• Twizz

Börja jobba när man har 3 månaders bebis?

Jag vet inte alls om detta kom på rätt forum nu men..

Jag fick mitt andra barn för 4 veckor sedan.. graviditeten var väldigt lång då jag har varit hemma pga foglossning sedan december.. Så slog det mig nu, när jag satt och kollade lite gamla foton från jobbet, att jag saknar mitt jobb! Jag jobbar som svetsare/betonggjutare och har hand om en egen avdelning..

Är det konstigt att sakna det?
    Jag funderar på.. man kanske skulle kunna jobba 1 dag i veckan from 3 månaders ålder? Så får pappan en dag i veckan extra hemma?
    Vi jobbar på samma jobb så pusslandet skulle vara lätt att ordna..

Någon mer som börjat jobba litegrann tidigt? :)

• Svar på tråden Börja jobba när man har 3 månaders bebis?
  • pnuttesnutten

Jag jobbade från att vår tjej var några veckor, men jag kunde jobba på distans (jobbar med ekonomi och bokföring), så jag jobbade hemifrån och åkte bara in till jobbet en halvdag någon gång varannan vecka. (Min man var hemma och var föräldraledig under tiden, superskönt upplägg, faktiskt). Jag tycker inte alls att det är konstigt att sakna jobbet. Tycker själv jättemycket om mitt jobb. Plus att det är jätteskönt att träffa vuxna människor också, hur underbart bebislivet än är.

Jobba 1 dag/vecka vid 3 mån är säkert inga problem. Kul för din man att umgås mer med bebisen och ganska lätt att lösa praktiskt (ammar du så kan du ju pumpa över resten av veckan och frysa in, så finns det mat som din man kan ge bebisen. och flaskmatar du är det ju verkligen inga problem :)) 

• Jojohanna

Jag jobbad en till två nätter i veckan från att min dotter var sex veckor. pappan var hemma med henne under natten och halva dagen medan jag sov. För mig var det räddningen då jag höll på att gå under av att vara mammaledig. Min familj mådde bra av detta och vi tyckte att det var en jättebra lösning, dottern knöt an väldigt bra till oss båda. Omgivningen (läs kvinnor) reagerade starkt och tyckte att jag var helt galen.

Gå på din egen känsla och efter ditt eget hjärta! Mår du bra mår barnet bra! Lycka till! 

• Lillebu

Jag jobbade from att dottern var knappt 4 månader, och hennes pappa var hemma istället. Hon är nu 2 år och har en superbra relation till både mig och sin pappa. Väntar min andra nu i dagarna, men denna gång har vi bestämt att jag ska vara hemma heltid istället. :)

• skogsvitter

Det klart att man kan sakna sitt jobb, det betyder ju inte nödvändigtvis att man ska/bör/behöver återgå till att faktiskt jobba så pass tidigt.

Det blir väldigt omständigt om bebisen tex ammar, och om bebisen är van att mamma är hemma och har en primär anknytning till mamma så kan det också bli väldigt jobbigt med separationsångest och mycket gråt när pappan plötsligt ska vara hemma själv med bebisen. I synnerhet just vid 3 månader vill jag påstå, eftersom nästa fas i anknytningsprocessen börjar då. (3 månader, 7-9 månader, 18-22 månader är tre åldrar som är väldigt kritiska rent anknytningsmässigt).

Jag hade planerat att börja jobba 1-2 kvällar i veckan när min andra var ca 6 månader. Men det gick inte det heller, eftersom hon inte ens då var villig att äta något annat än endast bröstmjölk. Så jag var tvungen att skjuta på det tills jag säkert visste att det skulle gå bra att vara borta.

Det som är viktigt att komma ihåg det här första året är att även om man själv skulle vilja en hel massa så är det ändå bebisen som måste gå i första hand, och föräldrarnas viljor och behov behöver få stå tillbaka ett slag. Självklart går det att få det att fungera ändå, särskilt om du inte alls ammar och bebisen redan från start varit van med att pappan sköter om bebisen mycket. Men jag vill också visa på att man många gånger behöver backa med sina egna önskningar till förmån för bebisens behov. Man har trots allt ett barn nu, det är ett väldigt stort ansvar och man kan liksom inte bara säga "äsch det här var jobbigt och tråkigt, jag skiter i detta nu vill jag jobba istället". Det är ganska ansvarslöst och naivt.

• lightfish

Dagens tips från någon annan med foglossning: vänta minst 6 månader. Jag känner fortfarande av min foglossning och min dotter är 15 mån.

• Lemio

Jag började jobba heltid när barnet var 3 mån. Pappan gick då hem på heltid i 3 mån. Sen gick jag hem igen :) Så värt det! Barnet har SÅ fin relation med sin pappa och han är så glad att han fick vara hemma så tidigt :)

Du kan med gott samvete jobba om du vill. Bra för pappan, barn och dej själv

• idis78

Jag och min man började dela på ledigheten när äldsta var 5 månader. Med yngsta var vi hemma tillsammans i 5 veckor. Sedan var jag hemma i 5 veckor. Sedan jobbade jag 60% och min man 50%. Funkade super för oss.

• Eleonor86

Jag började jobba varannan helg när min son var 3 månader! Pappan tar pappadagar då och det funkar riktigt bra! Visst känns det tungt vissa helger men för mig känns det bra att få en paus och ladda "mammabatterierna"! :)

• MoonFlight

Jobbade heltid från mellan tösen var 4 mån. Fungerade jättebra. Pappan jobbade natt fr-sö och jag dagtid må-fr. Vi körde båda taxi.

• skogsvitter
    lightfish skrev 2012-07-12 17:03:50 följande:
    Dagens tips från någon annan med foglossning: vänta minst 6 månader. Jag känner fortfarande av min foglossning och min dotter är 15 mån.
    Håller dessutom helt med i detta. Har man foglossning så behöver man i allra högsta grad vila, och fokusera på rätt sorts träning istället för belastning. Risken då är att man faktiskt aldrig blir av med foglossningen.
  • skogsvitter
    Lemio skrev 2012-07-12 17:24:52 följande:
    Jag började jobba heltid när barnet var 3 mån. Pappan gick då hem på heltid i 3 mån. Sen gick jag hem igen :) Så värt det! Barnet har SÅ fin relation med sin pappa och han är så glad att han fick vara hemma så tidigt :)

Du kan med gott samvete jobba om du vill. Bra för pappan, barn och dej själv
    Fast barnet kan ju få en superbra och fin relation och anknytning till pappan utan att man för den sakens skull behöver börja jobba
  • SilverEmma

Jag började jobba heltid när minsta var 3½ vecka. Ammade inte och foglossningen från helvetet gick över någon vecka efter förlossningen. Trivdes jättebra och då minstingen hade kolik så var det maken som hade det värst...

*kattägd*
  • Jen06

Men hur löser man de stunder som den lilla är snuttig? Jag delammar bara och skulle vilja börja jobba deltid (hon är 3 mån) men hur ska pappan kunna trösta de gånger som bara mitt bröst är tröst nog funderar jag över...? Ska kanske tillägga att hon har en del ont i magen fortfarande...haft kolik-liknande tidigare som blivit bättre. Hur har ni andra som börjat jobba deltid löst tröstandet?

• mammalovis

Det är väl inte så konstigt att sakna sitt jobb, då det är en stor omställning att gå från ett socialt jobb till att vara hemma med en bebis som kanske känns krävande och asocial. Frågan är väl om det är jobbet du behöver eller att få komma ut och vara mer social med vuxna människor.

Jag sommarjobbade när dottern var 6 månader för att det var enda sättet att i god tid få ett jobb och att pappan skulle kunna nyttja sina pappadagar när jag annars var arbetslös och kunde få jobb med en veckas varsel vid terminstart. Jag kan inte påstå att det var så eftersträvansvärt då tösen ammade mycket på nätterna fortfarande, så min sömn var störd. Men visst sover barnet som en klocka och du är utvilad för att orka gå till ett ansvarsfullt jobb, så visst kan det fungera. Sedan är det väl då en fördel om du inte ammar så ofta på dagtid längre, då du slipper problem med mjölkstockning, å andra sidan skulle jag personligen välja att fortsätta amma fram till 6 månader om det fungerar såklart. En tanke som slår mig är om du inte istället kan jobba två halvdagar istället och att ni byts av vid lunch, om ni nu ändå gör samma jobb. Det ger ju ert barn en mindre omställning om du fortfarande ammar och det ska funka med flaskmatning istället, men det är bara mina tankar.

• Mary Wollstonecraft

Jag har två fantastiska söner, nu 5år och 7 mån. Med ettan hade jag köpt hela snacket om anknytning och var hemma i 8 månader. Mådde psykiskt dåligt, blev deprimerad, frustrerad och intellektuellt extremt uttråkad. Med tvåan började jag jobba heltid när han var 4 månader - inga problem alls! Att vara föräldraledig passar inte alla. Jag fixar det inte, måste få tänka för att må bra. Och bebisar är jättemysiga, men någon intellektuell stimulans erbjuder de inte mig iaf! Jag älskar mina barn över allt annat, och vore jag tvungen skulle jag naturligtvis välja dem före mitt jobb. Men nu måste jag ju inte det - man kan få båda!

Svar på tråden Börja jobba när man har 3 månaders bebis?