• Anonym

Viktigt! Har ni fått utökad rättshjälp i vårdnads/boende mål??

Jag undrar hur ni andra gjort om ni varit i ett process som ännu inte avslutats, men eran rättshjälp tagit slut på vägen? Mina rättshjälpstimmar har sinat och det har gått ett år sedan det hela tog vid. Ännu är inte mplet avslutat och det finns en del som väntar, ev. en till förhandling och kommande utredning. Vet inte om de kommer bevilja utökad rättshjälp, om inte så har jag inte ekonomiskta resurser att fortsätta kämpa, vilket är en fruktansvärd sorg och stress för mig.

Behöver veta hur ni andra har gjort, och om det finns hopp i detta mörker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-12 08:43
    Tack för svar. Det känns "skönt" att veta att det finns hopp då iallafall. Det ska väl inte vara som så att rättshjälpen upphör mitt i en process, och att man då står där och kan ha en motpart som kan köra över en ännu mer på grund av ekonomiskt underläge, kan man tycka.
    De mål du skriver som har kommit till Hovrätten och då rättshjälpstimmarna redan tagit slut, finansieras det av parterna själva då? Och hur gör man då om man saknar ekonomiska resurser till detta? För alla har ju inte god ekonomi av dem som har vådnadstvister m.m. Kanske i många fall snarare tvärtom.
    Låt säga att ett mål avslutas efter huvudförhandling, vilket det oftast gör om man inte överklagar? Och att man därefter blir stämd igen av motparten, har man då rätt till rättshjälp igen om det blir ett nytt mål eller anses de då vara förbrukade? Har man de en gång i livet, eller finns det en viss tidsram innan man får nyttja det igen så att säga? Många frågor.. Ett myller detta.
  • Svar på tråden Viktigt! Har ni fått utökad rättshjälp i vårdnads/boende mål??
  • Anonym

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men undrar hur många timmar man har rätt till när man har rättshjälp, eller om det är upp till en viss summa.

• Anonym (Jobbar på tr)

Hej!

Jag har sett utökad rättshjälp i vissa familjemål på jobbet (jobbar på tingsrätt, därför anonym).

Det har beviljas i vissa fall där t.ex. en huvudförhandling varit inplanerad i nära förestående tid till att de 100 timmarna har tagit slut, exempelvis.

Vi har vårdnadsmål som påbörjades 2007 och som avgjorts i tingsrätten men som nu är uppe i hovrätten.
    Där tog förvisso de 100 timmarna slut för länge sedan.

Hoppas att det ordnar sig!

Svar på tråden Viktigt! Har ni fått utökad rättshjälp i vårdnads/boende mål??