• Anonym (Undrar)

Varför får man inte säga ordet "neger"?

Varför får man inte säga, neger? Varför är det ett fult ord? Varför är inte svarta från Afrika (kontinenten) negrider? Är det fel att säga att man är europid? Varför pratar vi inte om raser?
    Människan är det samma överallt men skiljer sig i fenotypen, varför inte kalla det för ras?

• Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?
  • SHAKAWKAW

Neger används ofta som ett skällsord och det är många mörkhyade människor som tar illa upp av det.

• Anonym

Det finns inga människoraser utan vi är samma raas dvs homo sapiens. Ordet neger har ett kraftigt rasistiskt förflutet och används därför inte.

• Queenie70

Av samma anledning som man inte får säga Dåre eller Idiot. Därför att det är ett nedvärderande skällsord.

• Anonym (Helene)

För att det är OVÄSENTLIGT om man är svart eller ej. N***r är ett ord som använts för att kränka människor, mycket hör ihop med slaveriet. Vi är alla människor och kroppen säger inget om vem man är inombords!!! Tycker det är osmakligt att parata om "ras" när det gäller människor, jag får "Hitler-vibbar". Vi är människor som alla har olika bakgrund, inga boskapsdjur...

Jag är finkänslig nog att inte säga n***r, jag vet att många tar illa upp av det. Jag har ingen anledning att ta det ordet i min mun. Varför vill du provocera? Är det så jävla viktigt för dig att säga det ordet?

• SuperMumy

En av mina bästa vänner är neger eller som hon själv säger blåneger . Hon hatar andra ord och benämningar och bett oss i vänkretsen att säga neger.

• Anonym (Is)

Varför måste man säga neger än? Har aldrig förstått det, varför måste man säga "han/hon är neger" varför behöver man säga "han/hon är vit" har ALDRIG förstått det. Om man nu måste säga något så kan man säga "hon är människa".
    Förstår mig inte heller på människor som säger "han/hon är muslim" sen när är ens tro viktigare än människan själv? Vad har ras/tro eller kön med något att göra!

• Anonym (!)
    SuperMumy skrev 2012-07-11 21:39:41 följande:
    En av mina bästa vänner är neger eller som hon själv säger blåneger . Hon hatar andra ord och benämningar och bett oss i vänkretsen att säga neger.

Jaha och hur är det relevant till trådstarten eller varför kände du dig manad att delge oss den här lilla historian? Din vän är knappast talesman för alla mörkhyade eller?

Till ts: ordet är kränkande, rasistiskt, osmakligt, opassande och oaccepterat. Duger det som svar?
  • SuperMumy

Jag ville berätta att alla inte anser att ordet neger är kränkande, osmakligt, opassande eller oaccepterat. Duger det som var ?

• La Lola

Oj...det är 2012 o du måste fråga detta Ts?
    Trodde alla visste varför men tydligen inte....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?