• Anonym (Hur gör jag?)

Min man får ej del av arvet - hur gör jag?

Mina föräldrar har skrivit ett förbehåll. Den dag min bror och jag ska ärva dem tillfaller inte arvet vår make/maka. Jag är gift. Min mans föräldrar har inte skrivit något förbehåll. Båda föräldrapar har det ganska gott ställt vilket gör arvet relativt stort den dagen. Jag vill dock inte att min del av arvet ska vara förbehållet mig. Jag ska prata med mina föräldrar. Men om de vägrar att ändra på detta, kan jag göra något själv?

• Svar på tråden Min man får ej del av arvet - hur gör jag?
  • Anonym
    Anonym (Hur gör jag?) skrev 2012-07-11 23:44:58 följande:
    Mina föräldrar har skrivit ett förbehåll. Den dag min bror och jag ska ärva dem tillfaller inte arvet vår make/maka. Jag är gift. Min mans föräldrar har inte skrivit något förbehåll. Båda föräldrapar har det ganska gott ställt vilket gör arvet relativt stort den dagen. Jag vill dock inte att min del av arvet ska vara förbehållet mig. Jag ska prata med mina föräldrar. Men om de vägrar att ändra på detta, kan jag göra något själv?

Den dagen du får arvet kan du ge maken hälften dom gåva.
  • minst

Jag tycker att dina föräldrar är mycket kloka som skriver testamentet med förbehåll om att arvet är ditt och ingen annans. Din och makens relation är på topp i dag men vem säger att det inte är annorlunda om x antal år när dina föräldrar går bort. Vad du sedan gör med arvet är din ensak, vill du så ger du maken hälften. Skulle det visa sig att din make bedrar dig och dessutom har spelat upp hela ert sparkapital på nätpoker så kanske du inte är lika villigt att dela arvet med honom. Mina föräldrar har skrivit med förbehåll och min make tycker att det är en självklarhet. Varför ska deras pengar gå till en människa som de inte har valt in i sina liv. De älskar honom men de gör det för att skydda mig och mina barns framtid. Dina föräldrar gör det av kärlek!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-12 00:01:31 följande:
    Den dagen du får arvet kan du ge maken hälften dom gåva.
    Det beror på hur det är skrivet. Om det står liknande som "tillgångar och avkastning därav" kan han inte göra det.
  • Anonym
    minst skrev 2012-07-12 00:11:29 följande:
    Jag tycker att dina föräldrar är mycket kloka som skriver testamentet med förbehåll om att arvet är ditt och ingen annans. Din och makens relation är på topp i dag men vem säger att det inte är annorlunda om x antal år när dina föräldrar går bort. Vad du sedan gör med arvet är din ensak, vill du så ger du maken hälften. Skulle det visa sig att din make bedrar dig och dessutom har spelat upp hela ert sparkapital på nätpoker så kanske du inte är lika villigt att dela arvet med honom. Mina föräldrar har skrivit med förbehåll och min make tycker att det är en självklarhet. Varför ska deras pengar gå till en människa som de inte har valt in i sina liv. De älskar honom men de gör det för att skydda mig och mina barns framtid. Dina föräldrar gör det av kärlek!
  • Tullipan

Det kan ju också bli så att du dör innan honom, och han kanske träffar någon ny.
    De gifter sig & skriver inget, hon kanske har barn sen innan eller de skaffar ihop.
    Sen dör han & de har inget skrivet så är hälften av arbet hos en helt annan familj.

Det kan ju gälla 40-5 år framåt i tiden, för era barn är det bara till fördel att de skrivit som enskild egendom.
    Ett annat scenario är att ni lever länge, ni dör, era barn ärver men de har inte vettiga makar...
    Då kan det bli vid skilsmässa att deras makar & barn osv. får del av arvet.

För barnens skull i framtiden är det jätteviktigt att skriva som enskild egendom.

• Kyung

Du har kloka föräldrar, var glad för det. Vill din man ha samma skydd så är det väl upp till honom att övertala sina föräldrar att i ett testamente ange att arvet skall vara hans enskilda egendom på samma sätt som dina föräldrar gjort.

Är ni fortfarande lyckligt gifta den dagen arvet löser ut så kommer han ju ändå att kunna ta del av det, men på dina villkor. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-12 00:14:24 följande:
    Det beror på hur det är skrivet. Om det står liknande som "tillgångar och avkastning därav" kan han inte göra det.

Ts får använda sitt arv hur hon vill och vill hon spendera hälften på maken så kan hon göra det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-12 00:36:54 följande:
    Ts får använda sitt arv hur hon vill och vill hon spendera hälften på maken så kan hon göra det.
    Nja, så enkelt är det inte. Barnen kan överklaga och får då  rätt.
  • Vinterankan

När du väl får arvet så finns det ju ingenting som hindrar att du spenderar det på era gemensamma saker. En bättre lösning om det ska vara rättvist tycker jag är att makens föräldrar skriver in samma sak i sitt testamente. Mina föräldrar har skrivit in det i sitt testamente. Skulle ju bli jättedumt om jag vid en separation skulle bli tvungen att tex köpa ut min sambo ur sommarstugan och markerna som min familj ägt i sådär en 100 år.

• Ess
    minst skrev 2012-07-12 00:11:29 följande:
    Håller tillfullo med dig!
  • Anonym

att du ärver dem som enskild egendom är för din skull.
    vill du sen dela arvet med din make så kan du göra det :)

att ärva enskillt är för din skull, för vid en ev skillsmässa kan inte din make kräva hälften. 

• niky40
    Anonym skrev 2012-07-12 00:14:24 följande:

Ge bort det kan man så klart. Hon får göra vad hon vill med sina pengar när hon väl ärvt dem.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-07-12 00:58:48 följande:
    Nja, så enkelt är det inte. Barnen kan överklaga och får då  rätt.
    De kan de inte, eftersom de inte har någon arvsrätt efter morfäräldrarna så länge föräldrarna lever.

• sextiotalist

Jag tycker inte du skall prata med dina föräldrar, de är väldigt kloka när de har skrivit det som enskild egendom.

• Ess
    sextiotalist skrev 2012-08-02 09:06:56 följande:
    Jag tycker inte du skall prata med dina föräldrar, de är väldigt kloka när de har skrivit det som enskild egendom.

Håller med dig!
  • Anonym

Det är ju bara smart mina barn har fått ärva sin Pappa och min nuvarande man håller på att tjata om att hälften av pengarna är hans och tycker jag ska använda pengarna till att betala räkningar osv eller låta han följa med på en resa eftersom vi är gifta. Jag tänker spara pengarna och låta barnen få ha pengarna när det behövs för resor och läger osv sen har de givetvis en större summa som bara är deras som de får när de fyllt 18. Men varför skulle min man ha deras pengar de har ärvt ? 

• Ess
    Anonym skrev 2012-08-07 14:09:07 följande:
    Det är ju bara smart mina barn har fått ärva sin Pappa och min nuvarande man håller på att tjata om att hälften av pengarna är hans och tycker jag ska använda pengarna till att betala räkningar osv eller låta han följa med på en resa eftersom vi är gifta. Jag tänker spara pengarna och låta barnen få ha pengarna när det behövs för resor och läger osv sen har de givetvis en större summa som bara är deras som de får när de fyllt 18. Men varför skulle min man ha deras pengar de har ärvt ? 
    Förklara för honom att pengarna är barnens och att du enbart förvaltar dem åt barnen.
    Synd att inte pappa utsåg en utomstående förvaltare åt pengarna, för då hade din man kunnat tjata sig blå och du hade bara hänvisat honom till förvaltaren.

Jag vet inte om det är möjligt att utse en förvaltare nu i efterhand eftersom du utsätts för tjat om att spendera barnens pengar utav din nuv make, kolla upp det.
    För då kan du få ut pengar åt barnen OM dom behöver, det enda är att du måste redovisa vad dom ska gå till.
  • Tonårsmorsan
    Anonym (Hur gör jag?) skrev 2012-07-11 23:44:58 följande:
    Men varför då? Det är väl bättre din man pratar med sina föräldrar så att dom också gör hans arv till enskild egendom. 

Håller helt med alla andra här som har påpekat att dina föräldrar gör det här för att dom älskar dig och vet hur illa det kan gå vid en ev skilsmässa. Varför i hela friden tvinga dina föräldrar att skänka din man en massa pengar? Fattar inte.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
Svar på tråden Min man får ej del av arvet - hur gör jag?