. Jag var yngre och de brydde sig nog inte så mycket om mig. Inte förrän jag själv flyttat hemifrån och blivit vuxen kände jag att jag hade en ok relation med dem.
    Idag om det är nåt, så ringer jag mitt yngre syskon i första hand och de andra senare, om ens alls. Så helt klart har min uppväxt präglat hur våra relationer ser ut. Kanske kan kön ha med saken att göra också.

• Lillsnufflan

Min syster är 3 år yngre än jag och hon har varit min bästa vän så länge jag kan minnas. Jag har inte alltid varit så snäll mot henne, och hon har inte alltid fått vara med när jag hade mina andra kompisar på besök, men hon är ändå alltid den som har stått mig närmast.

• Litet My
    hannis skrev 2012-07-19 00:04:04 följande:
    Självklart kan de det! Det är ju något nytt påfund det här med att man bara kan ha Max 2 år mellan barnen för annars kommer de aldrig att kunna leka...

Jag är 7 år äldre än min syster och vi har lekt jättemycket under uppväxten. Nu som vuxna är vi bästa vänner.

Vi har själva planerat in 3-4 år mellan barnen. Skulle aldrig frivilligt välja att få tätare än så...

Sant, här är stora killen 6 år äldre än lillasyster och de leker en del ihop, dock är hon bara 11 månader, de trivs superbra ihop så jag kan tänka mig att de kommer att ha massor med skoj och kommer att kunna göra mycket ihop.
  • majsan4873

Syskon har alltid glädje utav varandra, det handlar väl inte om ålder. Det är 5 år mellan mig och min bror och vi har alltid haft jättebra kontakt och haft glädje utav varandra!

• Litet My

Förr på 80-90 talet sa man ju alltid att 4 år var det optimala mellan barnen. vet inte om det går någon trend i det. Hos oss fungerade det bra att jag & min bror hade år emellan, vi gjorde en hel del tillsammans samtidigt som vi båda hade egna kompisar vi gjorde saker som var för barsnliga för mig eller som min bror var för liten för också. Men det ser jag inte som något negativt utan som något positivt att ha egna kompisar och kunna leka med utan att ha lillbrorsan med. Jag tror det blir vad man gör det till. 

Svar på tråden Kan barn som har 3-4 år emellan ha nytta av varandra?